Karlskrona - Bunkerstaden!

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Colarain
Inlägg: 1001
Blev medlem: sön 19 apr 2009, 19:52
Kontakt:

Inlägg av Colarain »

[quote=""jpkrax""]Jag inställer mig i kören och hälsar dig välkommen tbx Colarain.
Dessutom passar du på att fira mille... grattis.
Hoppas du samlat på dig lite bilder under frånvaron.. ;)
JP[/quote]

Tackar för det! Har inte blivit jättemånga bilder tyvärr då jag varit föräldraledig, men ett besök i Ellenabbens S-plats, återbesök på Tjurkö (stenhuggarbatteriet + kommandoplatsen) och båtkyrkogården - allt för att hålla abstinensen borta ;)
Dessutom har jag ju haft glädjen att få vara med och jobba med Fort Sweden och där har jag mer fotojobb att göra :)
Att flyga är konsten att kunna kasta sig till marken och missa
http://colarain.pixbox.se
Användarvisningsbild
Avery
Inlägg: 392
Blev medlem: ons 29 okt 2008, 21:49
Kontakt:

Inlägg av Avery »

Det är ju ett riktigt trevligt initiativ men att lägga ut koordinater och kartlänkar till relativt orörda ställen gillar jag inte, länken till sidan ligger redan på Flashback och det bådar aldrig gott. Bilder hade räckt.

Hade samtliga ställen varit låsta, larmade och ändå tillgängliga för visningar så hade det ju varit en annan femma.
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Det har tydligen brunnit på Ivö (Karlskrona skärgård) och det gamla huset som jag tror tillhörde en minstation gick upp i lågor.

Saxat från Sveriges radio:
"KARLSKRONA
Fritidshus brann ner
Publicerat: kl 05:13 , Nyheter P4 Blekinge Kommentera
Ett fritidshus på Ivö, i skärgården utanför Tromtö, i Karlskrona kommun började brinna igår kväll vid halv åttatiden. Branden som startat i köket spred sig snabbt. Det fanns också en läckande gasoltub som snabbade på brandförloppet.
Släckningsarbetet pågick till efter midnatt. Men vid tretiden i natt fick räddningstjänsten rycka ut till brandplatsen på nytt då det hade börjat pyra igen.
Inga människor kom till skada och det finns inga teorier om hur branden startat.
Fritidshuset tillhör Fortifikationsverket och det är bara de murade väggarna som nu står kvar. Fortifikationsverket kommer att forstätta vakta brandplatsen
."

LÄNK

Trist, ett litet, fint hus som man gärna hade hyrt eller ägt.

Edit: åh, BLT/Sydöstran hade också en artikel med film som INTE var betalmaterial för en gångs skull, finns HÄR
Senast redigerad av 1 DMT, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Sunna Batteri, d.v.s. fortifikationerna längst med Sunna kanal är numera låsta. Bergrummet närmast reningsverket är stängt och låst. Varför? Är det för farligt att gå in? -Nej, du måste betala för att komma in. Det anordnas nämligen guidade visningar i berget och det vore ju hemskt om någon råkar gå en sväng där helt själv, helt gratis dessutom. Såhär såg det ut för 4 år sedan:
Bild

Den andra delen av Batteriet(mitt i trafikplasten) fick sina stålgrindar för ca. 15 år sedan. Det går att kika in genom gallret eller embrassyrerna, men längre in än så kommer man inte.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

[quote=""Saddam""]Sunna Batteri, d.v.s. fortifikationerna längst med Sunna kanal är numera låsta. Bergrummet närmast reningsverket är stängt och låst. Varför? Är det för farligt att gå in? -Nej, du måste betala för att komma in. Det anordnas nämligen guidade visningar i berget och det vore ju hemskt om någon råkar gå en sväng där helt själv, helt gratis dessutom. Såhär såg det ut för 4 år sedan:
Bild

Den andra delen av Batteriet(mitt i trafikplasten) fick sina stålgrindar för ca. 15 år sedan. Det går att kika in genom gallret eller embrassyrerna, men längre in än så kommer man inte.[/quote]

Trist att läsa, misstänte men hoppades inte det skulle bli så. Det var nån artikel i media för nåt år sen eller två där man skrev nåt om att ett företag kopplat till turism hjälpte till med att röja fram anläggningen från sly. Bådade inte gott att läsa det, sällan företag gör nåt gratis.
Skit också, var ett bra ställe att strosa runt i mörkret och tystnaden, hann iaf åka dit två ggr senaste året.

Saddam: Vet du om det är en del av en större guidad tur? -anläggningen är ju inte jättestor och det är ju bara skitigt, mörkt och utrensat, inte mkt att se om man inte har vår läggning....
mobe
Inlägg: 146
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 20:08
Kontakt:

Inlägg av mobe »

Det med bilen heter väl oscarsvärn hästö, sen det stom ligger lite mer västerut oscarsvärn sunna? rätt mig gärna om jag har fel

så nu är båda stängda?
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""DMT""]
Saddam: Vet du om det är en del av en större guidad tur?[/quote]
Vad jag läst så var det bara Oscarsvärn som visades upp. Sunna fick man tydligen inte gå in i, bara berget på Hästö.
[quote=""mobe""]Det med bilen heter väl oscarsvärn hästö, sen det stom ligger lite mer västerut oscarsvärn sunna? rätt mig gärna om jag har fel

så nu är båda stängda?[/quote]
Ja så kan det vara. Jo det är Hästö och Sunna, bägge heter dock Oscarsvärn.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Det är tydligen kulturkompaniet.eu som håller i visningarna, hade för mig att det var ett annat bolag.
Användarvisningsbild
Stoneman
Inlägg: 87
Blev medlem: mån 11 jan 2010, 20:59

Inlägg av Stoneman »

Det är Michael Helgesson som har kulturkompaniet som hade några guidade turer vid oscarsvärn. För övrigt han som har visningar i skyddsrummen under Trossö samt ledningscentralen Trasten.
Det vid oscarsvärn (reningsverket) är bara låst från ena hållet. Var där själv på återbesök nyligen.
Användarvisningsbild
ruckel.se
Inlägg: 203
Blev medlem: tor 10 sep 2009, 19:40
Kontakt:

Inlägg av ruckel.se »

[quote=""Stoneman""]Det är Michael Helgesson som har kulturkompaniet som hade några guidade turer vid oscarsvärn. För övrigt han som har visningar i skyddsrummen under Trossö samt ledningscentralen Trasten.
Det vid oscarsvärn (reningsverket) är bara låst från ena hållet. Var där själv på återbesök nyligen.[/quote]

Jag deltog i Kulturkompaniets visning av Oskarsvärn härom helgen. De arrenderar anläggningen av kommunen och har nycklar så de öppnar vid reningsverket under guidningen. Bilen står kvar men de har rensat och klippt gräs och fixat. Av säkerhetsskäl fick man inte gå in där bilen stod längre än nedanför trappan.
Skriv svar