Karlskrona - Bunkerstaden!

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
FRH
Inlägg: 430
Blev medlem: ons 07 jan 2009, 17:09
Kontakt:

Inlägg av FRH »

[quote=""rotten_mf""]Måste bara fråga, är det någon annan karlskronit som tagit sig in i de övergivna lägenheterna där konstapelgatan möter hanterkaregatan?

Grönt och risigt och väldigt centralt, tror det låg någon gammal porslinsaffär eller liknande längst ner.
Längesedan jag var inne där, men det var en intressant omväxling med vanliga lägenheter![/quote]

Det är orange. Ja jag har varit där, för några år sen, det var rätt trevligt har jag för mig. Men nu är ingångarna igenmurare, så man måste vara en hejare på att klättra om man ska komma in nu.
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

[quote=""Frohike""]Det är orange. Ja jag har varit där, för några år sen, det var rätt trevligt har jag för mig. Men nu är ingångarna igenmurare, så man måste vara en hejare på att klättra om man ska komma in nu.[/quote]

Yupp pratade med ägaren för nån månad sen om att få komma in och kika men han sa att det även är igenmurat inne i huset. Detta på grund av oönskade besökare och att huset är numera farligt att vistas i. De har även snyggat till det lite i avvaktan på processen om att få bygglov och sånt.
Användarvisningsbild
FRH
Inlägg: 430
Blev medlem: ons 07 jan 2009, 17:09
Kontakt:

Inlägg av FRH »

[quote=""DMT""]Yupp pratade med ägaren för nån månad sen om att få komma in och kika men han sa att det även är igenmurat inne i huset. Detta på grund av oönskade besökare och att huset är numera farligt att vistas i. De har även snyggat till det lite i avvaktan på processen om att få bygglov och sånt.[/quote]

Jaså inne också? MB äger det fortfarande va?
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

[quote=""Frohike""]Jaså inne också? MB äger det fortfarande va?[/quote]

Jo, tydligen för att göra det lite svårare för att ta sig runt i huset, MB (äger det fortfarande) hade lite dålig koll men hade pratat med förvaltaren som sa detta. Jag hoppas han han kommer ihåg att höra av sig om det blir möjlighet att få komma in. MB har ju sålt lite fastigheter på senare tid så vi får väl se vad som händer.


På tal om helt annat när jag ändå är här o skriver så lägger jag till den här LÄNKEN till lite nya bilder på ljusrampen på väg ut mot Kristianopel. Har stått lite i tidningen om att ägaren funderar på att göra om den till ett övernattningsställe. Kul idé, den ligger fantastiskt fint ute på en udde, påminner om den ute på Uttorp.
Senast redigerad av 1 DMT, redigerad totalt 0 gånger.
jimmie83
Inlägg: 92
Blev medlem: tis 26 apr 2011, 22:02

Inlägg av jimmie83 »

Kan ge er tips om att besöka Aspö...mitt på ön så har dom ett millitärmuseum med det mesta av kustartilleriets utrustning...

Bland annat så har dom en strålkastare av den typen som har ståt på ljusramperna...typ den i uttorp!!

finns en hel del fina bergrum på ön!!

*host* Och fanns väll en del kartor att tillgå på muset!! *host*

Lite från uttorp http://www.pixbox.se/alb_show_id1224176_page0.html

lite ifrån aspö millitära: http://www.pixbox.se/alb_show_id1224033_page0.html

gratis färja och gratis besök i muset...
Senast redigerad av 1 jimmie83, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: stavfel..
You can talk the talk but do you walk the walk?
http://www.pixbox.se/usr_show_id208290_ ... rder1.html
rotten_mf
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 28 maj 2011, 12:38

Inlägg av rotten_mf »

Aspö är ett högintressant resmål absolut! Jag har hört talas om väldigt många ue-objekt därute, så noggrann förberedelse och research är att rekommendera.
jimmie83
Inlägg: 92
Blev medlem: tis 26 apr 2011, 22:02

Inlägg av jimmie83 »

[quote=""rotten_mf""]Aspö är ett högintressant resmål absolut! Jag har hört talas om väldigt många ue-objekt därute, så noggrann förberedelse och research är att rekommendera.[/quote]

Ja det finns hur mycket som helst där ute om man är intresserad av millitärens gamla bunkrar....Jag har nog lakt dagar där ute o har inte hittat allt ännu...får bli att besöka ön fler ggr..=)
You can talk the talk but do you walk the walk?
http://www.pixbox.se/usr_show_id208290_ ... rder1.html
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Jag har ju precis gått igenom min Pixbox när jag hittade detta album jag inte visat än. Den är från en liten ö precis utanför Trossö där försvaret har haft ett litet varv eller nåt samt förråd. När jag var där höll det på att renoveras i några av husen så om de är sålda eller inte vet jag inte. Jag tror inte försvaret har nåt av intresse kvar där.

Det var lite mer än två år sen jag var där så vad som hänt sen dess vet jag inte, det får iaf bli mitt sista bidrag på Pixbox innan de lägger ner.

Länk finns iaf HÄÄR
Urbankillen
Inlägg: 151
Blev medlem: mån 14 feb 2011, 23:27

Inlägg av Urbankillen »

Någon som vet om det är på g några guidade visningar i Karlskrona?
Typ västra hästholmen eller något annat trevligt?

Mvh
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Det brukar mest vara under sommaren, V:a Hästholmen är kanske, jag skriver kanske, tyvärr stängt även för visningar tills vidare. Vi var där förra sommaren och vår "guide" sa att den var i så dåligt skick (gamla delarna) att de bedömde det som riskfyllt att släppa in folk där. Vet inte hur det blev sen men dom har inte rustat upp det sen dess vad jag vet.

Han som brukar hålla i visningar av Trasten och skyddsrummen heter Mikael Helgesson och företaget heter Kulturkompaniet, finns här: http://kulturkompaniet.net/stadsvandringar.html

Ser inte att det finns något inbokat men kika in ibland och kolla så kanske det dyker upp. Visningarna som är intressanta heter "Om ryssen kom" eller "Om ryssen verkligen kom".
Skriv svar