Karlskrona - Bunkerstaden!

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
FRH
Inlägg: 430
Blev medlem: ons 07 jan 2009, 17:09
Kontakt:

Inlägg av FRH »

[quote=""Saddam""]Den har stått öppen länge... då menar jag länge.

Har fått lite info om stället:
De båda anläggningarna vid Oskarsvärn har använts av det rörliga Kustartilleriet som övningsplats...[/quote]

Vet du när de användes till det senast?
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Frohike""]Vet du när de användes till det senast?[/quote]

Enligt wikipedia:
Oscarsvärn - 1 jan 1902 - 6 dec 1973
http://sv.wikipedia.org/wiki/Karlskrona ... iregemente
Läs under "Förläggningplatser"
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

[quote=""Saddam""]Jaså var de dessa du skrev om... måste besökas.

Strålkastarplattformen såg ut att vara en av de högsta.[/quote]


Finns en stor sådan ute på V:a Uttorp (naturreservatet) på Sturkö. Kan vara lite knepig att hitta men den står längst ut åt vänster (ni får gå genom skogen lite). Finns även några småbunkrar utåt på halvön.
Vackert som fan därute.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""DMT""]Finns en stor sådan ute på V:a Uttorp (naturreservatet) på Sturkö. Kan vara lite knepig att hitta men den står längst ut åt vänster (ni får gå genom skogen lite). Finns även några småbunkrar utåt på halvön.
Vackert som fan därute.[/quote]

Har varit där... bilder finns på min pixbox-sida...
slin83
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 03 feb 2009, 11:46

Inlägg av slin83 »

För en månad sen upptäckte jag en tillsynes övergiven ingång till ett bergrum på Trossö. Men då det sluttade neråt så var det ca0,5m högt vatten vid porten, jag planerade att besöka stället senare på våren då vattnet kanske hade dunstat lite. Men igår såg jag en lastbil som nyss fullt igen hela ingången med sten. Platsen ligger norr om V.Köpmansgatan och väster om Bryggaregatan så förväxla inte det med skyddsrummet som ligger några hundra meter därifrån söder om V.Köpmansgatan.
Hann ta ett par kort på porten innan o så nu ett efter http://www.pixbox.se/alb_show_id1017364_page0.html
Om nån har varit där innne eller vet vad det har varit så hade det vatt kul o få veta då jag inte funnit nån info om det.
Användarvisningsbild
FRH
Inlägg: 430
Blev medlem: ons 07 jan 2009, 17:09
Kontakt:

Inlägg av FRH »

[quote=""slin83""]För en månad sen upptäckte jag en tillsynes övergiven ingång till ett bergrum på Trossö. Men då det sluttade neråt så var det ca0,5m högt vatten vid porten, jag planerade att besöka stället senare på våren då vattnet kanske hade dunstat lite. Men igår såg jag en lastbil som nyss fullt igen hela ingången med sten. Platsen ligger norr om V.Köpmansgatan och väster om Bryggaregatan så förväxla inte det med skyddsrummet som ligger några hundra meter därifrån söder om V.Köpmansgatan.
Hann ta ett par kort på porten innan o så nu ett efter http://www.pixbox.se/alb_show_id1017364_page0.html
Om nån har varit där innne eller vet vad det har varit så hade det vatt kul o få veta då jag inte funnit nån info om det.[/quote]
Såg det just på flashback, det är himla tråkigt. Har haft ögonen på den där dörren länge men det där vattnet har alltid varit i vägen. Jag efterlyser också info om vad som kan tänkas finnas där inne.
Användarvisningsbild
FRH
Inlägg: 430
Blev medlem: ons 07 jan 2009, 17:09
Kontakt:

Luftskyddscentral, Karlskrona

Inlägg av FRH »

Den gamla luftskyddscentralen i Karlskrona.

http://utepavischan.se
Bild
Senast redigerad av 1 FRH, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Spännande, kul att få se lite bilder, får jag fråga ungefär när bilderna togs?
Har alltid velat kolla in anläggningarna under torget/Trossö samt Bryggarberget.

Bilderna från Gästgiveriet var också intressanta, minns att jag var där och renoverade köket på 80-talet när det skulle bli restaurang/krog på nytt. Skitigt och äckligt som fan var det då. -Sen blev det ju bättre igen.
Senast redigerad av 1 DMT, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
k4r4t3k4n4k4s
Inlägg: 942
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 07:05
Kontakt:

Inlägg av k4r4t3k4n4k4s »

Plombering pågår? :p

Ser ivf ut som att de gjort ett ordentligt jobb därinne. Tack för bilderna!
Användarvisningsbild
FRH
Inlägg: 430
Blev medlem: ons 07 jan 2009, 17:09
Kontakt:

Inlägg av FRH »

[quote=""DMT""]Spännande, kul att få se lite bilder, får jag fråga ungefär när bilderna togs?
Har alltid velat kolla in anläggningarna under torget/Trossö samt Bryggarberget.[/quote]
Det är det många som vill :) Tyvärr är allt under Trossö plomberat. Bilderna togs för ett tag sedan.

[quote=""DMT""]
Bilderna från Gästgiveriet var också intressanta, minns att jag var där och renoverade köket på 80-talet när det skulle bli restaurang/krog på nytt. Skitigt och äckligt som fan var det då. -Sen blev det ju bättre igen.[/quote]
Spännande! Ja, det blev bättre. Sen blev det sämre igen.

[quote=""k4r4t3k4n4k4s""]Plombering pågår? :p

Ser ivf ut som att de gjort ett ordentligt jobb därinne. Tack för bilderna![/quote]
Nädå, plombering gjordes för flera år sedan. Och ja, saneringen är onekligen grundligt gjord.
Senast redigerad av 2 FRH, redigerad totalt 0 gång.
Skriv svar