Karlskrona - Bunkerstaden!

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
swedediesel
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 02 nov 2011, 16:58
Kontakt:

Inlägg av swedediesel »

var ut till oskarsvärn och knäppte lite kort: http://www.photobucket.com/oskrsvrn
Jag trivs bäst i bergrumsrika landskap!
Fotoalbum: http://www.photobucket.com/DSL-UE
klicka på "albums" till vänster på sidan
Användarvisningsbild
Colarain
Inlägg: 1001
Blev medlem: sön 19 apr 2009, 19:52
Kontakt:

Inlägg av Colarain »

Nu är det äntligen några eldsjälar som dragit igång Karlskronas militärturism!

Idag lanserades sidan Fort Sweden Karlskrona (fortsweden.com) och av ca 1500 objekt i Karlskrona med omnejd är 80 av de mest kända fotograferade, dokumenterade och kartlagda! :)
Att flyga är konsten att kunna kasta sig till marken och missa
http://colarain.pixbox.se
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Det var ett tag sedan man såg dig på forumet Colarain. Välkommen tillbaka.

Har besökt de allra flesta objekten på den där kartan -kalla mig sjuk eller vad du vill... :D

Sidan kan bidra till fler turister -men jag har lite synpunkter:
Många av objekten är låsta eller omgärdas av högt stängsel vilket inte är så turistvänligt. Lite tråkigt att man inte ens nämner detta i beskrivningen. Vissa objekt visas upp för allmänheten -men bara vart annat år ungefär.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

[quote=""Colarain""]Nu är det äntligen några eldsjälar som dragit igång Karlskronas militärturism!

Idag lanserades sidan Fort Sweden Karlskrona (fortsweden.com) och av ca 1500 objekt i Karlskrona med omnejd är 80 av de mest kända fotograferade, dokumenterade och kartlagda! :) [/quote]

Instämmer med Saddam, välkommen tillbax.
Kul att nån tagit tag i de militära sevärdheterna här i stan, tyvärr så tror jag att "tunneln med bilen" tack vare detta kommer att stängas igen rätt så snart eftersom den är i risigt skick.

Jaja, så kan det gå, tidens gång och allt sånt där....
gaaz
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 15 dec 2012, 20:36

Inlägg av gaaz »

Vår överenskommelse med försvarsmakten är helt enkelt så att inga aktiva objekt får visas på kartan. Alla platser ni ser - just nu utom Västra hästholmen går att besöka i varje fall utvändigt, Även batteri Tjurkö som inte längre är skyddsobjekt. Enda kruxet där är att man måste gå via "reservingången" ute i vattenbrynet - annars är det fine. Förhandlingar pågår dessutom med FortV om att få visa S-platsen & Gruvan på Aspö vid sex tillfällen i sommar.
Förutom allt annat så kommer vi ta över arrendet av Tjurkö skans och visa den löpande under sommaren, samt köra en reenactmenthelg med Svenska och Ryska förband.
gaaz
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 15 dec 2012, 20:36

Inlägg av gaaz »

[quote=""DMT""]Instämmer med Saddam, välkommen tillbax.
Kul att nån tagit tag i de militära sevärdheterna här i stan, tyvärr så tror jag att "tunneln med bilen" tack vare detta kommer att stängas igen rätt så snart eftersom den är i risigt skick.

Jaja, så kan det gå, tidens gång och allt sånt där....[/quote]

Nej, tunneln på Oskarsvärn hästö kommer inte att stängas, den ingår i vår uppgörelse med kommunen.

//G
gaaz
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 15 dec 2012, 20:36

Inlägg av gaaz »

[quote=""Saddam""]Det var ett tag sedan man såg dig på forumet Colarain. Välkommen tillbaka.

Har besökt de allra flesta objekten på den där kartan -kalla mig sjuk eller vad du vill... :D

Sidan kan bidra till fler turister -men jag har lite synpunkter:
Många av objekten är låsta eller omgärdas av högt stängsel vilket inte är så turistvänligt. Lite tråkigt att man inte ens nämner detta i beskrivningen. Vissa objekt visas upp för allmänheten -men bara vart annat år ungefär.[/quote]

Vi har medvetet inte angivit vilka objekt som är låsta eller öppna, då vi anar att de objekt som anges som "öppna" snabbt skulle kunna bli "tillhåll", eller -som SK-10 rummet vid första pjäs på Ellenabben - det med rådjuret i, ingensvetsat så fort fel person får nys om det. Således håller vi våra detaljkunskaper om objekt för oss själva. Vi besöker ALLA platser vi skriver om så de bilder och den information som finns på sidan är färska.

//G
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

Jag inställer mig i kören och hälsar dig välkommen tbx Colarain.
Dessutom passar du på att fira mille... grattis.
Hoppas du samlat på dig lite bilder under frånvaron.. ;)
JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

[quote=""gaaz""]Nej, tunneln på Oskarsvärn hästö kommer inte att stängas, den ingår i vår uppgörelse med kommunen.

//G[/quote]

Gött att höra isf, missförtså mig inte i mitt förra inlägg, jag tycker det är kul att ni sammanställt de olika besöksmålen runt K-na, intressant, tydligt och väldigt seriöst.
Enda anledningen till min kommentar var att när jag för några år sen visade några egna foton på tunneln för en kontakt inom tekniska på kommunen så var hans första reaktion, "det skulle antagligen stängas igen direkt om det blir känt så inga barn eller djur förvirrar sig in och skadar sig".
Det gläder mig att ni isf varit så förutseende att ni på nåt sätt diskuterat detta med kommunen och löst det. :)
gaaz
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 15 dec 2012, 20:36

Inlägg av gaaz »

[quote=""DMT""]Gött att höra isf, missförtså mig inte i mitt förra inlägg, jag tycker det är kul att ni sammanställt de olika besöksmålen runt K-na, intressant, tydligt och väldigt seriöst.
Enda anledningen till min kommentar var att när jag för några år sen visade några egna foton på tunneln för en kontakt inom tekniska på kommunen så var hans första reaktion, "det skulle antagligen stängas igen direkt om det blir känt så inga barn eller djur förvirrar sig in och skadar sig".
Det gläder mig att ni isf varit så förutseende att ni på nåt sätt diskuterat detta med kommunen och löst det. :) [/quote]

Av en ren slump har det visat sig att kommunens exploateringschef är fd hög chef på fortV med sanlöst bra kontakter + ett stort intresse för bunkerturism, vilket naturligvis hjälper ...

//G
Skriv svar