Karlskrona - Bunkerstaden!

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Urbankillen
Inlägg: 151
Blev medlem: mån 14 feb 2011, 23:27

Inlägg av Urbankillen »

[quote=""DMT""]Det brukar mest vara under sommaren, V:a Hästholmen är kanske, jag skriver kanske, tyvärr stängt även för visningar tills vidare. Vi var där förra sommaren och vår "guide" sa att den var i så dåligt skick (gamla delarna) att de bedömde det som riskfyllt att släppa in folk där. Vet inte hur det blev sen men dom har inte rustat upp det sen dess vad jag vet.

Han som brukar hålla i visningar av Trasten och skyddsrummen heter Mikael Helgesson och företaget heter Kulturkompaniet, finns här: http://kulturkompaniet.net/stadsvandringar.html

Ser inte att det finns något inbokat men kika in ibland och kolla så kanske det dyker upp. Visningarna som är intressanta heter "Om ryssen kom" eller "Om ryssen verkligen kom".[/quote]

Jag tackar för infon :)
Trasten har jag redan hunnit med, mycket trevlig visning måste jag säga.

Dom andra två visningarna har jag dock ej hunnit med ännu.

Mvh
mrmister_
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 12 aug 2011, 20:26

Inlägg av mrmister_ »

[quote=""Saddam""]Man vet ju inte vad som döljer sig i underjorden... kanske dyker det upp någonting "nytt" i år som får oss att tappa hakan?
Torskkors hade varit spännande men anläggningen fick nytt liv precis som Hästveda.[/quote]

Blev ruskigt nervös när ni började prata om att berget i Torskors skulle fyllas igen. Det är ett riktigt mysigt berg får jag lov att säga, har haft förmånen att vistas där inne en hel del under värnplikten. Inte som "bergatroll" då men vi hade vårt gym där nere.
Dura lex, sed lex!
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""DMT""]V:a Hästholmen är kanske, jag skriver kanske, tyvärr stängt även för visningar tills vidare. Vi var där förra sommaren och vår "guide" sa att den var i så dåligt skick (gamla delarna) att de bedömde det som riskfyllt att släppa in folk där.[/quote]
Japp, stämmer bra det. Vi hade tur som kom in...
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Stoneman
Inlägg: 87
Blev medlem: mån 11 jan 2010, 20:59

Inlägg av Stoneman »

I pappersbilagan av Blekinge läns tidning 17/1 finns en artikel om ett reseföretag som erbjuder guidade militärhistoriska visningar i Karlskrona och Aspö. Bla nya batteriet Ellenabben.

Länk till hans hemsida
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Istället för att bara lägga upp de gamla bilderna(efter pixbox-haveriet) så tar man helt enkelt bara nya och lägger upp dem.
Dagsfärska bilder från ett ganska så känt ställe i stan, ser ut som det brukar göra:
[länk]
Senast redigerad av 1 Saddam, redigerad totalt 0 gånger.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Var där själv för några dagar sen för att kolla läget, som du säger, ser likadant ut men det känns som om att risken för att få stenbitar huvudet ökat markant.
Användarvisningsbild
FRH
Inlägg: 430
Blev medlem: ons 07 jan 2009, 17:09
Kontakt:

Inlägg av FRH »

[quote=""DMT""]Var där själv för några dagar sen för att kolla läget, som du säger, ser likadant ut men det känns som om att risken för att få stenbitar huvudet ökat markant.[/quote]

Ja jag var ju där strax innan dig (som du kanske minns ;) ) och håller med. Nästa gång tar jag med hard hat.
Användarvisningsbild
ruckel.se
Inlägg: 203
Blev medlem: tor 10 sep 2009, 19:40
Kontakt:

Inlägg av ruckel.se »

[quote=""DMT""]Var där själv för några dagar sen för att kolla läget, som du säger, ser likadant ut men det känns som om att risken för att få stenbitar huvudet ökat markant.[/quote]

Och jag har fortfarande inte varit där! Så nära men ändå så långt borta... dock ska jag komma ihåg hjälmen när jag väl lyckas prioritera upp detta besök.
Användarvisningsbild
swedediesel
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 02 nov 2011, 16:58
Kontakt:

Inlägg av swedediesel »

den här tråden gjorde mig nyfiken, ska ta och kolla igenom vad för intressant man kan hitta, ska nämligen iväg till Polen ett par dagar och på hemvägen ska jag gå på visningen av HC trasten den 16/6 kl 12, men färjan från Gdynia anländer redan kl 8, så däremellan ska jag försöka leta upp nåt annat bergrum att plåta!
Jag trivs bäst i bergrumsrika landskap!
Fotoalbum: http://www.photobucket.com/DSL-UE
klicka på "albums" till vänster på sidan
Användarvisningsbild
Colarain
Inlägg: 1001
Blev medlem: sön 19 apr 2009, 19:52
Kontakt:

Inlägg av Colarain »

Tyvärr verkar V.Hästholmen vara helt omöjligt att få tillträde till nu, till och med med våra kontakter... Militärhistoriska resor gör en visning av Gamla och Nya Ellenabben och lite annat helgen 19-20/5 men de öppnar ungefär samma platser i samband med Hemliga rum veckan efter.
Att flyga är konsten att kunna kasta sig till marken och missa
http://colarain.pixbox.se
Skriv svar