Missilradar

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

läst om båda dom där objekten tidigare, den där hackspetten är bland det sjukaste jag sett, vilken anläggning.
Användarvisningsbild
Markkanen
Inlägg: 106
Blev medlem: fre 17 okt 2008, 09:26
Kontakt:

Inlägg av Markkanen »

Såg riktigt intressant ut, väldigt bra läsning! Tack för länkarna och infon!
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

I Skrunda är de enda spåren av Radaranläggningen enorma stora öppna ytor där själva "radarn" stått, tog upp enorma ytor, samt mängder av en sämre version av "Miljonprogrammet", dåligt byggda bostadshöghus, som är väl inhängnat, någon lycksökare som tänkt bygga sig någon form upplevelsecentrum där och tjäna en slant på, men lär väl vara fel ute just nu.

Läste på kring Skrunda för något år sedan, och tittade förbi i maj, om jag inte minns helt fel så bet sig Ryssarna kvar med naglar och klor, skyllde på "inga pengar finns till att riva, och så hemligt att vi kan inte dra utan att riva". För att få bort Ryssarna från Baltikum så klev då bl.a Sverige in och slängde upp lite pengar, så att dom hade råd riva hönshuset och dra vidare längre österut.

Någon som vet mer kan gärna fylla på/korrigera.

/B
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

såhär såg det ut innan dom sprängde allt till småsten....


Bild
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""CB Milton""]Jag sökte på googlemaps och det finns tydligen någonting kvar av radarn. Det ligger något komplex som ser ut som ett öppet V.[/quote]

Om du tittar åt nordöst så finns det även ett utplattat "V". I båda fall betongytorna som dom två olika delarna av "Höns-radarn" stod på.

/B
Skriv svar