Kanske det varit mer spännande än en skidbacke?

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Faniskogen
Inlägg: 603
Blev medlem: ons 15 okt 2008, 13:07

Kanske det varit mer spännande än en skidbacke?

Inlägg av Faniskogen »

I hemorten Leksand finns det en gammal skidbacke som nu åter fått liv. Berget är även känt som "Kärringberget" då man förr i tiden brände häxor här på toppen.

På toppen ligger en större stuga som nog tjänstgjort som någon sorts bystuga den senaste tiden. Dock har jag alltid undrat vad det lilla "huset" bakom varit till förr eller har varit.
Nu när jag gjorde ett besök på berget i höstas började jag fundra mer på detta mest då med tanke på dörren och ventilationen.

Så min fråga är, har det kanske försigåtts någon annan verksamhet här än häxbränneri och skidåkande?
Förmodligen är jag helt ute och cyklar här.

Här finns lite bilder från platsen(ursäkta kvalitén på fotograferandet, det blev i all hast):
http://www.pixbox.se/alb_show_id1214066_page0.html

De fem första bilderna är av en byggnad och resten av en annan.
Den första betongbyggnaden är liten och är till storleken ungefär lika stor och likadant formad som ett "masthus". Den andra är ett normalstort 1våningshus med källare.
Den sista bilden är belägen längre ned på berget men det tror jag inte har någon koppling med stugan utan har med vatten att göra.

Här är ett urplock av bilder:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Faniskogen""]
På toppen ligger en större stuga som nog tjänstgjort som någon sorts bystuga den senaste tiden. Dock har jag alltid undrat vad det lilla "huset" bakom varit till förr eller har varit.
Nu när jag gjorde ett besök på berget i höstas började jag fundra mer på detta mest då med tanke på dörren och ventilationen.

[/quote]

Den där dörren gör mig nyfiken... :)

/B

Bild
Användarvisningsbild
Faniskogen
Inlägg: 603
Blev medlem: ons 15 okt 2008, 13:07

Inlägg av Faniskogen »

[quote=""benkar""]Den där dörren gör mig nyfiken... :)

/B

Bild[/quote]

Jo det var den som fångade min uppmärksamhet också.
Det är alltså ett litet betonghus format som ett sådant litet masthus. På den sitter de två antenner som finns med i albumet. Detta står på baksidan av själva stugan.
Förstår fanken inte varför jag inte tog någon helbild på betonghuset.

Edit: två stugor är det ju också för fanken. En är lite mera uthusaktig har jag för mig.
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

[quote=""Faniskogen""]Jo det var den som fångade min uppmärksamhet också.
Det är alltså ett litet betonghus format som ett sådant litet masthus. På den sitter de två antenner som finns med i albumet. Detta står på baksidan av själva stugan.
Förstår fanken inte varför jag inte tog någon helbild på betonghuset.

Edit: två stugor är det ju också för fanken. En är lite mera uthusaktig har jag för mig.[/quote]

Den där dörren gör mig också nyfiken. Har sett en likadan kur på ett annat berg, samma typ av dörr och antenner bredvid och på kuren som är i betong. Jag har alltid funderat över dess exakta funktion, om det bara varit en installation för repeaters och radiolänkar eller om det finns något mer där inne. Den jag sett tidigare ligger i närheten av en gammal Civilförsvarsanläggning.
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
Faniskogen
Inlägg: 603
Blev medlem: ons 15 okt 2008, 13:07

Inlägg av Faniskogen »

[quote=""kristofer""]Den där dörren gör mig också nyfiken. Har sett en likadan kur på ett annat berg, samma typ av dörr och antenner bredvid och på kuren som är i betong. Jag har alltid funderat över dess exakta funktion, om det bara varit en installation för repeaters och radiolänkar eller om det finns något mer där inne. Den jag sett tidigare ligger i närheten av en gammal Civilförsvarsanläggning.[/quote]

Intressant! Jag känner att jag bör kolla vidare på detta.
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

Kan ju vara något så enkelt som en fd OBS-plats även om det oftast var i form av SK3.
Användarvisningsbild
baaz
Inlägg: 1392
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 08:09
Kontakt:

Inlägg av baaz »

Skulle kunna sätta en slant på sändar/mottagarannex till närliggande HC/DC.
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

[quote=""bunkrologen""]Kan ju vara något så enkelt som en fd OBS-plats även om det oftast var i form av SK3.[/quote]

Detta låter fullt rimligt, den jag känner till ligger på ett relativt högt berg där det tidigare funnits utkikstorn. Men är det praktiskt att anlägga obs-plats på samma ställe som anläggningen som tar emot rapporterna?


[quote=""baaz""]Skulle kunna sätta en slant på sändar/mottagarannex till närliggande HC/DC.[/quote]

Jag har funderat i dessa banor men vad skulle de haft för funktion? Huvudantennen till anläggningen jag känner till står 200m bort. Fanns det kablar dragna till annexen och vad var fördelen med att dela upp det så?
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""kristofer""]Detta låter fullt rimligt, den jag känner till ligger på ett relativt högt berg där det tidigare funnits utkikstorn. Men är det praktiskt att anlägga obs-plats på samma ställe som anläggningen som tar emot rapporterna?




Jag har funderat i dessa banor men vad skulle de haft för funktion? Huvudantennen till anläggningen jag känner till står 200m bort. Fanns det kablar dragna till annexen och vad var fördelen med att dela upp det så?[/quote]

Sändare och mottagare är alltid separerade, dels för att minska störningarna men också för att sändaren kan pejlas och attackeras, därför är det mottagaren som är bemannad och inte sändaren. Ett bra exempel är Onsala.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
coronado
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 08 maj 2010, 12:41

Inlägg av coronado »

På Käringberget var ju Teracoms tv-sändare placerad fram till för några år sedan, numera på Åsledsberget. Kan ju vara relaterat till detta?
Skriv svar