Luftvärnstorn i Vännäs

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Penfold
Inlägg: 780
Blev medlem: fre 01 okt 2010, 19:46

Inlägg av Penfold »

NOHAB hade sådana luftvärnstorn men de försvann någon gång på 1950- eller 1960-talet.
/"Vid min Cittra vill jag kvittra"
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Insåg nu att jag passerade detta torn på mindre än 200 m avstånd i somras utan att se det. Så går det när man inte studerar sina kartor i förväg. Datorn var inte heller påslagen, däremot var min inbyggda ruin- och bunkerradar det och snappade upp ett skyddsrum som ligger mellan Konsum och järnvägen. Skyddsrumsskylt sitter på, oklart om den används till nått. Någon som har koll?

Koordinater: 63.90690, 19.75066
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
flygger
Inlägg: 91
Blev medlem: mån 14 dec 2009, 18:08
Kontakt:

Inlägg av flygger »

[quote=""Saddam""]Insåg nu att jag passerade detta torn på mindre än 200 m avstånd i somras utan att se det. Så går det när man inte studerar sina kartor i förväg. Datorn var inte heller påslagen, däremot var min inbyggda ruin- och bunkerradar det och snappade upp ett skyddsrum som ligger mellan Konsum och järnvägen. Skyddsrumsskylt sitter på, oklart om den används till nått. Någon som har koll?

Koordinater: 63.90690, 19.75066[/quote]

Då kanske du också passerade Vännäs LC (inte HC) som ligger i Hemberget vid Vännäsby. Inte plomberat och med klassisk mast på hjässan.

http://s1296.photobucket.com/user/uefly ... /Hemberget
Flygger
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""flygger""]Då kanske du också passerade Vännäs LC (inte HC) som ligger i Hemberget vid Vännäsby. Inte plomberat och med klassisk mast på hjässan.

http://s1296.photobucket.com/user/uefly ... /Hemberget[/quote]

Mycket möjligt, kommer dock inte ihåg att jag såg någon mast.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Skriv svar