Rockan Åtvidaberg (Sammanfogade trådar)

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Avery
Inlägg: 392
Blev medlem: ons 29 okt 2008, 21:49
Kontakt:

Inlägg av Avery »

Fotoförbudet på Rockan är till för att den som köper berget kanske inte vill att man ska se "exakt" hur det ser ut eller är byggt om det exempelvis ska bli serverhall eller högsäkerhetsförvar. FortVs egna bilder visar inte riktigt "allt".

Då tycker jag att man ska respektera FortVs beslut om fotoförbud. "Chefen" på plats informerade oss i den senare längre visningen om att det var strängt fotoförbud.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Avery""]Fotoförbudet på Rockan är till för att den som köper berget kanske inte vill att man ska se "exakt" hur det ser ut eller är byggt om det exempelvis ska bli serverhall eller högsäkerhetsförvar. FortVs egna bilder visar inte riktigt "allt".

Då tycker jag att man ska respektera FortVs beslut om fotoförbud. "Chefen" på plats informerade oss i den senare längre visningen om att det var strängt fotoförbud.[/quote]

Frågan för oss Mod på 28ds är dock fortfarande...

1. FortV visade upp anläggningen för hugade "spekulanter". -Inget fotoförbud utifrån inlägg jag tolkat här och på FF?

2. FortV visade upp anläggningen för medlemmar i SFHF -Fotoförbud (av vad jag förstått/hört)

Är det Skyddsobjekt och/eller råder konstruktions-sekretess?

Detta är 28ds "regelverket" som vi 28ds Mods har att följa, tänja lite - och + på:
http://28dagarsenare.se/showthread.php?t=2449

Inte helt lätt då det anmäls hit och dit, argumenteras åt andra hållet hit och dit.

/benkar -Moderator
Användarvisningsbild
nosebone
Inlägg: 122
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 14:18

Inlägg av nosebone »

[quote=""benkar""]Frågan för oss Mod på 28ds är dock fortfarande...

1. FortV visade upp anläggningen för hugade "spekulanter". -Inget fotoförbud utifrån inlägg jag tolkat här och på FF?

2. FortV visade upp anläggningen för medlemmar i SFHF -Fotoförbud (av vad jag förstått/hört)

Är det Skyddsobjekt och/eller råder konstruktions-sekretess?

Detta är 28ds "regelverket" som vi 28ds Mods har att följa, tänja lite - och + på:
http://28dagarsenare.se/showthread.php?t=2449

Inte helt lätt då det anmäls hit och dit, argumenteras åt andra hållet hit och dit.

/benkar -Moderator[/quote]

Anläggningen är inte längre skyddsobjekt enligt mannen på fortv, däremot sa han som nämnts tidigare att fotografering inte var tillåtet pga affärssekretess och hänsyn till den nye köparen.

Tillägg: Ska även tillägga att herrn som sa detta var inte samma som skötte själva visningen av anläggningen, så det verkar som att det har varit vissa oklarheter mellan fortv och driftaren som skötte visningen.
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

Tur att man inte åkte dit då, har inget minne av att det stod nånting om fotoförbud från sfhf.
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

Verkar som ett moment 22 typ... :D
Hur man vänder sig är rumpan bak.
Inte lätt att moderera här inte.
Nå, vad kan förstå är inte anläggningen SO längre.

Om sedan Fortv's personal ger tvetydiga uppgifter om vad som gäller,
får de stå för det.
Nu finns bilder till allmän beskådan lite varstans... så var det med det.
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""rjd2""]Tur att man inte åkte dit då, har inget minne av att det stod nånting om fotoförbud från sfhf.[/quote]

Det var fotoförbud på den visningen.
Användarvisningsbild
albin
Inlägg: 661
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 16:09

Inlägg av albin »

[quote=""bunkrologen""]Det var fotoförbud på den visningen.[/quote]

Det var faktist tre olika visningar i fredags:

Dels för spekulanter, dels för SFHF, men också för hembygdsföreningen. Sistnämnda hade jag fixat, men gick sen tillsammans med SFHF. De visste sen tidigare att det var fotoförbud, medan jag vackert fick lämna kameran i väskan.

Som tidigare sagts i tråden var det fotoförbud med hänsyn till köparen. Vår guide hänvisade till att det redan fanns så mycket bilder i annonsen. Lite bittert att inte få fotografera, men otroligt kul att ha sett anläggningen.

Det rycktades om att en bonde med angränsande mark är spekulant. Blir det så, kanske det inte är omöjligt att få komma in i berget igen med kamera.
Användarvisningsbild
Stoneman
Inlägg: 87
Blev medlem: mån 11 jan 2010, 20:59

Inlägg av Stoneman »

Saxat från DI.se :D

Det 2.500 kvadratmeter stora bergrum som Fortifikationsverket auktionerar ut i Åtvidaberg lockar mängder med budgivare. Flera it-bolag som är i behov av serverhallar har gett sig in i kampen.

Bergrummet är en del av en tidigare försvarsanläggning och ligger i Solvestad utanför Åtvidaberg. Förutom själva grottan ingår nio hektar skog och flera byggnader i försäljningen.

”Det var ett extremt stort intresse vid visningen. En del av besökarna var säkert bara nyfikna, men det kom över 100 personer”, säger Karl-Martin Svärd, ansvarig för Fortifikationsverkets försäljning av bergrummet.

Än så länge har 13 personer lagt bud. Det första budet var på ynka 500 kronor, men därefter har priset raskt skjutit i höjden. På fredagen var det högsta budet 650.000 kronor. Budgivningen är öppen fram till 26 mars.

”Det där som är på 500 kronor tror jag faktiskt är från någon som har glömt några nollor. Substansvärdet för de yttre byggnaderna och skogen runt omkring är på minst 1,5 Mkr. Sedan är det en annan fråga hur man värderar själva bergrummet. Det kan sluta var som helst. Vi är säkra på att det finns seriösa spekulanter som inte har börjat buda än”, säger Karl-Martin Svärd.

Fortifikationsverket skrev i sin säljannons att bergrummet skulle kunna passa som serverhall.

Många av intressenterna har ringt till myndigheten och ställt frågor om möjligheterna till kraftförsörjning och bredbandsuppkoppling inne i själva bergrummet.

”Hittills är det mest it-entreprenörer och en del konsulter som har varit intresserade. Jag tror inte att konsulterna har tänkt använda bergrummet själva, utan snarare att de letar efter en lokal åt någon annan”, säger Karl-Martin Svärd.

Hur kontrollerar ni att köparen är seriös?
"Innan vi säljer gör vi en analys på den som har det högsta budet. Vi tittar på vad det är för sorts företag och vem som står bakom så att det inte är något olagligt. Men vårt grunduppdrag är att sälja till högstbjudande", säger Karl-Martin Svärd.
THXex
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 21 jan 2010, 20:10

Inlägg av THXex »

Skulle vart kul att ha åkt ner och kollat på anläggningen.

Hur många ifrån forumet var det som åkte ner/upp på visningen?

Det väcker lite nostalgi över det bergrummet, då man gjorde lumpen där som vakt/hundförare -95.


//THXex
Skriv svar