HC Urban(?)

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Urbanizor
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 18 mar 2011, 19:35

HC Urban(?)

Inlägg av Urbanizor »

Någon som har mer info om denna anläggning? Har nämligen aldrig hört talas om den förrän jag snubblade över det som jag citerat nedan.

Ingången består (eller kanske snarare bestod?) av en järndörr i en bergssida, som är ingången till en asfalterad tunnel som går snett neråt i berget till gissningsvis tjugo meters djup under ingången, vilket borde betyda att det är ungefär 40 meter berg ovanför anläggningen. När ingångstunneln når sin lägsta punkt vänder den uppåt igen och mynnar ut på samma höjd som ingången fast på andra sidan berget. Tror det var ett träplank framför den mynningen. Antar att detta arrangemang var för att släppa ut en stötvåg som letat sig ner.

Vid lägsta punkt, där tunneln vänder uppåt igen, finns en stor järnport åt vänster, gissningsvis femton centimeter tjock, och med rejäla smörjnipplar på gångjärnen. Dörren är riktigt tung, så man får ta i för att öppna den. Sedan följer ett antal ytterligare dörrar i form av gasgränser, övertryckssystem osv. Sisådär tio-femton meter in från tunneln börjar själva anläggningen, man kommer in mitt på långsidan på översta våningsplanet. Dör inne uppenbarar sig ett kontorslandskap i två plan. Sovrum. Toaletter. Storkök. En mycket osäker gissning är att anläggningen kan vara 50x20 meter, båda våningsplanen har normal takhöjd. Har svårt att uppskatta hur mycket människor som skulle kunna bo här, men det fanns nog sovutrymme för åtminstånde bortåt hundratalet.

Anläggningen är byggd som ett hus som står på gummikuddar inuti ett stort hål i berget. I mellanutrymmet mellan berg och hus finns ett helt gäng kraftiga fläktar, förmodligen för radonets skull. Dom är bortåt någon meter i diameter. Under huset, genom en lucka på bottenvåningen, kommer man åt två stora grundvattenpumpar.

Anläggningen har egen brunn och eget avlopp, och klarar sig sålunda ganska bra utan omvärlden. En rejält stor varmvattenberedare med ljusa träribbor på utsidan fanns i ett utrymme längst bort till vänster från ingången sett, minns inte på vilket våningsplan. Allting såg ut att vara i absolut nyskick.

Någon gång runt 1994-1995 sanerades anläggningen från de flesta elinstallationer inför att man skulle slå av grundvattenpumparna, plugga ingångarna, och låta det bli vattenfyllt. Jag var på (lovligt) besök när all belysning var borttagen och pumparna hade varit avslagna i någon vecka. På golvet på det nedre våningsplanet var det ungefär 40 cm vatten.

Det var en märkligt känsla att vandra omkring i ett helt nytt kontorslandskap med vatten till knäna och bara en svag ficklampa. Man kände sig... ensam.
Förmodligen är det väl numera vattenfylld till stor del, om inte helt. Hade ändå varit lite intressant med mer info om anläggningen.
Jag vet ungefär i vilket område den ligger, skall försöka åka på en visit när det passar sig, kanske nästa helg.
SvenHedin
Inlägg: 162
Blev medlem: ons 09 sep 2009, 13:09

Inlägg av SvenHedin »

[quote=""Urbanizor""]Någon som har mer info om denna anläggning? Har nämligen aldrig hört talas om den förrän jag snubblade över det som jag citerat nedan.



Förmodligen är det väl numera vattenfylld till stor del, om inte helt. Hade ändå varit lite intressant med mer info om anläggningen.
Jag vet ungefär i vilket område den ligger, skall försöka åka på en visit när det passar sig, kanske nästa helg.[/quote]

Det är Karlskoga kommuns Hc.
Urbanizor
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 18 mar 2011, 19:35

Inlägg av Urbanizor »

[quote=""SvenHedin""]Det är Karlskoga kommuns Hc.[/quote]

Jo jag vet var den ligger, tänkte bara om någon hade mer info eller varit där? Är den helt plomberad nu?
SvenHedin
Inlägg: 162
Blev medlem: ons 09 sep 2009, 13:09

Inlägg av SvenHedin »

[quote=""Urbanizor""]Jo jag vet var den ligger, tänkte bara om någon hade mer info eller varit där? Är den helt plomberad nu?[/quote]

Plomberad och plomberad. Dörren är låst iaf.
Användarvisningsbild
baaz
Inlägg: 1392
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 08:09
Kontakt:

Inlägg av baaz »

[quote=""SvenHedin""]Plomberad och plomberad. Dörren är låst iaf.[/quote]

Och så vitt jag vet fortfarande vattenfylld, trots att ägaren gjorde ett halvhjärtat försök att pumpa ut lite vatten. Och ägaren är allt annat än vänligt inställd till de som intresserar sig för vad som finns på hans mark.
SvenHedin
Inlägg: 162
Blev medlem: ons 09 sep 2009, 13:09

Inlägg av SvenHedin »

[quote=""baaz""]Och så vitt jag vet fortfarande vattenfylld, trots att ägaren gjorde ett halvhjärtat försök att pumpa ut lite vatten. Och ägaren är allt annat än vänligt inställd till de som intresserar sig för vad som finns på hans mark.[/quote]

Den erfarenheten delar inte ja med dig.
Användarvisningsbild
baaz
Inlägg: 1392
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 08:09
Kontakt:

Inlägg av baaz »

[quote=""SvenHedin""]Den erfarenheten delar inte ja med dig.[/quote]

Då lyckades jag väl träffa honom en dålig dag. Alltid roligt när man har fel.
Urbanizor
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 18 mar 2011, 19:35

Sv: HC Urban(?)

Inlägg av Urbanizor »

Var förbi en sväng idag och kollade läget, inte passat sig förrän nu ;)

Huvudgrinden in är igensvetsad. Vid det jag förmodar är nödutgången (där masten satt) fanns ett tak över ingången med plåtlucka på ena gaveln, även denna låst. Några hade brutit bort ett par plankor på övre gaveln, hade ingen lampa så kunde inte lysa in. Kastade ner en pinne och det var nog minst 5m fallhöjd just där, dock betonggolv där lät det som. Inget vatten åtminstone, men är väl för högt vid ingången..

Några bilder finns här:
http://www.pixbox.se/pic_show_id32426585.html
Användarvisningsbild
swedediesel
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 02 nov 2011, 16:58
Kontakt:

Inlägg av swedediesel »

Och så här såg det ut den 28/10-13
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag trivs bäst i bergrumsrika landskap!
Fotoalbum: http://www.photobucket.com/DSL-UE
klicka på "albums" till vänster på sidan
Skriv svar