Fråga om ett bergrum, användningsområde?

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

yggdrasil
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 08 dec 2008, 16:47

Inlägg av yggdrasil »

10,9,8,7,6,5,4,3,2,1... *poff*
Senast redigerad av 1 yggdrasil, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
baaz
Inlägg: 1392
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 08:09
Kontakt:

Inlägg av baaz »

[quote=""yggdrasil""]Tycker att 120 cm känns fruktansvärt självklart. Gamla gröna lastbilar utan lift får svårt att lossa annars. En hel del AM-förråd ute i skogarna har motsvarande lastkaj i betong.

Ser den högra halvan av lastkajen (marknivå) som en möjlighet att lossa fordon med lift eller truck. Marken har kanske inte alltid sett så bedrövlig ut som den gör på bilden nu.[/quote]

Till höger om kajen är det bara några decimeter till kanten på inslaget. Kajen som sådan är runt en meter bred. Känns för smalt för att ha med truckar att göra.

Men jag ska inte argumentera emot, det logiska säger ett gammalt amförråd. Har bara inte hittat någon som helst info någonstans.
Användarvisningsbild
baaz
Inlägg: 1392
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 08:09
Kontakt:

Inlägg av baaz »

Då ingen annan info inkommit som styrker något annat utgår jag därför att detta varit ett gammalt amförråd, helt i linje med vad många här sagt.

Om någon skulle känna igen platsen och sitta på mer information mottages detta tacksamt. Platsen finns nu även på min blogg.

Tack för bollplanket gott folk.
thoronath
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 02 jan 2009, 20:19

Inlägg av thoronath »

Jag bumpar denna tråden lite. Jag var och kikade på platsen nyligen, och har lite funderingar.

Till att börja med, uppe på berget står ju lite ovanliga prylar för en sådan anläggning. Dels en vindgenerator, vars strömkabel försvinner rakt ner i underjorden. Bergrummet bör då utbreda sig åt höger en bit från den tunnel man kan se genom dörrspringan. Den generatorn har stått där ett antal år vad jag kan minnas. Nån som har koll på hur länge den stått där?

Sen står där en större metallkonstruktion, som jag är rätt säker på är en hållare till någon sorts solfångare. Nere i väderskyddet framför porten stod ett trasigt glasrör med dubbla väggar, svart inre rör och klart yttre. På metallkonstruktionen satt en fyrkantig ram med hål som glasröret såg ut att passa i.

Under metallkonstruktionen finns dels ett elskåp där kabeln från vindsnurran går in och försvinner ner i ett hål i berget, dels nån sorts grop med ett grovt galler. En tydlig bränsledoft känns därifrån, diesel eller fotogen.

Prylarna på berget får mig att undra vem som nyttjar utrymmet nu? Det verkar nästan som man försöker hålla det varmt och torrt därinne med mycket låga driftkostnader. Det fanns för övrigt vad jag tyckte såg ut att vara hyfsat färska lastbilsspår på platsen. En av barackerna hade ett alldeles modernt aluminiumfönster monterat. I ett annat forum nämns det att det är privatägt. Nån som vet nåt mer?

På vägen till stället passerar man en röd stuga vid vägen, den ser ut som nåt slags förråd eller uthus. Jag reagerade dock på att källardörren var en drygt centimetertjock järndörr, och källarväggen ser väldigt solid ut. Har detta hus också med anläggningen att göra?

Är det för övrigt uppenbart att bergrummet varit ammunitionsförråd? Bara en knapp kilometer åt nordöst ligger ju en rätt viktigt regional kommunikationsanläggning. Kan det ha haft med den att göra? Bränsleförråd till reservkraft kanske?
Användarvisningsbild
baaz
Inlägg: 1392
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 08:09
Kontakt:

Inlägg av baaz »

Efter många om och men har jag nu fått tag i en ansvarig för bergrummet i fråga och tänkte härmed skingra några moln som dykt upp under resans gång.

Anläggningen i fråga har varit ett mobförråd och tillhörde Skredsvik. Därav de röda barackerna i anslutning till bergrummet. I bergrummet förvarades mycket riktigt ammunition som tidigare nämnts.

Det byggdes 1954 och utgick ur FM år -00. Idag är det i privat ägo och ingen särskild verksamhet bedrivs där i dagsläget. Vad gäller vindsnurran, som nu är nedmonterad, och panelen för solceller har de enbart använts som strömkällor åt den privata ägaren.

Jag har blivit lovad en visning av bergrummet och återkommer både här och i min blogg med bilder från insidan samt mer information.
Nebukadnessar III
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 20 nov 2009, 06:42

Inlägg av Nebukadnessar III »

[quote=""baaz""]Jag har blivit lovad en visning av bergrummet och återkommer både här och i min blogg med bilder från insidan samt mer information.[/quote]

Det låter väldigt intressant, ser fram emot detta.
Hasse
Inlägg: 67
Blev medlem: tis 17 feb 2009, 08:07

Inlägg av Hasse »

[quote=""baaz""]Efter många om och men har jag nu fått tag i en ansvarig för bergrummet i fråga och tänkte härmed skingra några moln som dykt upp under resans gång.

Anläggningen i fråga har varit ett mobförråd och tillhörde Skredsvik. Därav de röda barackerna i anslutning till bergrummet. I bergrummet förvarades mycket riktigt ammunition som tidigare nämnts.

Det byggdes 1954 och utgick ur FM år -00. Idag är det i privat ägo och ingen särskild verksamhet bedrivs där i dagsläget. Vad gäller vindsnurran, som nu är nedmonterad, och panelen för solceller har de enbart använts som strömkällor åt den privata ägaren.

Jag har blivit lovad en visning av bergrummet och återkommer både här och i min blogg med bilder från insidan samt mer information.[/quote]

Hur har det gått med detta?

Huset som ligger ovanpå bergrummet känns som det hör ihop med bergrummet, vet du funktionen på detta?

http://kartor.eniro.se/m/ItNlb
Användarvisningsbild
baaz
Inlägg: 1392
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 08:09
Kontakt:

Inlägg av baaz »

[quote=""Hasse""]Hur har det gått med detta?

Huset som ligger ovanpå bergrummet känns som det hör ihop med bergrummet, vet du funktionen på detta?

http://kartor.eniro.se/m/ItNlb[/quote]

Jag och ägaren har lyckats gå om varandra några gånger. Sen har jag lidit av brist av tid och därför inte hunnit med något ytterligare än. Lustigt dock att du nämner stället för jag satt precis just nu och funderade på platsen och ett besök inom snar framtid. :)

Har hört en del lösa rykten om huset på hjässan men inte fått någon bekräftelse på dess eventuella funktion.
Användarvisningsbild
Nethril
Inlägg: 209
Blev medlem: mån 03 aug 2009, 20:52

Sv: Fråga om ett bergrum, användningsområde?

Inlägg av Nethril »

Ah! Så du har luskat ut vad det var för något (var ju iofs som du trodde från första början). Ska bli spännande att se bilder därifrån :)
Buried by time and dust...
http://explorica.pixbox.se
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""baaz""]Jag och ägaren har lyckats gå om varandra några gånger. Sen har jag lidit av brist av tid och därför inte hunnit med något ytterligare än. Lustigt dock att du nämner stället för jag satt precis just nu och funderade på platsen och ett besök inom snar framtid. :)

Har hört en del lösa rykten om huset på hjässan men inte fått någon bekräftelse på dess eventuella funktion.[/quote]

Du har haft kontakt med ägaren?

Jag kollade upp lite och noterade att ägaren står skriven på en adress som är synonym med anläggningen, den personen finns inte skriven någon annanstans heller och har tydligen ingen telefon heller.....registrerad åtminstone.
Kan det stämma?
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Skriv svar