Vattugaraget

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Ärlige Harry
Inlägg: 410
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 20:12

Sv: Vattugaraget

Inlägg av Ärlige Harry »

Tack för det här reportaget! Lite nostalgi. När nittiotalet var nytt och fräscht och jag fortfarande hade mitt första jobb hade min BMW 318i från 1988 sin hemvist i Vattugaraget. Those were the days...
Syntax
Inlägg: 90
Blev medlem: sön 12 maj 2013, 10:41

Inlägg av Syntax »

tillhör dessa dörrar detta system?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

Får man vara så framfusig att man länkar till ett reportage från BBC?
1959 är året för inspelningen.
Ett reportage om hur "the swedes" möter kärnvapenhotet.

http://euscreen.eu/play.jsp?id=EUS_9AEC4151CD21461EB7576D1EF7904F0D

JP
Senast redigerad av 1 jpkrax, redigerad totalt 0 gånger.
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
perjak03
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 19 mar 2012, 20:11

Inlägg av perjak03 »

Intressant att man visade upp både berghangarer och dockor i berg för utländska media redan i slutet av 50-talet.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""perjak03""]Intressant att man visade upp både berghangarer och dockor i berg för utländska media redan i slutet av 50-talet.[/quote]

Off topic

Det bästa/roligaste med filmen är delen från F18 Tullinge "Gamla berget"....

Handlar i det fallet troligen om att vilseleda Stormakt Röd... Man säger i filmen att berghangarerna är skyddade av betongportar, och att man inte i fredstid stänger betongportarna, -"det kostar för mycket" :D

Sanningen är att F18 Tullinge "Gamla berget" inte hade, eller fortfarande har, några betongportar... :p

F18 Tullinge "Nya Berget" fick betongportar av samma sort som tex Säve och Barkarby, men blev aldrig färdigbyggt och taget i drift...

Sanningen är att Befolkningsskyddsrummet Katarina var bättre skyddat än F18 Tullinge "Gamla berget".... :rolleyes:

Så, det fanns nog en dold agenda med att låta BBC göra och sända reportaget...

On topic

/B
Användarvisningsbild
hjakse
Inlägg: 60
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 21:16
Kontakt:

Sv: Vattugaraget

Inlägg av hjakse »

Generellt så var de stora svenska berganläggningarnas existens inget som man var tyst om under 50- och det tidiga 60-talet. Befolkningsskyddsrummen och även rent militära anläggningar beskrevs i utländsk press när det byggdes som mest, men sedan tystnade det betänkligt kring vår förmåga att gå "under jorden", som det brukade kallas.

Jag har inga konkreta belägg men undrar om det inte var affären Wennerström som gjorde att skrytet kring våra anläggningar tystnade. Rent tidsmässigt verkar det stämma.

(För övrigt var det herr Benkar som tipsade mig om det länkade BBC-inslagets existens, detta skedde redan år 2011 :) )
Kalla krigets historia http://www.hjak.se
perjak03
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 19 mar 2012, 20:11

Inlägg av perjak03 »

[quote=""benkar""]Off topic

Det bästa/roligaste med filmen är delen från F18 Tullinge "Gamla berget"....

Handlar i det fallet troligen om att vilseleda Stormakt Röd... Man säger i filmen att berghangarerna är skyddade av betongportar, och att man inte i fredstid stänger betongportarna, -"det kostar för mycket" :D

Sanningen är att F18 Tullinge "Gamla berget" inte hade, eller fortfarande har, några betongportar... :p

F18 Tullinge "Nya Berget" fick betongportar av samma sort som tex Säve och Barkarby, men blev aldrig färdigbyggt och taget i drift...

Sanningen är att Befolkningsskyddsrummet Katarina var bättre skyddat än F18 Tullinge "Gamla berget".... :rolleyes:

Så, det fanns nog en dold agenda med att låta BBC göra och sända reportaget...

On topic

/B[/quote]

Det är ju en tanke värd att beakta. Att man tog hjälp av trovärdiga media för att sprida lite dimridåer.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""jpkrax""]1959 är året för inspelningen.
Ett reportage om hur "the swedes" möter kärnvapenhotet.[/quote]
Intressant att man redan då "skröt" om bergrummen. 1959... -Muskö var ganska fräsch då!
[quote=""benkar""]Så, det fanns nog en dold agenda med att låta BBC göra och sända reportaget...[/quote]
Kan Ryssarna så kan vi med tänkte man i Sverige år 1959. :D

Bättre att sprida lite falsk information än ingen information alls. wikipedia.org > Maskirovka
[quote=""hjakse""]Jag har inga konkreta belägg men undrar om det inte var affären Wennerström som gjorde att skrytet kring våra anläggningar tystnade. Rent tidsmässigt verkar det stämma.[/quote]
Även allmän(icke hemligstämplad) information kan vara skadlig -om man samlar tillräckligt mycket av varan på samma plats som ett befäl sa till mig under lumpen-tiden.

Strax efter Wennerström-skandalen gick den svenska underjorden under jord... hö hö. :rolleyes:
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Ju mer man lär sig om detta område ju mer häpen blir man. Tänker både på den militära och civilförsvarssidan. Ganska enorma investeringar. Bemannade baser till lands och sjöss. Hade vi inte Europas tredje största flygvapen på 50-talet? Större än England tex. Vore intressant att veta hur stor del av bnp som gick till allt detta
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Elagabalus""]Ju mer man lär sig om detta område ju mer häpen blir man. Tänker både på den militära och civilförsvarssidan. Ganska enorma investeringar. Bemannade baser till lands och sjöss. Hade vi inte Europas tredje största flygvapen på 50-talet? Större än England tex. Vore intressant att veta hur stor del av bnp som gick till allt detta[/quote]


Ja vi hade världens 3:e största FV, totalt +1000 fpl. ;)
Siffrorna varierar beroende på vilken källa man använder.

Vad gäller försvarsbudgeten så har jag för mig att den officiella siffran under -50talet var 5% av BNP.
Från -60talet sjönk den till 3% för att hamna på dagens ca 1%.

MEN, stora delar av investeringarna i bergrum låg nog inte på FM direkt,
utan kom att hamna på div andra konton hos Vattenfall, LKAB, SCA, SJ och div andra hel eller halvstatliga bolag.
Man skyfflade med stor sannolikhet pengar fram o tillbaka för att minimera upptäckt.

JP
Senast redigerad av 2 jpkrax, redigerad totalt 0 gång.
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Skriv svar