Tråden om de klassiska små skyddsrummen i våra källare

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Linus9400
Inlägg: 38
Blev medlem: sön 28 feb 2010, 20:28
Kontakt:

Sv: Tråden om de klassiska små skyddsrummen i våra källare

Inlägg av Linus9400 »

1; "naturliga behovs" tunnor helt enkelt. storlek, vet jag inte varför den varierar. gissar på för exempel barn/vuxna
2; minst 2 vet jag.. damm och gas. har för mig att det finns ett tredje!
3; troligen damm filter, tror inte dem är värda mycket.. då dem inte är så ovanliga.. menar alla skyddsrum har ju som sagt ett förråd där utrustning förvaras. då självklart olika typ av filter finns efter behov!
5; ja, det är vart 10;e år!
Användarvisningsbild
albin
Inlägg: 661
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 16:09

Inlägg av albin »

Jag lånar tråden för en allmän fråga.
Känner något till skyddsrummens historik?

Tänker närmast på årtal för beslut om dess utveckling och avveckling. En fabrikör berättade att de under andra världskriget fick krav på sig att uppföra skyddsrum för sina anställda, som uppgick till över ett bestämt antal.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

4. Fabriken i Knislinge(rivs just nu) hade ett fint gammalt skyddsrum i källaren men alla klassiska rör, filter, nödutgång, vevar m.m. Någon som har vettiga bilder tagna just där?
Texten ovan är hämtat från inlägg #1... började fundera lite: det borde ju vara ett verkskydd av något slag, kan någon hjälpa till med rätt benämning?
Hade t.o.m. en liten nödutgång med stege. Se bilder:
BildBild
BildBild

Gick igenom gamla bilder häromdagen och upptäckte att Borgen hade ett klassiskt skyddsrum nere i källaren.
Texten "skyddsmaterial tåkasjövägen 2-10" talar sitt tydliga språk. Minnet säger att det var rätt så tomt då.
BildBild
BildBild
Bild
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Skriv svar