Okänt fd militärt utanför Norrköping

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Inlägg: 771
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 21:57

Inlägg av Ragnar Svedje »

[quote=""rhdf""]som jag tolkat det så var grupperingsplatsen inne på området just platsen där man övade "till vardags". Vid mer fältmässiga övningar användes fredsgrupperingsplatser liknande den på bilden. Utöver dessa fanns Krigsgrupperingsplatser som var så hemliga att de inte fick användas för övning. Jag har för mig att denna var just en sådan.[/quote]

Varför lägga något så hemligt 200 meter från en vältrafikerad allmän väg? Men jag tvivlar inte på att du har rätt. Den andra platsen ligger mer hemligt till
"övergivna lador och mossa"
Inaktiv skrivbordsutforskare
Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Inlägg: 771
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 21:57

Inlägg av Ragnar Svedje »

[quote=""rhdf""]Hmm 2 områden med 5 plattor på vardera?
Mig veterligen fanns det bara en grupperingsplats där du varit
Vanligast är 4 plattor för robotarna, + kanske några hårdgjorda ytor för övrig utrustning



vart söder om bråviken? (borträknat platsen inne på fd f13)[/quote]


Den andra platsen ligger 3-4 km österut, tyvärr var jag inte där och tog några bilder för jag var lite lat (betydligt längre att gå ifrån tillgänglig väg). Men jag var där för några år sedan och jag vill minnas det såg lika dant ut där

ca 5 plattor, jag räknade inte så noga. Så det är säkert 4
"övergivna lador och mossa"
Inaktiv skrivbordsutforskare
rhdf
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 24 okt 2008, 12:06

Inlägg av rhdf »

[quote=""Ragnar Svedje""]Jag syftade på kablar från omvärlden till stridsgrupperingsplatsen[/quote]

de flesta kablar kom med "tivolit", jag har för mig att kontakten med stridsledning mm skedde via radio
Varför lägga något så hemligt 200 meter från en vältrafikerad allmän väg?
Syns dessa betongplattor från vägen ? :p
det var just därför man inte övade på dessa platser, ett robotbatteri som rullar in är inget man skulle undgått att se. självklart så har dessa plattor setts av åtskilliga svamp plockare genom åren, men få av dem visste nog vad det var de såg ;)
Användarvisningsbild
LowAndSlow
Inlägg: 1331
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02

Inlägg av LowAndSlow »

[quote=""rhdf""]som jag tolkat det så var grupperingsplatsen inne på området just platsen där man övade "till vardags". Vid mer fältmässiga övningar användes fredsgrupperingsplatser liknande den på bilden. Utöver dessa fanns Krigsgrupperingsplatser som var så hemliga att de inte fick användas för övning. Jag har för mig att denna var just en sådan.[/quote]

Så har jag också förstått det.

Dessutom fick väl inte fredsgrupperingsplatser nyttjas vid krig?

Hur fungerade sambandet från grupperingsplatserna?
http://www.lagochlangsam.se/

Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Inlägg: 771
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 21:57

Inlägg av Ragnar Svedje »

[quote=""rhdf""]de flesta kablar kom med "tivolit", jag har för mig att kontakten med stridsledning mm skedde via radio



Syns dessa betongplattor från vägen ? :p
det var just därför man inte övade på dessa platser, ett robotbatteri som rullar in är inget man skulle undgått att se. självklart så har dessa plattor setts av åtskilliga svamp plockare genom åren, men få av dem visste nog vad det var de såg ;) [/quote]

De syns inte från vägen då de ligger uppe på en kulle. Vägen dit från den allmänna vägen går i en liten "naturlig" omväg via två korsningar. Svampplockare och "turister" från öst-blocket som skulle besöka Kolmårdens djurpark men som även ville se lite av den svenska naturen har nog passerat i mängder genom åren
"övergivna lador och mossa"
Inaktiv skrivbordsutforskare
Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Inlägg: 771
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 21:57

Inlägg av Ragnar Svedje »

Jag kan lika gärna posta kartlänkar så får ni veta var det ligger, det finns ingen mening som jag ser det med att hemlighålla det

Här är bilderna tagna:
http://kartor.eniro.se/query?&what=map_ ... ;;;0&stq=0

Den andra platsen:

http://kartor.eniro.se/query?&what=map_ ... ;;;0&stq=0
"övergivna lador och mossa"
Inaktiv skrivbordsutforskare
Användarvisningsbild
k4r4t3k4n4k4s
Inlägg: 942
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 07:05
Kontakt:

Inlägg av k4r4t3k4n4k4s »

Lite OT men kan tipsa om att hitta.se numera har bättre satellitbilder mitt ute i skogen än Eniro. Inte för att jag lyckas se uppställningsplatserna där heller men ändå.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""k4r4t3k4n4k4s""]Lite OT men kan tipsa om att hitta.se numera har bättre satellitbilder mitt ute i skogen än Eniro. Inte för att jag lyckas se uppställningsplatserna där heller men ändå.[/quote]

Nu måste ju jag vara besserwisser och påpeka att det är flygbilder dom har båda två och dom kommer från samma leverantör så det är nog bara tillfälligt och säkerligen bara på vissa platser dom skiljer sig.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
k4r4t3k4n4k4s
Inlägg: 942
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 07:05
Kontakt:

Inlägg av k4r4t3k4n4k4s »

[quote=""Grishnac""]Nu måste ju jag vara besserwisser och påpeka att det är flygbilder dom har båda två och dom kommer från samma leverantör så det är nog bara tillfälligt och säkerligen bara på vissa platser dom skiljer sig.[/quote]
Och inte lite besserwissrigt heller. Jobbar du på Eniro eller? :p Oavsett bildtyp och leverantör märker jag stor skillnad just nu men det är däremot möjligt att det främst gäller de civilerade trakterna i söder.

En annan sak är att Eniro fuckat upp zoomfunktionen. Tidigare gick det utmärkt att zooma med musens scrollhjul men nu hamnar man bara fel om man försöker. Det och att det är grymt segt gör att jag undviker att använda det.
Skriv svar