Okänt fd militärt utanför Norrköping

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

rhdf
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 24 okt 2008, 12:06

Inlägg av rhdf »

[quote=""CB Milton""]Det kanske är resterna efter spaningsradarn PS/08 "Dick" ute på Vikbolandet?

Försvarets Historiska Telesamlingar[/quote]

Ehm, nej
platsen TS varit på ligger NORR om bråviken, Vikbolandet ligger SÖDER om bråviken ;)

förövrigt så sägs platsen för "DICK" fortfarande vara SO
Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Inlägg: 771
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 21:57

Inlägg av Ragnar Svedje »

[quote=""k4r4t3k4n4k4s""]Lite OT men kan tipsa om att hitta.se numera har bättre satellitbilder mitt ute i skogen än Eniro. Inte för att jag lyckas se uppställningsplatserna där heller men ändå.[/quote]

Av gammal vana använder jag eniro...

De syns lite dåligt pga av att mossa och gräs har tagit över. Vägen är också rätt gräsbevuxen. Jag tycker i alla falla att en platta syns tydligt

[quote=""Grishnac""]Nu måste ju jag vara besserwisser och påpeka att det är flygbilder dom har båda två och dom kommer från samma leverantör så det är nog bara tillfälligt och säkerligen bara på vissa platser dom skiljer sig.[/quote]

Det mesta kommer i från Lantmäteriet, men kommunerna har även levererat material mig veterligen. Det materialet är förvisso med största sannolikhet fotograferat av Lantmäteriet...

[quote=""k4r4t3k4n4k4s""]Och inte lite besserwissrigt heller. Jobbar du på Eniro eller? :p Oavsett bildtyp och leverantör märker jag stor skillnad just nu men det är däremot möjligt att det främst gäller de civilerade trakterna i söder.

En annan sak är att Eniro fuckat upp zoomfunktionen. Tidigare gick det utmärkt att zooma med musens scrollhjul men nu hamnar man bara fel om man försöker. Det och att det är grymt segt gör att jag undviker att använda det.[/quote]

Eniros zoom funkar rätt ok för mig, men hitta´s laddar snabbare. Eniros bilder verkar vara lite grönare än hitta´s i Norrköpingstrakterna, vad det beror på vete fan...jag har glömt bort det mesta från den kurs jag läst där fotogrammetri/fjärranalys ingick

[quote=""rhdf""]Ehm, nej
platsen TS varit på ligger NORR om bråviken, Vikbolandet ligger SÖDER om bråviken ;)

förövrigt så sägs platsen för "DICK" fortfarande vara SO[/quote]

"Dick" är vad jag vet fortfarande skyddsobjekt om det inte hänt något under senare delen av det här året
"övergivna lador och mossa"
Inaktiv skrivbordsutforskare
Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Inlägg: 771
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 21:57

Inlägg av Ragnar Svedje »

Nu har jag kollat i kartarkivet och det är 4 plattor på kartorna.....

Jag har några funderingar som egentligen inte är av så stort intresse för mig, men visst det kan vara intressant att veta, typ.

Var fanns all material till robotkompaniet förrådsställd i fredstid, mobförråd i skogen, i den beryktade bergshangaren på F13 eller någon annanstans?

Har plattorna haft någon funktion efter att vapensystemet avvecklades i slutet av 70-talet?

/Ragnar
"övergivna lador och mossa"
Inaktiv skrivbordsutforskare
rhdf
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 24 okt 2008, 12:06

Sv: Okänt fd militärt utanför Norrköping

Inlägg av rhdf »

Jag skulle gissa på att merparten av materielen stod relativt oskyddad inne på f13, förutom själva robotarna som låg i förråd (antagligen inne på F13 de med, eller i närheten)

rb68 var ju ett relativt kortlivat vapensystem, så det fanns nog inga stora mängder fordon mm utan den materiel man övade med var den som även skulle användas i krig.
Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Inlägg: 771
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 21:57

Inlägg av Ragnar Svedje »

[quote=""rhdf""]Jag skulle gissa på att merparten av materielen stod relativt oskyddad inne på f13, förutom själva robotarna som låg i förråd (antagligen inne på F13 de med, eller i närheten)

rb68 var ju ett relativt kortlivat vapensystem, så det fanns nog inga stora mängder fordon mm utan den materiel man övade med var den som även skulle användas i krig.[/quote]

Om vi ponerar att de låg i förråd i närheten, hur långt iväg kan dessa förråd ha legat?
"övergivna lador och mossa"
Inaktiv skrivbordsutforskare
Användarvisningsbild
LowAndSlow
Inlägg: 1331
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02

Inlägg av LowAndSlow »

[quote=""Ragnar Svedje""]Om vi ponerar att de låg i förråd i närheten, hur långt iväg kan dessa förråd ha legat?[/quote]

Jag skulle tro att såpass dyra skapelser låg inne på garnisonsområdet.
http://www.lagochlangsam.se/

Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Inlägg: 771
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 21:57

Inlägg av Ragnar Svedje »

[quote=""LowAndSlow""]Jag skulle tro att såpass dyra skapelser låg inne på garnisonsområdet.[/quote]

okej, det låter rimligt
"övergivna lador och mossa"
Inaktiv skrivbordsutforskare
Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Inlägg: 771
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 21:57

Inlägg av Ragnar Svedje »

[quote=""CB Milton""]Rb68 satt startklara i sina lavetter för avfyrning. [/quote]

Hur menar du?
"övergivna lador och mossa"
Inaktiv skrivbordsutforskare
rhdf
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 24 okt 2008, 12:06

Inlägg av rhdf »

[quote=""CB Milton""]Rb68 satt startklara i sina lavetter för avfyrning.
[/quote]
Jag är högst tveksam till att robotarna ALLTID satt i lavetterna ;)
däremot så satt de i lavetten när batteriet väl var grupperat,

det finns en hel del information om systemet här
http://www.skogsborg.se/RB68_8273/rb68.html
Skriv svar