Okänt fd militärt utanför Norrköping

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Inlägg: 771
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 21:57

Okänt fd militärt utanför Norrköping

Inlägg av Ragnar Svedje »

Utanför Norrköping i Kolmårdsskogarna finns det två områden med ett antal betongplattor. De ligger ca 1 kilometer norr om Bråviken och antalet plattor är ca 5 stycken på vardera område.

Har det bara varit grunder till vanliga mobförråd eller möjligtvis något annat?

Om det önskas kan jag lägga in en kartlänk...
IMG_1832.JPG
IMG_1828.JPG
IMG_1813.JPG
IMG_1823.JPG
IMG_1827.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
"övergivna lador och mossa"
Inaktiv skrivbordsutforskare
Användarvisningsbild
LowAndSlow
Inlägg: 1331
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02

Inlägg av LowAndSlow »

Det där är stridsgruperingsplats för LvRb 68 Bloodhound tillhörande fd F13. Finns/fanns även en gruperingsplats söder om Bråviken.
http://www.lagochlangsam.se/

Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Inlägg: 771
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 21:57

Inlägg av Ragnar Svedje »

[quote=""LowAndSlow""]Det där är stridsgruperingsplats för LvRb 68 Bloodhound tillhörande fd F13. Finns/fanns även en gruperingsplats söder om Bråviken.[/quote]

Tack för svaret. Jag antar att olika plattor hade olika funktion, right?
"övergivna lador och mossa"
Inaktiv skrivbordsutforskare
rhdf
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 24 okt 2008, 12:06

Inlägg av rhdf »

[quote=""Ragnar Svedje""]Utanför Norrköping i Kolmårdsskogarna finns det två områden med ett antal betongplattor. De ligger ca 1 kilometer norr om Bråviken och antalet plattor är ca 5 stycken på vardera område.
[/quote]

Hmm 2 områden med 5 plattor på vardera?
Mig veterligen fanns det bara en grupperingsplats där du varit
Vanligast är 4 plattor för robotarna, + kanske några hårdgjorda ytor för övrig utrustning

[quote=""LowAndSlow""]Det där är stridsgruperingsplats för LvRb 68 Bloodhound tillhörande fd F13. Finns/fanns även en gruperingsplats söder om Bråviken.[/quote]

vart söder om bråviken? (borträknat platsen inne på fd f13)
Senast redigerad av 2 rhdf, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
LowAndSlow
Inlägg: 1331
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02

Inlägg av LowAndSlow »

[quote=""Ragnar Svedje""]Tack för svaret. Jag antar att olika plattor hade olika funktion, right?[/quote]

Nepp. Alla plattorna i klustret hade samma funktion, dvs att husera en st LvRb 68
http://www.lagochlangsam.se/

Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
Användarvisningsbild
LowAndSlow
Inlägg: 1331
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02

Inlägg av LowAndSlow »

[quote=""rhdf""]vart söder om bråviken? (borträknat platsen inne på fd f13)[/quote]

Det finns en plats öster om Bråviken enligt Ragnar, den plats jag menade med söder om är inne på Flottilj området. Men den är väl inte stridsgrupperingsplats utan bara övningsplats?
http://www.lagochlangsam.se/

Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Inlägg: 771
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 21:57

Inlägg av Ragnar Svedje »

[quote=""LowAndSlow""]Nepp. Alla plattorna i klustret hade samma funktion, dvs att husera en st LvRb 68[/quote]

okej. Jag hittade inga spår av ledningar till platserna, men det har det kanske inte funnits några, eller?
"övergivna lador och mossa"
Inaktiv skrivbordsutforskare
Användarvisningsbild
LowAndSlow
Inlägg: 1331
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02

Inlägg av LowAndSlow »

[quote=""Ragnar Svedje""]okej. Jag hittade inga spår av ledningar till platserna, men det har det kanske inte funnits några, eller?[/quote]

Den fyrkanten i mitten av plattan är en kabelgrav där man la kablarna.
http://www.lagochlangsam.se/

Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
rhdf
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 24 okt 2008, 12:06

Sv: Okänt fd militärt utanför Norrköping

Inlägg av rhdf »

som jag tolkat det så var grupperingsplatsen inne på området just platsen där man övade "till vardags". Vid mer fältmässiga övningar användes fredsgrupperingsplatser liknande den på bilden. Utöver dessa fanns Krigsgrupperingsplatser som var så hemliga att de inte fick användas för övning. Jag har för mig att denna var just en sådan.
Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Inlägg: 771
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 21:57

Inlägg av Ragnar Svedje »

[quote=""LowAndSlow""]Den fyrkanten i mitten av plattan är en kabelgrav där man la kablarna.[/quote]

Jag syftade på kablar från omvärlden till stridsgrupperingsplatsen
"övergivna lador och mossa"
Inaktiv skrivbordsutforskare
Skriv svar