Några värn i sthlmstrakten

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Några värn i sthlmstrakten

Inlägg av Elagabalus »

För stockholmare är nog dessa värn ganska välbekanta. Trots att jag sett dem från motorvägen under alla år har det aldrig blivit av att jag tagit mig dit.

Nu blev det av. Förvånad och överraskad hur välbevarade de var. Dessutom delvis i två nivåer. Linjen fortsätter bort mot fånganstalten men trots inga förbudsskyltar mot foto så avstod jag. Risken är nog att man misstänkt att man förbereder ett fritagande av typ Flinken om man gått där och fotat.... :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Elagabalus""]För stockholmare är nog dessa värn ganska välbekanta. Trots att jag sett dem från motorvägen under alla år har det aldrig blivit av att jag tagit mig dit.

Nu blev det av. Förvånad och överraskad hur välbevarade de var. Dessutom delvis i två nivåer. Linjen fortsätter bort mot fånganstalten men trots inga förbudsskyltar mot foto så avstod jag. Risken är nog att man misstänkt att man förbereder ett fritagande av typ Flinken om man gått där och fotat.... :) [/quote]

Oj, det var många år sedan jag var där.. Dina bilder är garanterat bättre än det jag har från den tiden.

Glöm inte bort "fortet" strax norr om anstalten.
Kan vara lätt att missa.
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

Finns en hel för den bunkerintresserade i dom där trakterna. Trevligt :)

/R
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""bunkrologen""]
Glöm inte bort "fortet" strax norr om anstalten.
Kan vara lätt att missa.[/quote]

Tror att jag missade det faktiskt. Men kommer dit igen och då går jag även nära stängslet vid anstalten

Såg förresten mitt livs första sandupplag via sprängd tunnel här ( vet att det heter något speciellt). Säkert en fallhöjd på 30 meter när sanden lossas uppe på toppen och ner i schakt
Användarvisningsbild
podden
Inlägg: 566
Blev medlem: tor 04 aug 2011, 04:39

Inlägg av podden »

[quote=""Elagabalus""]Tror att jag missade det faktiskt. Men kommer dit igen och då går jag även nära stängslet vid anstalten

Såg förresten mitt livs första sandupplag via sprängd tunnel här ( vet att det heter något speciellt). Säkert en fallhöjd på 30 meter när sanden lossas uppe på toppen och ner i schakt[/quote]

Dom fortsätter ändå ner till drevviken förbi sjötorpsskolan ..
Dom kallad oftast sand silo.. är du nyfiken på att se insidan av en så pm:a..
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Elagabalus""]Tror att jag missade det faktiskt. Men kommer dit igen och då går jag även nära stängslet vid anstalten

Såg förresten mitt livs första sandupplag via sprängd tunnel här ( vet att det heter något speciellt). Säkert en fallhöjd på 30 meter när sanden lossas uppe på toppen och ner i schakt[/quote]

Om jag minns rätt nu så ligger "fortet" precis strax norr om sandsilon.
Jag gick längs staketet söderut dit från kyrkan, men det är ingen trevlig väg... :eek:
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

En bild på sandsilons tak. Vackert här uppe
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
svenne1985
Inlägg: 170
Blev medlem: tor 12 aug 2010, 03:44

Inlägg av svenne1985 »

Samsungen levererar :D

snygga bilder de du :p
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""svenne1985""]Samsungen levererar :D

snygga bilder de du :p [/quote]

Är det gott ljus tycker jag inte att man saknar systemkamera så mycket. Lägger man mest upp bilder här eller tittar på skärmen är det inga stora skillnader under dessa förhållanden. Dessutom får man 24 mm mot 27 mm som jag har som "vidaste" till systemkameran ( går förstås att uppgradera).

Men mörka dagar som det varit runt nyår tar en systemkamera perfekta bilder. Man kan hissa iso och frysa idrott. Möjligheterna är obegränsade

Allt beror på intresse och hur mkt man vill lägga ut på sin kamerahobby förstås. Själv tycker jag det är värt att unna sig både och då jag ändå inte har de dyraste systemkamerorna
svenne1985
Inlägg: 170
Blev medlem: tor 12 aug 2010, 03:44

Inlägg av svenne1985 »

[quote=""Elagabalus""]Är det gott ljus tycker jag inte att man saknar systemkamera så mycket. Lägger man mest upp bilder här eller tittar på skärmen är det inga stora skillnader under dessa förhållanden. Dessutom får man 24 mm mot 27 mm som jag har som "vidaste" till systemkameran ( går förstås att uppgradera).

Men mörka dagar som det varit runt nyår tar en systemkamera perfekta bilder. Man kan hissa iso och frysa idrott. Möjligheterna är obegränsade

Allt beror på intresse och hur mkt man vill lägga ut på sin kamerahobby förstås. Själv tycker jag det är värt att unna sig både och då jag ändå inte har de dyraste systemkamerorna[/quote]


en bra kompakt alltså :p
Skriv svar