HC i ludvika, fanns det nån?

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Stoffe-74
Inlägg: 125
Blev medlem: lör 24 sep 2011, 20:11
Kontakt:

Inlägg av Stoffe-74 »

Fanns bara en HC i Ludvika. Om den nu är svetsad vet jag inte, men den var öppen då jag tog bilderna i sommras...

Då var också verkskyddscentralen öppen. Denna har dock aldrig varit någon "HC/LC" utan var till för den stora industrin som ligger intill och var just verkskydd och vanligt skyddsrum...
Stoffe-74
Inlägg: 125
Blev medlem: lör 24 sep 2011, 20:11
Kontakt:

Inlägg av Stoffe-74 »

Verkskyddscentralen förresten....

http://www.pixbox.se/alb1222118
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Stoffe-74""]Verkskyddscentralen förresten....

http://www.pixbox.se/alb1222118[/quote]

Samt LFC, Hc (tidig) etc.. :)
Tompamann
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 17 feb 2012, 12:55

Inlägg av Tompamann »

Har tidigare vart ner i den äldsta delen, och bara kikat in i den nyare delen. Har dock inte gått runt i hela äldsta delen pga att ena portens trappor är helt vattentäckta (Porten brevid gamla Wing wa huset) och från andra sidan är det rätt så mycket vatten, men med rejäla gummistövlar bör det gå.

Finns 2 dörrar till jag inte haft möjlighet till att öppna. En ligger nere vid järnvägen vid Vasalunden och den andra ovanför mot Höbgergsskolan. Skulle vilja komma in där, har sett ritningar av den delen nämligen.

Var dock ett år sen jag var ner. Men kollade för inte så längesedan om det var möjligt att komma ner igen och ta lite bättre bilder än tidigare besök men då var det svetsat på både ställerna. Men den nyare delen, stora porten (HC) Brukar öppnas med jämna mellanrum, vet dock inte av vem eller varför. Antar att det är nyfiket folk :rolleyes:
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

[quote=""Tompamann""]Har tidigare vart ner i den äldsta delen, och bara kikat in i den nyare delen. Har dock inte gått runt i hela äldsta delen pga att ena portens trappor är helt vattentäckta (Porten brevid gamla Wing wa huset) och från andra sidan är det rätt så mycket vatten, men med rejäla gummistövlar bör det gå.

Finns 2 dörrar till jag inte haft möjlighet till att öppna. En ligger nere vid järnvägen vid Vasalunden och den andra ovanför mot Höbgergsskolan. Skulle vilja komma in där, har sett ritningar av den delen nämligen.

Var dock ett år sen jag var ner. Men kollade för inte så längesedan om det var möjligt att komma ner igen och ta lite bättre bilder än tidigare besök men då var det svetsat på både ställerna. Men den nyare delen, stora porten (HC) Brukar öppnas med jämna mellanrum, vet dock inte av vem eller varför. Antar att det är nyfiket folk :rolleyes: [/quote]

Porten längst bort är en helt annan "död ort" än själva anläggningen, ev för parkering av räddningsfordon. Den andra dörren i stål går dock in på rätt ställe och är inte vattenfyllt.

Några andra bergrum än dessa känner jag inte till att det ska finnas, mer än vanliga samhällsfunktioner som VA. Så vad du sett ritningar på gör mig lite nyfiken?
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Tompamann
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 17 feb 2012, 12:55

Inlägg av Tompamann »

Som du kommer se på bilden jag postar är det vattenfyllt. Under vattnet längst bort finns det dörrar som skall leda till järnvägen eller till några rum tydligen. Men vettefan om jag skulle vilja snorkla runt i detta vatten och kolla. :rolleyes:

Sen vill jag inte snubbla omkring och snoka vid dörren som ligger vid järnvägen, ser nån en ringer dem polisen på en gång och man får en fet böter.

Här är i alla fall bilden. Tagen igår, porten var stäng men efter lite "Sesam öppna dig" och lite svordommar så gled porten så fint upp :rolleyes:

http://28dagarsenare.se/picture.php?alb ... tureid=880
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Tompamann""]Som du kommer se på bilden jag postar är det vattenfyllt. Under vattnet längst bort finns det dörrar som skall leda till järnvägen eller till några rum tydligen. Men vettefan om jag skulle vilja snorkla runt i detta vatten och kolla. :rolleyes:

Sen vill jag inte snubbla omkring och snoka vid dörren som ligger vid järnvägen, ser nån en ringer dem polisen på en gång och man får en fet böter.

Här är i alla fall bilden. Tagen igår, porten var stäng men efter lite "Sesam öppna dig" och lite svordommar så gled porten så fint upp :rolleyes:

http://28dagarsenare.se/picture.php?alb ... tureid=880[/quote]

Om det där är den porten jag tänker på så tror jag att det är ett fd fordonsskydd för de dåtida brandbilarna etc. Sluttar starkt nedåt.
Fanns många sådana ställen runt om i landet, där fordonsskydden ej var skyddsrumsklassade men låg i anslutning till "Hc/driftvärn"
Tompamann
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 17 feb 2012, 12:55

Inlägg av Tompamann »

[quote=""bunkrologen""]Fanns många sådana ställen runt om i landet, där fordonsskydden ej var skyddsrumsklassade men låg i anslutning till "Hc/driftvärn"[/quote] Men vette fasen om dem hade haft sand som grund då? :p Men det är inte omöjligt, isåfall undrar jag vad som döljer sig bakom dörrarna som är vattenfyllda :p
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Tompamann""]Men vette fasen om dem hade haft sand som grund då? :p Men det är inte omöjligt, isåfall undrar jag vad som döljer sig bakom dörrarna som är vattenfyllda :p [/quote]

Jag vet inte riktigt var vi är nu. Men det vid wing wa är det jag menar kan ha varit ett fordonsskydd. Det är vattenfyllt.
Användarvisningsbild
LINK82
Inlägg: 255
Blev medlem: lör 14 feb 2009, 22:53
Kontakt:

Inlägg av LINK82 »

Var förbi HC:n nyss.
Numera behöver man en grävskopa för att komma in.
Ordentligt svetsat & några ton sten utanför.
Skriv svar