Sjöbo/Björka Fält 1

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
syrgas
Inlägg: 117
Blev medlem: tor 23 feb 2012, 15:51

Inlägg av syrgas »

Det finns hopp trots allt!
Var ute på övningsfältet en runda igår och gick där det innan har varit ett KSP-värn och ett skyddsrum. Jag hittar ett litet hål i marken, ser ut som ett kaninhål men efter lite grävande ser jag att det är betongväggar!
Så jag gräver fram det lite till och kryper in.
"Rummet" var ungefär en meter brett och 1,5 meter långt, till betongtaket var det nog bara en halv meter. Där är inget golv utan bara sand, på ena kortsidan är där en liten "tunnel" som blir sandfylld efter en meter.

Kan tilläggas att "tunneln" går i riktning mot platsen där det var ett KSP-värn och ett skyddsrum. Minns inte att det var några nödutgångar från skyddsrummet heller.

Så, vad kan detta vara? :confused:

/Hjallle
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Hjallle""]Det finns hopp trots allt!
Var ute på övningsfältet en runda igår och gick där det innan har varit ett KSP-värn och ett skyddsrum. Jag hittar ett litet hål i marken, ser ut som ett kaninhål men efter lite grävande ser jag att det är betongväggar!
Så jag gräver fram det lite till och kryper in.
"Rummet" var ungefär en meter brett och 1,5 meter långt, till betongtaket var det nog bara en halv meter. Där är inget golv utan bara sand, på ena kortsidan är där en liten "tunnel" som blir sandfylld efter en meter.

Kan tilläggas att "tunneln" går i riktning mot platsen där det var ett KSP-värn och ett skyddsrum. Minns inte att det var några nödutgångar från skyddsrummet heller.

Så, vad kan detta vara? :confused:

/Hjallle[/quote]

Med största sannolikhet ett splitterskydd.
JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Hjallle""]
Bild
[/quote]
Har glömt att kommentera denna bild. Man använde sådana där för att förstärka gräsfält så att planen inte skulle sjunka ner och fastna(kommer inte på vad de heter). Vanlig syn på gamla "gräsfält" innan dessa asfalterades. Idag ligger de antingen och skräpar i en hög eller har kommit till nytta som på din bild. Har bl.a. sett sådana liggandes i en skog på fält 84 -Knislinge.
[quote=""jpkrax""]Med största sannolikhet ett splitterskydd.[/quote]
Ja det tror jag med. En del av närförsvaret.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Saddam""]Har glömt att kommentera denna bild. Man använde sådana där för att förstärka gräsfält så att planen inte skulle sjunka ner och fastna(kommer inte på vad de heter). Vanlig syn på gamla "gräsfält" innan dessa asfalterades. Idag ligger de antingen och skräpar i en hög eller har kommit till nytta som på din bild. Har bl.a. sett sådana liggandes i en skog på fält 84 -Knislinge.

Ja det tror jag med. En del av närförsvaret.[/quote]

Inte nog med det, amrisarna använde samma typ av mattor till regelrätta fält under WWII i Stilla havet. Lägg ut på lämplig strand och du har en bana.
JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""jpkrax""]Inte nog med det, amrisarna använde samma typ av mattor till regelrätta fält under WWII i Stilla havet. Lägg ut på lämplig strand och du har en bana.[/quote]
Finns ett videoklipp på youtube där Tyskar(Västtyskar?) bygger ett helt fält med liknande mattor under en storövning under det kalla kriget, vilket djävla pyssel! Måste röra sig om 10.ooo-tals bitar som läggs ut för hand. Inte helt vettigt i mina ögon, hade funkat "sådär" mitt under ett brinnande krig.

Ber om ursäkt för all OT!
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
syrgas
Inlägg: 117
Blev medlem: tor 23 feb 2012, 15:51

Inlägg av syrgas »

Tack för svaren!
Då är ju frågan, vad är ett splitterskydd? Googlade lite men hittade inget som förklarade bra :confused:
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Hjallle""]Tack för svaren!
Då är ju frågan, vad är ett splitterskydd? Googlade lite men hittade inget som förklarade bra :confused: [/quote]

Helt enkelt det du såg ;) , man kryper in i dom för att komma undan splitter från granater eller bomber. En lightvariant av bunker...man lägger jord och sten över en konstruktion av betong eller stål. Pallar iofs inte för en direktträff, men huvudmålet på en flygbas är flygplan och bana så....
JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
syrgas
Inlägg: 117
Blev medlem: tor 23 feb 2012, 15:51

Inlägg av syrgas »

[quote=""jpkrax""]Helt enkelt det du såg ;) , man kryper in i dom för att komma undan splitter från granater eller bomber. En lightvariant av bunker...man lägger jord och sten över en konstruktion av betong eller stål. Pallar iofs inte för en direktträff, men huvudmålet på en flygbas är flygplan och bana så....
JP[/quote]

Men vad är då den runda "tunneln" till för? :)
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Hjallle""]Men vad är då den runda "tunneln" till för? :) [/quote]

Det kan vara så att du kom in bakvägen i splitterskyddet, och "tunneln" är den rätta vägen in.
Utrymmet är lagom för en ksp-grupp 4-6 man kan få plats där.
Obs detta är ett enbart ett skydd och inte en förläggning, skulle tro att det finns en förläggningsplats inom 100-200 m.
Stor nog för halvpluton, säg 12-15 man.
En halvpluton i tjänst och en halva i vila var väl normalt.
Totalt skulle jag tro att ett kompani besatte basens ställningar.
JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
syrgas
Inlägg: 117
Blev medlem: tor 23 feb 2012, 15:51

Inlägg av syrgas »

[quote=""jpkrax""]Det kan vara så att du kom in bakvägen i splitterskyddet, och "tunneln" är den rätta vägen in.
Utrymmet är lagom för en ksp-grupp 4-6 man kan få plats där.
Obs detta är ett enbart ett skydd och inte en förläggning, skulle tro att det finns en förläggningsplats inom 100-200 m.
Stor nog för halvpluton, säg 12-15 man.
En halvpluton i tjänst och en halva i vila var väl normalt.
Totalt skulle jag tro att ett kompani besatte basens ställningar.
JP[/quote]

Det låter troligt, även om den runda tunneln är väldigt liten.
Ungefär 50 bort fanns ju ett KSP värn och ett skyddsrum, kan det vara förläggningen?
50 meter åt andra hållet är där en ganska stor kulle som under det översta jordlagret är full med stora stenar, kan det vara en bunker?

Angående splitterskyddet, finns det nån chans att man kommer in i något ifall man gräver vidare genom tunneln?
Skriv svar