Sjöbo/Björka Fält 1

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Skriv svar
Användarvisningsbild
syrgas
Inlägg: 117
Blev medlem: tor 23 feb 2012, 15:51

Sjöbo/Björka Fält 1

Inlägg av syrgas »

Hejsan!

Jag är helt ny på detta forumet, så jag hoppas att det är ok med lite frågor här. :o
Jag har varit i några övergivna fabriker här nere i Skåne så nu hade jag velat testa på något nytt. Jag har varit på flygfältet utanför Sjöbo några gånger men inte hittat något intressant förutom en KSP "bunker" och ett skyddsrum som ser ut som ett halvt nergrävt hus. Så jag undrar om det finns någonting kvar inne på fältet eller är allting borttaget? Flygbasen är ju av Bas 60 typ så där ska finnas en KC, någon som vet var dem ska ligga i förhållande till landningsbanan?
Är mycket tacksam för kartor och tips!

//Hjallle
Senast redigerad av 1 syrgas, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Stavfel
Användarvisningsbild
syrgas
Inlägg: 117
Blev medlem: tor 23 feb 2012, 15:51

Inlägg av syrgas »

Antingen vet ingen något eller vill ingen avslöja ställena :p (vilket jag har insett att man inte ska göra...)
Jag har några teorier var KC kan ligga, men är det någon som vet om det finns kvar/är plomberat?
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Hjallle""]Antingen vet ingen något eller vill ingen avslöja ställena :p (vilket jag har insett att man inte ska göra...)
Jag har några teorier var KC kan ligga, men är det någon som vet om det finns kvar/är plomberat?[/quote]

Kc blev ev aldrig färdigställd där.
Användarvisningsbild
Bunkerbus
Inlägg: 226
Blev medlem: sön 11 jan 2009, 15:44
Kontakt:

Inlägg av Bunkerbus »

KC fanns på basen och låg i anslutning till BAKOM, är lite osäker på om denna vart den vanliga standard modellen eller om det vart en vagn som man rullade fram till fickan och sedan pluggade in till basnätet. Basbat lär ha varit samma lösning som på F5 dvs SK10 med annorlunda ingångs schakt på ena sidan. Vill även tillägga att basområdet används som övningsområde och att man kanske bör avhålla sig från att springa runt för mycket där inne.
Senast redigerad av 1 Bunkerbus, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Mera info
Användarvisningsbild
syrgas
Inlägg: 117
Blev medlem: tor 23 feb 2012, 15:51

Inlägg av syrgas »

Tack för svaren!
Så om jag har förstått er rätt fanns det ingen "riktig" (nergrävd bunker) KC?
Vad betyder BasBat? Jag är som sagt helt ny på det här och bor inte alldelles för långt ifrån för att besöka :-)
Jag har en granne som har jobbat där som pratade om schakt genom några U formade kullar, är detta något som någon vet nåt om?
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Hjallle""]Vad betyder BasBat?[/quote]
BasBat = Basbataljon

Läs mer här ifall ämnet flygbaser är intressant:
Bas 60
Bas 90
bergrum.se - flygbaser
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Saddam""]BasBat = Basbataljon

Läs mer här ifall ämnet flygbaser är intressant:
Bas 60
Bas 90
bergrum.se - flygbaser[/quote]

Obs, tag Wiki's info med en nypa salt.
Vissa av baserna byggdes aldrig ut till 90 standard.
JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
syrgas
Inlägg: 117
Blev medlem: tor 23 feb 2012, 15:51

Inlägg av syrgas »

Tack för länkarna,jag har läst på lite nu :-)
Men vet någon nåt om de schakten som min granne berättade om, någon kanske också vet vilka (om det finns något) skyddsrum som är bevarade?
Ni skriver också om nån lösning på f5 med sk10., vad menas med det? :-)
Många frågor, men jag är tacksam för alla svar!
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Hjallle""]Tack för länkarna,jag har läst på lite nu :-)
Men vet någon nåt om de schakten som min granne berättade om, någon kanske också vet vilka (om det finns något) skyddsrum som är bevarade?
Ni skriver också om nån lösning på f5 med sk10., vad menas med det? :-)
Många frågor, men jag är tacksam för alla svar![/quote]

Sk10 är helt enkelt ett skyddsrum, med plats för 10 st liggande/20 stående soldater.
Dessa fanns i lite varierande utf, blaSk10 Kupol.
Senast redigerad av 2 jpkrax, redigerad totalt 0 gång.
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Hjallle""]Jag har en granne som har jobbat där som pratade om schakt genom några U formade kullar, är detta något som någon vet nåt om?[/quote]

[quote=""Hjallle""]Men vet någon nåt om de schakten som min granne berättade om, någon kanske också vet vilka (om det finns något) skyddsrum som är bevarade?
[/quote]

Han kanske menade jordkulehangarerna avsedda för stridsflygplan? De är ju U-formade.

Mina uppladdade bilder har förstås försvunnit, så här kommer en länk med lite vettiga bilder... bl.a. på en jordkulehangar på just Sjöbo/Björka:
http://www.flyghistoria.org/Flygbasbilder.htm

Detta var den sista hangaren på flygbasen i ursprungligt skick under mitt besök 2009. Enligt uppgift har nu även den fått såna där fula portar så att den ska kunna utnyttjas som förråd. Under mitt besök fungerade den som "vedbod"... Tror inte att någonting har rivits där ute så de s.k. Törnebodabågarna lär står kvar.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Skriv svar