Sjöbo/Björka Fält 1
Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde
[quote=""Hjallle""]Jag har hört att man spännde upp ett nät där för att flygplanen inte skulle åka för långt... Sen vet jag inte om sanningshalten va så hög [/quote]
Ahaaa, det kan mycket väl stämma. Vet att de används vid vanliga flygplatser och flygflottiljer men hade ingen aning om att de skulle användas ute på flygbaserna... hittade detta:
Ahaaa, det kan mycket väl stämma. Vet att de används vid vanliga flygplatser och flygflottiljer men hade ingen aning om att de skulle användas ute på flygbaserna... hittade detta:
Citat hämtat härifrån: fht.nu - bilder, bas60"Utrullningshinder fanns i minst en banände och bestod av ett speciellt nät som kunde fånga upp flygplan som inte själva kunde stanna innan banan tog slut. En utrullning i nätet medförde i regel ganska små skador på flygplanet och föraren klarade sig helt oskadd. Nätet kunde på mycket kort tid resas eller fällas från manöverpanelen."
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
[quote=""Hjallle""]Jag har hört att man spännde upp ett nät där för att flygplanen inte skulle åka för långt... Sen vet jag inte om sanningshalten va så hög [/quote]
Stämmer bra det, här är en länk på hur det kan se ut när de används:
http://www.saabveteran.se/fordrag/090406fonden.htm
Som Saddam visar i sin länk, så satt/sitter det utrullningshinder
i varje banände.
Funktionen är ungefär den samma som fångvajrarna på hangarfartyg.
Det sitter bromsade trummor med x antal meter vajer på var sida, så att fpl
snyggt och prydligt stannar upp vid +utrullning.
Tyvärr var konstruktionen sån att man inte ville komma och flyga med
F16 där jag tjänstgjorde, cockpit var i höjd med övre vajern.
Jänkarna tyckte att det vore bra om piloterna hade huvudet kvar efter
en ev +utrullning.
JP
Stämmer bra det, här är en länk på hur det kan se ut när de används:
http://www.saabveteran.se/fordrag/090406fonden.htm
Som Saddam visar i sin länk, så satt/sitter det utrullningshinder
i varje banände.
Funktionen är ungefär den samma som fångvajrarna på hangarfartyg.
Det sitter bromsade trummor med x antal meter vajer på var sida, så att fpl
snyggt och prydligt stannar upp vid +utrullning.
Tyvärr var konstruktionen sån att man inte ville komma och flyga med
F16 där jag tjänstgjorde, cockpit var i höjd med övre vajern.
Jänkarna tyckte att det vore bra om piloterna hade huvudet kvar efter
en ev +utrullning.
JP
Sapere aude.
Perge scelus mihi diem perficias.
Perge scelus mihi diem perficias.
[quote=""jpkrax""]Stämmer bra det, här är en länk på hur det kan se ut när de används:
http://www.saabveteran.se/fordrag/090406fonden.htm
Som Saddam visar i sin länk, så satt/sitter det utrullningshinder
i varje banände.
Funktionen är ungefär den samma som fångvajrarna på hangarfartyg.
Det sitter bromsade trummor med x antal meter vajer på var sida, så att fpl
snyggt och prydligt stannar upp vid +utrullning.
Tyvärr var konstruktionen sån att man inte ville komma och flyga med
F16 där jag tjänstgjorde, cockpit var i höjd med övre vajern.
Jänkarna tyckte att det vore bra om piloterna hade huvudet kvar efter
en ev +utrullning.
JP[/quote]
Tackar för ditt utförliga svar JP, otroligt så mycket kunskap du besitter
Trodde inte riktigt på det först när jag hörde det låter inte helt seriöst... Flygplansfångande nät
Du vet inget om de andra bilderna, är nyfiken på den med metallskenorna.
/Hjallle
http://www.saabveteran.se/fordrag/090406fonden.htm
Som Saddam visar i sin länk, så satt/sitter det utrullningshinder
i varje banände.
Funktionen är ungefär den samma som fångvajrarna på hangarfartyg.
Det sitter bromsade trummor med x antal meter vajer på var sida, så att fpl
snyggt och prydligt stannar upp vid +utrullning.
Tyvärr var konstruktionen sån att man inte ville komma och flyga med
F16 där jag tjänstgjorde, cockpit var i höjd med övre vajern.
Jänkarna tyckte att det vore bra om piloterna hade huvudet kvar efter
en ev +utrullning.
JP[/quote]
Tackar för ditt utförliga svar JP, otroligt så mycket kunskap du besitter
Trodde inte riktigt på det först när jag hörde det låter inte helt seriöst... Flygplansfångande nät
Du vet inget om de andra bilderna, är nyfiken på den med metallskenorna.
/Hjallle
[quote=""Hjallle""]Tackar för ditt utförliga svar JP, otroligt så mycket kunskap du besitter
Trodde inte riktigt på det först när jag hörde det låter inte helt seriöst... Flygplansfångande nät
Du vet inget om de andra bilderna, är nyfiken på den med metallskenorna.
/Hjallle[/quote]
Tackar så mycket.
Egentligen så vet jag inte säkert.
Men en flygplats är väldigt teknikintensiv, med en massa utrustning
som tex ILS RaF Rdr osv....
Alltså utrustning som är till för att leda planen ner till landning.
Fästena kan vara inflygningsljusens fundament.
En rektangulär burk med 3-färgade lampor i.
Ljuset från lamporna indelas i sektorer i höjdled, på ett sånt sätt att
när man flyger in mot grönt ljus hamnar man rätt på banan.
Ligger man lågt har man rött, och för högt så brukar det vara gult.
Du har säkert sett dom, det är gula stora lådor som står på var sin sida om banändan, de hör ihop med de stora blixtljusen som står i en rad i banans förlängning.
Det finns som sagt mycket lämningar, och det är svårt att säga vilket som
är till vad. Speciellt när man inte är på platsen själv.
JP
Trodde inte riktigt på det först när jag hörde det låter inte helt seriöst... Flygplansfångande nät
Du vet inget om de andra bilderna, är nyfiken på den med metallskenorna.
/Hjallle[/quote]
Tackar så mycket.
Egentligen så vet jag inte säkert.
Men en flygplats är väldigt teknikintensiv, med en massa utrustning
som tex ILS RaF Rdr osv....
Alltså utrustning som är till för att leda planen ner till landning.
Fästena kan vara inflygningsljusens fundament.
En rektangulär burk med 3-färgade lampor i.
Ljuset från lamporna indelas i sektorer i höjdled, på ett sånt sätt att
när man flyger in mot grönt ljus hamnar man rätt på banan.
Ligger man lågt har man rött, och för högt så brukar det vara gult.
Du har säkert sett dom, det är gula stora lådor som står på var sin sida om banändan, de hör ihop med de stora blixtljusen som står i en rad i banans förlängning.
Det finns som sagt mycket lämningar, och det är svårt att säga vilket som
är till vad. Speciellt när man inte är på platsen själv.
JP
Sapere aude.
Perge scelus mihi diem perficias.
Perge scelus mihi diem perficias.
- FairDinkum
- Inlägg: 51
- Blev medlem: tis 29 jun 2010, 12:53
[quote=""Hjallle""]Tackar för ditt utförliga svar JP, otroligt så mycket kunskap du besitter
Trodde inte riktigt på det först när jag hörde det låter inte helt seriöst... Flygplansfångande nät
Du vet inget om de andra bilderna, är nyfiken på den med metallskenorna.
/Hjallle[/quote]
Man kommer väl ihåg "Plan 714 till Sydney" från när man var grabb
Trodde inte riktigt på det först när jag hörde det låter inte helt seriöst... Flygplansfångande nät
Du vet inget om de andra bilderna, är nyfiken på den med metallskenorna.
/Hjallle[/quote]
Man kommer väl ihåg "Plan 714 till Sydney" från när man var grabb
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Life is like a sewer - What you get out of it depends on what you put into it
[quote=""jpkrax""]Tackar så mycket.
Egentligen så vet jag inte säkert.
Men en flygplats är väldigt teknikintensiv, med en massa utrustning
som tex ILS RaF Rdr osv....
Alltså utrustning som är till för att leda planen ner till landning.
Fästena kan vara inflygningsljusens fundament.
En rektangulär burk med 3-färgade lampor i.
Ljuset från lamporna indelas i sektorer i höjdled, på ett sånt sätt att
när man flyger in mot grönt ljus hamnar man rätt på banan.
Ligger man lågt har man rött, och för högt så brukar det vara gult.
Du har säkert sett dom, det är gula stora lådor som står på var sin sida om banändan, de hör ihop med de stora blixtljusen som står i en rad i banans förlängning.
Det finns som sagt mycket lämningar, och det är svårt att säga vilket som
är till vad. Speciellt när man inte är på platsen själv.
JP[/quote]
Aha, det stämmer nog bra, för fundamentet står precis i banans ände, då är där förmodligen ett likadant tvärs över banan och ännu fler längs banan. Tack för att du redde ut det!
[quote=""FairDinkum""]Man kommer väl ihåg "Plan 714 till Sydney" från när man var grabb
[attachment=]9744[/attachment][/quote]
Den kommer man ihåg när man ser bilden! Tintin!
Egentligen så vet jag inte säkert.
Men en flygplats är väldigt teknikintensiv, med en massa utrustning
som tex ILS RaF Rdr osv....
Alltså utrustning som är till för att leda planen ner till landning.
Fästena kan vara inflygningsljusens fundament.
En rektangulär burk med 3-färgade lampor i.
Ljuset från lamporna indelas i sektorer i höjdled, på ett sånt sätt att
när man flyger in mot grönt ljus hamnar man rätt på banan.
Ligger man lågt har man rött, och för högt så brukar det vara gult.
Du har säkert sett dom, det är gula stora lådor som står på var sin sida om banändan, de hör ihop med de stora blixtljusen som står i en rad i banans förlängning.
Det finns som sagt mycket lämningar, och det är svårt att säga vilket som
är till vad. Speciellt när man inte är på platsen själv.
JP[/quote]
Aha, det stämmer nog bra, för fundamentet står precis i banans ände, då är där förmodligen ett likadant tvärs över banan och ännu fler längs banan. Tack för att du redde ut det!
[quote=""FairDinkum""]Man kommer väl ihåg "Plan 714 till Sydney" från när man var grabb
[attachment=]9744[/attachment][/quote]
Den kommer man ihåg när man ser bilden! Tintin!
Har inget med UE att göra men ändå intressant. Fältet är idag militärt övningsfält som redan nämnts i tråden, visste dock inte att det fortfarande flögs där i militär regi. Här är en artikel från i höstas som visar att man fortfarande startar och landar på fältet med militärt flyg -även om det idag sker i mindre skala(fan där fick jag till det!).
[ sydsvenskan.se - Polisen vill ha spionplan ]
[ sydsvenskan.se - Polisen vill ha spionplan ]
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
[quote=""Saddam""]Har inget med UE att göra men ändå intressant. Fältet är idag militärt övningsfält som redan nämnts i tråden, visste dock inte att det fortfarande flögs där i militär regi. Här är en artikel från i höstas som visar att man fortfarande startar och landar på fältet med militärt flyg -även om det idag sker i mindre skala(fan där fick jag till det!).
[ sydsvenskan.se - Polisen vill ha spionplan ]
[/quote]
Ganska högljudda i förhållande till sin storlek kan jag säga
[ sydsvenskan.se - Polisen vill ha spionplan ]
[/quote]
Ganska högljudda i förhållande till sin storlek kan jag säga
Senast redigerad av 1 syrgas, redigerad totalt 0 gånger.