Oljeberget

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Skriv svar
Användarvisningsbild
Vastmanland
Inlägg: 122
Blev medlem: ons 01 sep 2010, 15:13
Kontakt:

Oljeberget

Inlägg av Vastmanland »

Hittade det här under en tur, vad kan det vara?

Bild

Resten utav bilderna finns på den HÄRlänken..

Gången är strax över en km lång och börjar i huset och går till rasmassorna..
Användarvisningsbild
lortopalt
Inlägg: 271
Blev medlem: lör 02 jul 2011, 09:01

Inlägg av lortopalt »

Se där, det finns ju en pump, he he.
Användarvisningsbild
MrJ
Inlägg: 395
Blev medlem: ons 21 okt 2009, 18:20

Inlägg av MrJ »

[quote=""Vastmanland""]Hittade det här under en tur, vad kan det vara?

Bild

Resten utav bilderna finns på den HÄRlänken..

Gången är strax över en km lång och börjar i huset och går till rasmassorna..[/quote]

Bränsledepå till f.d. flygflotiljen. :)
Spår av det förflutna - Bortglömt, övergivet och kalla kriget.
Användarvisningsbild
Vastmanland
Inlägg: 122
Blev medlem: ons 01 sep 2010, 15:13
Kontakt:

Inlägg av Vastmanland »

Japp, det har jag listat ut.
Dock funderar jag över husets funktion?
Och den långa kulverten med lampor i.

Får ta och pumpa ur nedervåningen.
Stoffe-74
Inlägg: 125
Blev medlem: lör 24 sep 2011, 20:11
Kontakt:

Inlägg av Stoffe-74 »

Det här är en anläggning som förbryllar...

Från huset går en gång upp på åsen till vad som är resterna av ett rivet hus.

I gången går ett rör ca 1,5 dm i diameter med flänsar på skarvarna precis som om det skulle runnit olja eller något i dom. Röret fortsätter ner till huset och ut genom väggen in mot samhället från flygplatsen.

Runt rören går ett större dräneringsrör (rör i rör typ) som har till uppgift att samla in eventuellt läckande vätskor. Detta dräneringsrör slutar i huset och går ner i nedervåningen.

Även en "golvbrunn" i kulverten leder ner i nedre våningen av huset.

Det finns en nivåvakt i nedervåningen som tänder en röd eller grön lampa.

Finns även en handpump för att dränera nedervåningen.

Evakueringsfläkt som suger i golvnivå med tillslag på utsidan av huset. (För att ventilera bort eventuella ångor).

Och det som gör att jag tror anläggningen är större än så är ju elcentralen utanför och vad som står på den.

"Till Ventilkammaren", där går kabeln tillbaka in i huset och driver nivåvakten och fläkten.

"Till Oljeberget", där går kabeln ner i marken utanför och följer troligen röret ner mot samhället...

Alltså borde det i slutet av ledningen ligga eller ha legat ett bergrum som det förvarats olja i... Frågan är vart detta i så fall kan ha legat? Trodde jag kännde till samtliga bergrum i denna stad, men så verkar inte vara fallet... :)

Att det är ett bergrum är ju det troligaste eftersom dom kallar det för "oljeberget". Hade det varit en tank så hade det stått "oljetanken"...

Att det borde vara en bränsledepå till flygplatsen är ju det troligaste, men vart har den legat? Vart leder röret?

Någon som har teorier eller kanske till och med vet?

Finns en ledtråd som man kan rycka i, men avslöjar inte den här. Kan ta det via PM i så fall...
Användarvisningsbild
Älgben
Inlägg: 341
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 12:40
Kontakt:

Inlägg av Älgben »

Jag har inte tid att åka och kolla just nu, men 500 meter VNV om huset finns ett skogsparti som på bilder från Bing ser knepigt ut. Jag ser vad som verkar vara ett par grusade fyrkanter. Måhända långsökt men kan kanske vara nåt att kolla upp.
Sen så ligger ju fotbollsplanen rakt västerut i en sänka som från luften ser märklig ut.

Jag strök runt i området förra veckan och noterade ett identiskt litet hus inne på flygplatsens område. Sen så i linje med kulverten (om den fortsätter rakt fram hela vägen) precis innanför stängslet har man nyligen grävt fram en betongkonstruktion med flera nedgångar, den syns inte på sat-bilder.
Kan kanske förklara rasmassorna?
Stoffe-74
Inlägg: 125
Blev medlem: lör 24 sep 2011, 20:11
Kontakt:

Inlägg av Stoffe-74 »

I skogspartiet håller dom på att bygga så fanns det något där är det troligen borta nu... :(

Någon har i dagarna gjort ett jättejobb och grävit upp rivningsmassorna uppe på åsen. Nu går det åter att komma ner i kulverten mot själva flygplatsen. Dock slutar den nere vid vägen där dom ställt ett lock framför röret.

Inne på flygplatsen finns mycket riktigt ett likadant hus som på andra sidan åsen. Straxt bakom huset är platsen där flygplanen tankas och det är dit ledningen har gått.

Mina bilder från kulverten:

http://www.pixbox.se/alb1243157


Bunkern som är uppgrävd tillhör inte kulverten. Är troligen en luftvärnsbunker. Undrar just varför dom grävt upp den? Plombering/rivning på gång kanske?

Bilder:

http://www.pixbox.se/alb1243156


Frågan är nu bara VART finns/fanns oljeberget?? :confused:
Användarvisningsbild
Älgben
Inlägg: 341
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 12:40
Kontakt:

Inlägg av Älgben »

Någonstans i bakhuvudet finns ett minnesfragment som säger att att V- och H-gatan inte alltid har gått ihop, åtminstone inte för allmän trafik.
Det kan ju vara helt felaktigt, men man skulle kanske kolla i området vid och precis norr om korsningen. Norr om flygplatsens terminalbyggnad kan man förresten se två små hus i ett skogsparti, kan vara nåt att kika på.

Jag tror tyvärr att det är någon form av inventering och plombering på gång av håligheterna i området. För två veckor sedan så var två bunkrar längre söderut öppnade och utmärkta med markeringsband.
Användarvisningsbild
Vastmanland
Inlägg: 122
Blev medlem: ons 01 sep 2010, 15:13
Kontakt:

Inlägg av Vastmanland »

Platsen där bergrumet har varit är hittad och tyvärr vad där inte mycket å se heller.
Pumpade ur nedre våningen under luckan i huset , var dock bara en tom fyrkant.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 1 Vastmanland, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Stavfel
Stoffe-74
Inlägg: 125
Blev medlem: lör 24 sep 2011, 20:11
Kontakt:

Inlägg av Stoffe-74 »

[quote=""Vastmanland""]Platsen där bergrumet har varit är hittad och tyvärr vad där inte mycket å se heller.
Pumpade ur nedre våningen under luckan i huset , var dock bara en tom fyrkant.[/quote]

Den eventuella platsen för bergrummet är hittad. Dock finns fortfarande ledtrådar till en annan plats som ska undersökas vid tillfälle.

Dock är det ganska troligt att ingenting finns kvar, tyvärr.
Senast redigerad av 1 Stoffe-74, redigerad totalt 0 gånger.
Skriv svar