Elefanten

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Inlägg: 348
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 14:54

Sv: Elefanten

Inlägg av Norrhyttan »

Privat visning av HC Elefanten idag, det var riktigt givande och rofyllt att strosa omkring där. :)
Film kommer, och förmodligen bilder från en annan forummedlem.
Det är aldrig för sent för en lycklig barndom
Användarvisningsbild
Norrhyttan
Inlägg: 348
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 14:54

Inlägg av Norrhyttan »

Sådärja, sex minuter film från HC Elefanten.

>>HC Elefanten<<
Det är aldrig för sent för en lycklig barndom
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Snygg film!
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Norrhyttan""]Sådärja, sex minuter film från HC Elefanten.

>>HC Elefanten<<[/quote]

:)

Undrar vad som kommer hända med Elefanten i slutändan :confused:

/B
Användarvisningsbild
Baumholtzer
Inlägg: 35
Blev medlem: fre 16 apr 2010, 10:41

Sv: Elefanten

Inlägg av Baumholtzer »

Det där var ju så vackert att jag får ont i magen bara jag tänker på vad som kan hända. Förfall i all ära, men detta _måste_ ju bara få finnas kvar i oförstört skick.
Användarvisningsbild
Norrhyttan
Inlägg: 348
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 14:54

Inlägg av Norrhyttan »

[quote=""benkar""]Undrar vad som kommer hända med Elefanten i slutändan :confused: [/quote]Enligt förvaltaren finns det tre linjer att jobba med.

1) Museum.
2) Vandrarhem.
3) Serverhallar.

Stockholms stads representant, som jag pratade med, gillade själv inte det tredje alternativet. Planer finns på ett byggnadsminnesskydd, och då går det alternativet automatiskt bort.
Det är aldrig för sent för en lycklig barndom
Användarvisningsbild
OS74
Inlägg: 52
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 07:40

Inlägg av OS74 »

Åh, jag har missat SFHF's senaste utflykter dit, någon mer som skulle vilja skramla ihop till ett studiebesök där igen?

Appropå användningsområden, så är det ju lite så att det är den orörda "beredskapsläget"/tidkapseln som är det faschinerande med ett sådant ställe. Museum skulle vara bäst enligt min mening, med endast guidade grupper. Det bär sig kanske inte direkt, men med bra bokning på nätet och turistbuss till platsen så tror jag man kan få en del besök även av internationella stockholmsturister. Vad är kulturarvet värt säg?

Har Elefanten tillräcklig utrymmningsvägar för t.ex. vandrarhem? Det brukar väl vara det som fäller sådana planer för bergrum...


/OS
Användarvisningsbild
Norrhyttan
Inlägg: 348
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 14:54

Inlägg av Norrhyttan »

[quote=""OS74""]Har Elefanten tillräcklig utrymmningsvägar för t.ex. vandrarhem? Det brukar väl vara det som fäller sådana planer för bergrum...[/quote]Nej, varken huvudingången eller nödutgångarna är stora nog. Förvaltaren sa att de enligt regelverket inte får ha mer än fyra personer i anläggningen samtidigt av utrymningsskäl, men har fått dispens när det varit visning.
Dock fanns det en plan för att göra huvudingången större. Hålet i berget är ju större, sedan igengjutet till nuvarande storlek.
Det är aldrig för sent för en lycklig barndom
Användarvisningsbild
Linus9400
Inlägg: 38
Blev medlem: sön 28 feb 2010, 20:28
Kontakt:

Sv: Elefanten

Inlägg av Linus9400 »

f*n, .. man blir ju såå jä*** sugen på o ta en titt där ;/
Användarvisningsbild
nonamegiven
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 18:04

Inlägg av nonamegiven »

Tack å för bra film!
Skriv svar