Elefanten

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Inlägg: 348
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 14:54

Inlägg av Norrhyttan »

[quote=""Exitt""]Jo, om jag inte minns helt fel var det ett par hundra tusen som gick åt på årsbasis bara för att hålla stället någotsånär varmt och därmed också torrt nog för att hålla möglet och rosten borta.
250 000 tror jag att det var, men jag kan minnas fel. Rätta mig gärna![/quote]Värmen är nog konstant inne i berget. Dock är det ventilerat och avfuktat, och det är nog inte helt orimligt att tro att din siffra kan stämma.
Det är aldrig för sent för en lycklig barndom
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Exitt""]Jo, om jag inte minns helt fel var det ett par hundra tusen som gick åt på årsbasis bara för att hålla stället någotsånär varmt och därmed också torrt nog för att hålla möglet och rosten borta.
250 000 tror jag att det var, men jag kan minnas fel. Rätta mig gärna![/quote]

Låter inte helt orimligt. Mycket hänger ju på hur fuktigt berget är.

Kring en annan, betydligt mindre anläggning, för 5 år sedan, hörde jag siffran 80.000-100.000 kr per år för el/avfuktning och vatten och avlopp. Mycket hänger ju på vilken Kwh-kostnad som är aktuell och vilka VA-avgifter man har.

/B
Användarvisningsbild
Norrhyttan
Inlägg: 348
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 14:54

Inlägg av Norrhyttan »

[quote=""benkar""]...vilka VA-avgifter man har.[/quote]Vattnet i Elefanten är avstängt.
Det är aldrig för sent för en lycklig barndom
jocke1234
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 25 okt 2010, 01:31

Inlägg av jocke1234 »

Hej,

Intressant diskussion ni för om Elefanten. För er som inte känner till det förvärvade vi för en tid sedan systeranläggningen Vargen och har ganska goda insikter om hur anläggningen funkar och vad saker och ting kostar.

Driftskostnader är alltid en viktig fråga och det beror helt på hur man räknar. Att enbart ha igång avfuktning och ventilation räknas som en rå grundkostnad för att anläggningen inte skall börja mögla. För kommunen tillkommer även kostnader för övervakning, klottersanering, underhållsavtal och personalkostnader. Det är kostnader som är generella för i princip alla byggnader oavsett om de är i bruk eller ej.

Att driftsätta anläggningen och ta den i bruk är en helt annan sak.
Anläggningarna utan uppvärmning håller runt 15 grader inomhus och det är mycket som skall värmas upp. Anläggningarna är från 70-talet värms upp av elpatroner och endast uppvärmingen kostar i runda slängor 300.000/år.

Allt är ju relativt och mycket går att energieffektivisera. Jag tror inte folk idag köper en villa och har kvar gammaldags eluppvärmning utan satsar på bergvärme, värmepumpar eller fjärrvärme. Detta är ingenting man investerar i när det ändå inte används.

Om det är dyrt eller mycket pengar är en viss skillnad.
Slår du 60.000 per månad delat med 1500 kvm blir det knappa 40 kr/mån per kvadrat. Jämför det med en villa på 150 kvm så blir kostnaden 6000 kr/mån.
Inte dyrt i jämförelse...

Har ni flera frågor så hör gärna av er

Vänliga hälsningar
Joakim Jarstorp
Användarvisningsbild
Norrhyttan
Inlägg: 348
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 14:54

Inlägg av Norrhyttan »

[quote=""jocke1234""]För er som inte känner till det förvärvade vi för en tid sedan systeranläggningen Vargen och har ganska goda insikter om hur anläggningen funkar och vad saker och ting kostar. [/quote]Vilka är "vi"?

Tack för en intressant redogörelse.
Det är aldrig för sent för en lycklig barndom
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

[quote=""Norrhyttan""]Vilka är "vi"?[/quote]
Denna länk kan kanske vara till hjälp: https://www.flashback.org/sp26549405
Användarvisningsbild
Oblado
Inlägg: 100
Blev medlem: lör 19 feb 2011, 15:32

Inlägg av Oblado »

Oehört fint ställe! Hade varit en dröm att besöka det.
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

Om du nu representerar företaget som tagit över vargen vore det intressant om ni dokumenterat skicket på anläggningen innan ni började renovera, och att få se detta. Jag pratade löst med den ansvariga för driften av elefanten/vargen inom brandförsvaret vid tillfälle och enligt han var vargen rätt illa åtgången då strömmen vart av under ett tag och det hade börjat mögla osv. Hur såg det ut när ni tog över ?
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""rjd2""]Om du nu representerar företaget som tagit över vargen vore det intressant om ni dokumenterat skicket på anläggningen innan ni började renovera, och att få se detta. Jag pratade löst med den ansvariga för driften av elefanten/vargen inom brandförsvaret vid tillfälle och enligt han var vargen rätt illa åtgången då strömmen vart av under ett tag och det hade börjat mögla osv. Hur såg det ut när ni tog över ?[/quote]

Det lilla mögel som fanns/finns där inne är inte mycket att flagga för.
Lite prickar på väggarna bara.
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

[quote=""bunkrologen""]Det lilla mögel som fanns/finns där inne är inte mycket att flagga för.
Lite prickar på väggarna bara.[/quote]

såpass alltså, jag fick intrycket att det var riktigt illa åtgånget.
Skriv svar