FRA signalspaning Östersund ?

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Låst
rbud
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 13 jul 2012, 08:39

FRA signalspaning Östersund ?

Inlägg av rbud »

I skogen ********** Östersund fanns en röd stuga med en väldig massa antenner runt om.
Jag ************ fick en gång följa med dit.
Vi hämtade flera kortvågsmottagare för service.
Men dom var noga med att jag inte fick se in i lokalerna- utan fick vänta i trappan.
Någon som vet vad det kan ha varit ?
Antennerna var dipoler på 30 meter fackverksmaster av typ Fasta radionätet.
Med långsidan s a s österut.
Anläggningen fanns kvar åtminstone i början av 90-talet.


Oklart om det fortfarande är aktivt SO, editerar bort lite text, och låser tråden.

/benkar -Moderator
Senast redigerad av 1 benkar, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Oklart om det fortfarande är aktivt SO
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

FRA har fortfarande x antal anläggningar igång, och om tex den här fortfarande är i drift, så är det med all säkerhet SO (Skyddsobjekt) och då ska det inte diskuteras något mer här.

/benkar -Moderator
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

Det allra mest hemliga med FRA:s lokaler borde ju vara den geografiska placeringen, vilket också är väldigt väldigt hemligt. Alla tekniska specifikationer över utrustningen är givetvis närmast ännu mer hemligt. Men jag har svårt att förstå varför det skulle vara så hemligt att se in i lokalerna...

Fast nu vet jag förstås inte hur det ser ut på en FRA-anläggning och om de har all utrustning stående helt öppet så att en eventuell spion skulle kunna se vad det är och känna igen det. De borde dock inte ha det så och egentligen borde inte ens de (flesta) som jobbar där känna till den tekniska specifikationen för utrustningen...

Men nåja, jag har som sagt för dåliga kunskaper i ämnet för att kunna avgöra varför det skulle vara jättehemligt att se in där, om man nu ändå känner till den geografiska placeringen...

Och som benkar säger så ska vi nog undvika att diskutera FRA i allmänhet och framförallt deras anläggningar (om det nu är någon här som känner till något om dem).
Fogfighter
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 03 nov 2008, 18:17

Inlägg av Fogfighter »

Hur vissa av FRA:s gamla anläggningar sett ut finns på signalspaning.se.

I allmänhet låter det högst troligt att man inte fick titta in i vissa anläggningar av sekretesskäl eftersom det kunna avslöja en del om metod och teknik.

Om stugan står kvar, är olåst och inte har en massa master så torde det vara OK att titta dit. Om motsatsen råder, dvs att den står kvar och är låst så är det nog inget objekt att diskutera här. Särskilt inte om den är omgärdad av SO-skyltar.
Låst