Bunker Sörmland/Nyköping

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

solitary
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 21 sep 2012, 17:55

Bunker Sörmland/Nyköping

Inlägg av solitary »

Tjenare!
Har fått nys om en ganska intressant bunker strax utanför Nyköping.
3 Våningar med bla monitorer över bråviken och annan utrustning.
Nån av er som varit där än?
Farbror Melker
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 23 jul 2012, 09:23

Inlägg av Farbror Melker »

Nää, var ligger den mer exakt?
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Gick inte att länka direkt till inlägget men om du säker efter "Besök vid Kvarsebo klint" så hittar du info om hur det ser ut där nu. Ser ut att vara ganska plomberad idag.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Fogfighter
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 03 nov 2008, 18:17

Inlägg av Fogfighter »

Bråviken är inte direkt "strax utanför" Nyköping. Däremot skulle jag kunna tänka mig att Femörefortet ligger strax utanför.

Är det möjligen utanför Norrköping som avses så känns Kvarsebo mer logiskt.
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Fogfighter""]Bråviken är inte direkt "strax utanför" Nyköping. Däremot skulle jag kunna tänka mig att Femörefortet ligger strax utanför.

Är det möjligen utanför Norrköping som avses så känns Kvarsebo mer logiskt.[/quote]

Utanför Nyköping, ligger resten av VÄRLDEN... ;) :D
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Bunkerbus
Inlägg: 226
Blev medlem: sön 11 jan 2009, 15:44
Kontakt:

Inlägg av Bunkerbus »

Kvarsebo klint lär ju inte ha varit någon jätte anläggning. Har pratat med en av dom som gjorde "ventilationen" vid den sista rustningen 83-84 någon gång och LGC var standard storlek typ 200kvm och marin delen vart ingen mastodont i heller direkt, vad jag har hört i alla fall, har tyvärr ingen ritning, annars hade jag gärna delat.
Användarvisningsbild
Linus9400
Inlägg: 38
Blev medlem: sön 28 feb 2010, 20:28
Kontakt:

Sv: Bunker Sörmland/Nyköping

Inlägg av Linus9400 »

kan ju säga att det inte är krickan ivf.. har varit där. och det är som sagt inte så jäkla stort.. men som sagt femöre kan vara möjligt.. det är ju museeum så åk dit förfan! :)
annars känner jag inte till något så där 100. men jag håller på att forska själv..
får se om man kan lura fram något!
spazmanwannabe
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 07 aug 2011, 20:41

Inlägg av spazmanwannabe »

Kan vara det i Ålbäck utanför Nyköping där fanns det monitorer i ett bergrum som man såg ut över bråviken med.
Tallsniffaren
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 08 jun 2012, 22:36

Inlägg av Tallsniffaren »

Ska väl ligga något bergrum runt Nävekvarn. Men dock har jag inte hittat nått än så länge.
Användarvisningsbild
Linus9400
Inlägg: 38
Blev medlem: sön 28 feb 2010, 20:28
Kontakt:

Inlägg av Linus9400 »

[quote=""spazmanwannabe""]Kan vara det i Ålbäck utanför Nyköping där fanns det monitorer i ett bergrum som man såg ut över bråviken med.[/quote]

ett himla snack om det där tycker jag! men ingen verkar veta var det ligger.. :S? eller har jag missat en del kanske? är det så att det är aktivt fortfarande?
Skriv svar