HC Hanna, Malmö

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

HC Hanna, Malmö

Inlägg av Saddam »

BildBild

Civilförsvarets gamla ledningscentral "Hanna".
Stod klar år 1954 Total golvyta: 1175m² Antal våningar: 2

Hanna är inget bergrum utan byggd som ett betonghus ovan jord som sedan blivit övertäckt med jord, kamouflerad till pulkabacke(!)... 1996 lämnade Civilförsvaret över bunkern till Malmö stad. Sedan dess har den mer eller mindre stått orörd, det är inte mycket som hänt här nere. Blev rekommenderad att använda andningsskydd, luftkvalitén bedömdes nämligen som "sådär" -men inte livsfarlig. Köpte engångsmasker och tog med mig dem men använde dem inte... på väg hem kände man av det i halsen. Hur brukar man säga, om huvudet är dumt får hela kroppen lida? :o Det nedersta planet har varit översvämmat för några år sedan, detta ser man på väggar och div. föremål som råkat ligga på golvet just då, som t.ex. den här telefonen!

Då tiden var knapp sprang jag runt och fotade med kameran inställd på "point and shoot" och blixten riktad rakt upp. Vissa bilder blev skitdåliga, autofokus spökade en hel del så många fick kasseras p.g.a. oskärpa. Lade upp ett album med ganska hyfsade bilder, man ser i alla fall vad jag fotat för nått(hoppas jag i alla fall). Kraggen är en Volvo Penta D96 ifall någon undrar. Anläggningen är lite stökig, det ligger kartor precis överallt. Hittade t.o.m. kartor över Blekinge/Kristianstad-området från tidigt 60-tal, andra kartor vittnade om tidigare storövningar. Telefonerna i sina bås fick som vanligt mina tankar tankar att flyga iväg -tänk om kriget hade kommit, hur hade det sett ut här nere? Kaosartade scener eller kanske rent av tyst och lugnt...?

Ett stort tack till Malmö stad samt arrangören av visningen. Bör poängteras att anläggningen är låst och det snackas om ett ev. framtida museum, jag håller tummarna.

[ Fler bilder här ]
Senast redigerad av 1 Saddam, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ändrade ett årtal
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Skåningen
Inlägg: 575
Blev medlem: sön 25 okt 2009, 05:56
Kontakt:

Inlägg av Skåningen »

Snygga bilder Saddam, helst den där en kille med kamera stör i vänstersinnat av bilden :)
Kände också en del i halsen på väg hem, kanske skulle haft masken på ändå.

Här är nästa visning
http://www.mah.se/Nyheter/Kalender/Kall ... es-Hanna-/

[quote=""Saddam""]BildBild

Civilförsvarets gamla ledningscentral "Hanna".
Stod klar år 1954 Total golvyta: 1175m² Antal våningar: 2

Hanna är inget bergrum utan byggd som ett betonghus ovan jord som sedan blivit övertäckt med jord, kamouflerad till pulkabacke(!)... 1996 lämnade Civilförsvaret över bunkern till Malmö stad. Sedan dess har den mer eller mindre stått orörd, det är inte mycket som hänt här nere. Blev rekommenderad att använda andningsskydd, luftkvalitén bedömdes nämligen som "sådär" -men inte livsfarlig. Köpte engångsmasker och tog med mig dem men använde dem inte... på väg hem kände man av det i halsen. Hur brukar man säga, om huvudet är dumt får hela kroppen lida? :o Det nedersta planet har varit översvämmat för några år sedan, detta ser man på väggar och div. föremål som råkat ligga på golvet just då, som t.ex. den här telefonen!

Då tiden var knapp sprang jag runt och fotade med kameran inställd på "point and shoot" och blixten riktad rakt upp. Vissa bilder blev skitdåliga, autofokus spökade en hel del så många fick kasseras p.g.a. oskärpa. Lade upp ett album med ganska hyfsade bilder, man ser i alla fall vad jag fotat för nått(hoppas jag i alla fall). Kraggen är en Volvo Penta D96 ifall någon undrar. Anläggningen är lite stökig, det ligger kartor precis överallt. Hittade t.o.m. kartor över Blekinge/Kristianstad-området från tidigt 60-tal, andra kartor vittnade om tidigare storövningar. Telefonerna i sina bås fick som vanligt mina tankar tankar att flyga iväg -tänk om kriget hade kommit, hur hade det sett ut här nere? Kaosartade scener eller kanske rent av tyst och lugnt...?

Ett stort tack till Malmö stad samt arrangören av visningen. Bör poängteras att anläggningen är låst och det snackas om ett ev. framtida museum, jag håller tummarna.

[ Fler bilder här ][/quote]
"Producenterna skulle inte göra motbjudande filmer om inte publiken gick och såg dem”
............................................................................
http://www.folktomt.nu
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

Tack för att du delar med dig. Fina bilder. Intressant placering mitt i ett villaområde, inte helt vanligt.
Användarvisningsbild
Skåningen
Inlägg: 575
Blev medlem: sön 25 okt 2009, 05:56
Kontakt:

Inlägg av Skåningen »

Bjuder på en bild från samma ställe. Tack till Saddam för inbjudan :)
Fler bilder på http://www.folktomt.nu under "Militärt". Får nog kolla lite mer på Saddam när vi är ute och fotar så att mina bilder blir bättre :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
"Producenterna skulle inte göra motbjudande filmer om inte publiken gick och såg dem”
............................................................................
http://www.folktomt.nu
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Saddam""]

Civilförsvarets gamla ledningscentral "Hanna".
Stod klar år 1954 Total golvyta: 1175m² Antal våningar: 2
[/quote]

Trevligt! Lät tyvärr som ett "stressigt" besök?

Skulle varit kul se Hanna, hon är väl som en större variant (1175m² vs 750m²) av Ripan.

I Hanna, fanns det några "transportband" för rapporter mellan olika funktioner?

Lite bild/film från tiden då det begav sig, vid en övning i Hanna, från 05.25 i filmen :D

Hoppas verkligen att Hanna kan bli ett museum, städa upp lite och fylla på med sådant som saknas.

/B
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Tack för länken Benkar, kul att se rörliga bilder därifrån. "53 år senare"... Kände direkt igen ingången, vakten, kraggen och trapphuset. Jämför t.ex. 06:35 i videoklippet med Skåningens bild: [länk] Sessionssalen verkar ha varit hjärtat i hela anläggningen. Hur man kommunicerat med varandra inuti anläggningen? Ingen aning faktiskt... interntelefon kanske? Det finns i alla fall en konstig ränna som går igenom alla telefonbås och som jag inte riktigt blir klok på. Men det var ju bara ett utav alla rum.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Skriv svar