Men vafan!!

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Shagrath
Inlägg: 37
Blev medlem: tis 15 nov 2011, 10:30

Men vafan!!

Inlägg av Shagrath »

Bergrummet det talas om är både "ashäftigt" och skitastort, varför i Kungens Anus ska det förstöras med detta??

http://op.se/lanet/ostersund/1.5344631- ... skidtunnel

Snacka om förstörelse!!!
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Trodde först att det var "Humlan" det gällde men verkar vara en helt annan anläggning några mil söderut... vad är detta för jättebergrum, ett gammalt Milo-förråd???
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Shagrath
Inlägg: 37
Blev medlem: tis 15 nov 2011, 10:30

Inlägg av Shagrath »

[quote=""Saddam""]Trodde först att det var "Humlan" det gällde men verkar vara en helt annan anläggning några mil söderut... vad är detta för jättebergrum, ett gammalt Milo-förråd???[/quote]

Humlan ligger på Frösön, och är väldigt synligt ifrån Bergsgatan på vägen upp mot Frösö Zoo. Som förövrigt också är till försäljning. http://ltz.se/nyheter/ostersund/1.53208 ... stbjudande

Japp, det är ett MILO-förråd utöver det vanliga. Mycket utöver..... Säkerheten kring dessa var rigorösa en gång i tiden och ingen under 50 verkar veta att "dem" ens finns till. Anledningen till "dem" är att det finns 3 st relativt nära varandra. Dock endast ett MILO. Ett utav dessa tre är en underjordisk flygspanaranläggning. Vilket inte är så konstig med dess placering på Sverigekartan och tidigare, numera nedlagda F4. Det sista bergrummet är EXTREMT, riktigt EXTREMT och vad det nyttjas till idag vet ingen. Det som kan nämnas är att dessa ligger i anslutning till varandra. Men återigen, Humlan ligger åt helt fel håll.
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

Ah, då var det i dagens ljus. :)

Som flera av er känner till, tjänstgjorde jag i FV med början på F4..... ;)
Yep, been there done that..... :cool:

Jag har varit inne i detta gigantiska bergrum, man kan lugnt säga att det tog andan ur en. Kul att det kommer att finnas på "kartan" fortsättningsvis.

JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Shagrath""]Japp, det är ett MILO-förråd utöver det vanliga. Mycket utöver.....
[ . . . ]
Det sista bergrummet är EXTREMT, riktigt EXTREMT och vad det nyttjas till idag vet ingen. Det som kan nämnas är att dessa ligger i anslutning till varandra.[/quote]
Bingo, de största bergrummen vi har är nog Milo-förråd, därav gissningen.

Kom ihåg forumets hederskodex, ev. skyddsobjekt diskuteras inte.
[quote=""jpkrax""]Jag har varit inne i detta gigantiska bergrum, man kan lugnt säga att det tog andan ur en. Kul att det kommer att finnas på "kartan" fortsättningsvis.[/quote]
Vad fanns där nere på din tid?
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Saddam""]Bingo, de största bergrummen vi har är nog Milo-förråd, därav gissningen.

Kom ihåg forumets hederskodex, ev. skyddsobjekt diskuteras inte.

Vad fanns där nere på din tid?[/quote]

Pall på pall på pall.......med M-nummer. ;) :D

Inga robotar eller dylikt, dom grejorna fanns närmare flottiljen, på en plats som redan nämnts här på 28ds.
Ett annat av förråden var tappanläggning för fyllning av olja i dunk.
Lagringsstrategin är ju sen länge känd, artiklar med hög omsättning i närområdet osv.
Jag har varit inne i ett liknande i en annan del av landet, och lossat tomdunkar från PLM.
Som XMAP och HVpers, fick man sådana körningar i bland.
Säk-klassningen var ju redan klar... ;) .

JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
nosebone
Inlägg: 122
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 14:18

Inlägg av nosebone »

[quote=""Saddam""]Trodde först att det var "Humlan" det gällde men verkar vara en helt annan anläggning några mil söderut... vad är detta för jättebergrum, ett gammalt Milo-förråd???[/quote]

Förrådet uppfördes som ett av sju liknande och fick benämningen "Förråd B".

http://www.flickr.com/photos/90733112@N03/8241319070/in/photostream
Senast redigerad av 3 nosebone, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""nosebone""]Förrådet uppfördes som ett av sju liknande och fick benämningen "Förråd B".

http://www.ladda-upp.se/bilder/iirlafqeigpxjb/[/quote]

Aha, nu börjar det klarna.
Det måste alltså från början varit för A4 och I5 man byggde förrådet.
Visserligen går F4:as anor tillbaka till 1926, då benämnt 4:e Flygkåren (från 1936 i FV).
Men eftersom F4 varit jaktflottilj, har beväpningen mest utgjorts av Akan och sedermera AtA robotar.
F4:as förråd låg/ligger mer i närområdet av flottiljen...
Ja det finns/fanns Drivmförråd i närheten av Gällö som bekant.
När vi hade övning hämtades ammo på Frösön, Rb, Rk och Akam, till 35D-kärrorna.
Hur det såg ut de sista åren med 37-systemet vet jag inte.
Men jag skulle inte tro det förändrades i stort.

Tack för bilden, förstår att du har lite pejl på de övriga förråden. ;)
Var rädd om den infon. Jag fick ut en hel del, trots du skuggat de övriga. ;)
JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Skriv svar