Batteri Landsort

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Avery
Inlägg: 392
Blev medlem: ons 29 okt 2008, 21:49
Kontakt:

Inlägg av Avery »

Tackar!

Nu har jag ju inte stenkoll men sista skottet med 12/70 systemet skedde den 28 September 2002 och det var just det första batteriet som stod klart, Söderarm, som sköt sista skottet. Bilden kan ju ha varit tagen då.

Batteriet hade fått beslut om avveckling men var nog inte taget ur organisationen än. Avvecklingen av Ersta gick dock mycket snabbt och mycket som borde sparats gick förlorat, bland annat kommandoplatsen/mätplats 1 på Öja. Ett av batterierna i Norge ska dock bli museum och där finns kommandoplatsen kvar.

Just Söderarm var unikt då det byggdes som systemet var tänkt från början med samtliga pjäser och funktioner utspridda på flera öar med redundant kabeldragning där emellan. Samtliga pjäser var då två våningar djupare för att rymma det större kök och förrådsutrymmen som krävdes. På senare batterier fick varje pjäs bara ett pentry och ett större kök placerades i kommandoplatsen istället för att spara pengar. Uthålligheten minskades även från 30 dagar som var tänkt från början till 6 dagar.
Användarvisningsbild
Norrhyttan
Inlägg: 348
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 14:54

Sv: Batteri Landsort

Inlägg av Norrhyttan »

Kul att pjäsen äntligen öppnat som museum. Jag var där och hälsade på för snart ett år sedan. Att klättra upp i kupolen var en speciell känsla!

http://www.youtube.com/watch?v=JOZOqvds9T4
Det är aldrig för sent för en lycklig barndom
Användarvisningsbild
Avery
Inlägg: 392
Blev medlem: ons 29 okt 2008, 21:49
Kontakt:

Inlägg av Avery »

Trevligt Norrhyttan, måste ha varit mycket folk den dagen.

Bjuder på en bild från 15,2cm batteriet med:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Norrhyttan
Inlägg: 348
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 14:54

Inlägg av Norrhyttan »

[quote=""Avery""]Trevligt Norrhyttan, måste ha varit mycket folk den dagen.[/quote]Nej, jag var där själv med folk från SFV.
Det är aldrig för sent för en lycklig barndom
Skriv svar