Bergrum Örn

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

[quote=""jpkrax""]Är det inte just där som foliehattarna anser att den sk "Natobasen för U-båtar" är belägen, ihopkopplad med Greger medelst långa tunnlar? :D [/quote]

Skredsvik finns det ju alla möjliga mer eller mindre märkliga sagor om, liksom om en ö (som inte bör nämnas vid namn) lite närmare Marstrand. Det här stället har jag faktiskt inte hört talas om tidigare och en U-båtsbas innanför en ränna med bara 10 meters djup låter som något som bara skulle gå att konstruera på Flashback...

P.S. jag hörde förresten att Greger har sju tunnlar till Riksbunkern, varav fyra är underjordisk motorväg.... :D
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""Osprey""]Skredsvik finns det ju alla möjliga mer eller mindre märkliga sagor om, liksom om en ö (som inte bör nämnas vid namn) lite närmare Marstrand. Det här stället har jag faktiskt inte hört talas om tidigare och en U-båtsbas innanför en ränna med bara 10 meters djup låter som något som bara skulle gå att konstruera på Flashback...

P.S. jag hörde förresten att Greger har sju tunnlar till Riksbunkern, varav fyra är underjordisk motorväg.... :D [/quote]

Jisses, dom tunnlarna måste jag hitta. Skall ju ta en tur till RB i maj så det vore trevligt att få åka underjordisk motorväg utan andra bilar att bråka med...
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Hasse
Inlägg: 67
Blev medlem: tis 17 feb 2009, 08:07

Inlägg av Hasse »

oj så kul...

Någons som har någon seriös tanke?
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

[quote=""Hasse""]oj så kul...

Någons som har någon seriös tanke?[/quote]

Om du läser hela tråden så finns det förslag på att det kan ha varit kfp och/eller minförråd. Lokaliseringen i slutet av en endast tio meter djup ränna gör det mer eller mindre omöjligt för mer spektakulära lösningar. I övrigt verkar det inte vara någon som känner till exakt vad det varit.

Om du tycker att diskussionen spårade ut och blev oseriös mot slutet så beror det på att det i en relativ närhet finns två bergrum tillhörande marinen. Om dessa har det vid flera tillfällen på andra/annat forum förekommit diskussioner, den ena mer fantastisk än den andra.

Så om du läser det vi skrivit innan så finns det en del rätt så seriöst också och de två andra bergrummen bör vi låta bli att diskutera seriöst då de båda är både aktiva och SO.

[EDIT] Den i denna tråd aktuella platsen vet jag faktiskt inte heller om den är aktiv och/eller SO. Vore den nedlagd och avhemligad så borde den varit plomberad som det mesta annat i närheten. Men det rör sig hur som helst inte om något alls av samma storlek och betydelse som de andra två nämnda.
Senast redigerad av 1 Osprey, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Osprey""]Om du läser hela tråden så finns det förslag på att det kan ha varit kfp och/eller minförråd. Lokaliseringen i slutet av en endast tio meter djup ränna gör det mer eller mindre omöjligt för mer spektakulära lösningar. I övrigt verkar det inte vara någon som känner till exakt vad det varit.

Om du tycker att diskussionen spårade ut och blev oseriös mot slutet så beror det på att det i en relativ närhet finns två bergrum tillhörande marinen. Om dessa har det vid flera tillfällen på andra/annat forum förekommit diskussioner, den ena mer fantastisk än den andra.

Så om du läser det vi skrivit innan så finns det en del rätt så seriöst också och de två andra bergrummen bör vi låta bli att diskutera seriöst då de båda är både aktiva och SO.

[EDIT] Den i denna tråd aktuella platsen vet jag faktiskt inte heller om den är aktiv och/eller SO. Vore den nedlagd och avhemligad så borde den varit plomberad som det mesta annat i närheten. Men det rör sig hur som helst inte om något alls av samma storlek och betydelse som de andra två nämnda.[/quote]

Hrrmmm, ja nu kommer jag låta som ett troll men....
Det ÄR faktiskt skillnad på de civila och militära sjökorten, bara så du vet.

JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

[quote=""jpkrax""]Hrrmmm, ja nu kommer jag låta som ett troll men....
Det ÄR faktiskt skillnad på de civila och militära sjökorten, bara så du vet.

JP[/quote]

Helt sant ja... det kan faktiskt hända att jag har fel eftersom jag baserade det jag sa på ett civilt sjökort..... :o

(Övriga saker jag sagt som inte gäller just djup på en ränna, stämmer dock såvitt jag vet)
Vagn von Grosse
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 11 feb 2014, 12:51

Inlägg av Vagn von Grosse »

Minförråd brukar ha lite ytor för minklargöring intill, lite annorlunda kajanläggning och tillgång till kran/spår att rulla ut minorna på.
Skriv svar