Bränsledepå, enbart för flyg?

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Zeb
Inlägg: 168
Blev medlem: tor 25 jun 2009, 14:59

Bränsledepå, enbart för flyg?

Inlägg av Zeb »

Hej
Jag sprang på en bränsledepå i närheten av en nedlagd järnväg. Järnvägen lades ned på sextiotalet men pumphuset är från -73 (ASEA).
Anläggningen har fortfarande skyltar som upplyser om skyddsobjekt så några bilder publiceras ej trots att underhållet är kraftigt eftersatt i form av igenrostade hänglås etc.

Utseendemässigt är det samma stil som det Benkar hittade, dennabild och denna. Inget bergrum, således.

Mig veterligen saknas ordentliga raksträckor, flygfält och annan fortifikation i närheten. Därför undrar jag om det enbart är flygbränsle som lagrats i denna typ av anläggningar?

Någon som kan mer om detta eller som kan hänvisa mig till en sida med mer information och bakgrund?

Tack!
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Zeb""]Hej
Jag sprang på en bränsledepå i närheten av en nedlagd järnväg. Järnvägen lades ned på sextiotalet men pumphuset är från -73 (ASEA).
Anläggningen har fortfarande skyltar som upplyser om skyddsobjekt så några bilder publiceras ej trots att underhållet är kraftigt eftersatt i form av igenrostade hänglås etc.

Utseendemässigt är det samma stil som det Benkar hittade, dennabild och denna. Inget bergrum, således.

Mig veterligen saknas ordentliga raksträckor, flygfält och annan fortifikation i närheten. Därför undrar jag om det enbart är flygbränsle som lagrats i denna typ av anläggningar?

Någon som kan mer om detta eller som kan hänvisa mig till en sida med mer information och bakgrund?

Tack![/quote]

Gissar att sådant bränsleförråd kunde nyttjas för tex diesel för fordon. Ett dilemma med bränsle är att det måste omsättas/inte ligga lagrat för länge, men det är en annan historia.

/B
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Zeb""]Hej
Jag sprang på en bränsledepå i närheten av en nedlagd järnväg. Järnvägen lades ned på sextiotalet men pumphuset är från -73 (ASEA).
Anläggningen har fortfarande skyltar som upplyser om skyddsobjekt så några bilder publiceras ej trots att underhållet är kraftigt eftersatt i form av igenrostade hänglås etc.

Utseendemässigt är det samma stil som det Benkar hittade, dennabild och denna. Inget bergrum, således.

Mig veterligen saknas ordentliga raksträckor, flygfält och annan fortifikation i närheten. Därför undrar jag om det enbart är flygbränsle som lagrats i denna typ av anläggningar?

Någon som kan mer om detta eller som kan hänvisa mig till en sida med mer information och bakgrund?

Tack![/quote]

Jodå, info finnes.
Och som B skrev ovan så är bränsleförråd just bränsleförråd.

Emedan skall man ha klart för sig att både Bas/60 och Bas /90 systemen
gick ut på att sprida "riskerna" geografiskt (detta gäller FV då va ;) ).

Vi har i detta landet en rätt bra spridning på dessa flygbaserna geografiskt.
Strategin var att ha många små förråd över hela landet.
Vi pratar Kalla krigets dagar nu.
Man ville ha dem vid jvg men också vid vanlig väg, Bas/90 gick ut på att flyg skulle kunna landa på breddad/förstärkt väg.

Bästa exemplet är Rv44 från Lidköping mot Grästorp,
bara kolla på "Maps" så förstår du.

Hursom, totalförsvaret behövede bränsle, och div lagringsplatser/mellanlagringplatser osv, fördelades geografiskt och med hänsyn till geologiska förutsättningar.

Där det fanns möjlighet, sprängdes det ut gigantiska berglager, eller bara grävdes ned tankar, tex vid din jvg eller Gällö resp Hasslösa.

Idéerna var många och allt gick ut på att sprida riskerna enl det gamla
ordspråket "lägg aldrig alla äggen i samma korg"..

Jag kan garantera att alla anläggningar inom försvaret INTE kommit till
vår kännedom här.....ÄN.... :D
Hoppas du känner dig lite mer hemma nu.. ;)

JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
cc_chrille
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 07 apr 2012, 19:53

Inlägg av cc_chrille »

Fanns även bränsledepåer för kronans "vanliga" fordon längs de vägar som var av betydelse. Kolla Norrbotten på vägarna mellan Boden och Kalixlinjen tex.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

[quote=""jpkrax""]Bästa exemplet är Rv44 från Lidköping mot Grästorp,
bara kolla på "Maps" så förstår du.[/quote]

Ojdå! också fem fina flygplatser någotsånär inom området också... :)
Mikron
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 01 feb 2010, 14:03

Inlägg av Mikron »

Denna dörr finns utanför Vänersborg. Sägs att den leder till ett bränsleförråd. Ligger vid Vänern och det finns en kaj rakt nedanför denna dörr. Några meter bakom dörren finns en stållucka horisontellt på marken.
Om detta används idag vet jag inte tyvärr.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

[quote=""Mikron""]Denna dörr finns utanför Vänersborg. Sägs att den leder till ett bränsleförråd. Ligger vid Vänern och det finns en kaj rakt nedanför denna dörr. Några meter bakom dörren finns en stållucka horisontellt på marken.
Om detta används idag vet jag inte tyvärr.[/quote]

Marinen har haft en avdelning för Vänern och det har funnits både vedettbåtar och minsvepare bland annat där. Vad jag vet är denna del dock nedlagd sedan ett bra tag.

Här är det dock ingenting alls som tyder på att det som syns på bilden skulle vara militärt, men på den tiden det begav sig så fanns det hursomhelst säkert marina bränsledepåer i/kring Vänern och kajen här antyder ju att det varit något sådant...
Mikron
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 01 feb 2010, 14:03

Inlägg av Mikron »

[quote=""Osprey""]Marinen har haft en avdelning för Vänern och det har funnits både vedettbåtar och minsvepare bland annat där. Vad jag vet är denna del dock nedlagd sedan ett bra tag.

Här är det dock ingenting alls som tyder på att det som syns på bilden skulle vara militärt, men på den tiden det begav sig så fanns det hursomhelst säkert marina bränsledepåer i/kring Vänern och kajen här antyder ju att det varit något sådant...[/quote]

Ja nåt hemligt har det nog varit. På Eniro är både vägen ner till vattnet och kajen bortmaskat på satellitbilden. Men på Hitta.se syns det väldigt tydligt.
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Mikron""]Ja nåt hemligt har det nog varit. På Eniro är både vägen ner till vattnet och kajen bortmaskat på satellitbilden. Men på Hitta.se syns det väldigt tydligt.[/quote]

Går du över till sjökort i Eniro, så finns kajen med.... :D

JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Tobbe Arnesson
Inlägg: 503
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 08:36
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Arnesson »

[quote=""Zeb""]Anläggningen har fortfarande skyltar som upplyser om skyddsobjekt[/quote]

De nya med hänvisning till lagen från 1990 eller den äldre runda typen? Den senare är inte längre giltig, i vart fall inte de om fotoförbud.
Skriv svar