HC Spättan, Ronneby

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

HC Spättan, Ronneby

Inlägg av Saddam »

Civilförsvarets ledningscentral "Spättan" i Ronneby.
Stod klar år 1966(?) Total golvyta: ????m² Antal våningar: 2

Byggd som "fristående betongbyggnad" inuti ett bergrum, anläggningen saknar reservutgång. Schaktet vid inslaget sluttar nedåt, när du kommer ända ner möts du av två riktigt bastanta dörrar... den till vänster tar dig till kraggutrymmet, den andra leder in i själva ledningscentralen. Den andra våningen når man via en trappa.

Tack till Ronneby Musei- och Hembygdsförening samt anordnaren av visningen.

Bilder på inslaget, Augusti 2009:
Bild
Bild
Bild

Bilder från visningen idag:
BildBild
BildBild
Skicket på anläggningen var sämre än jag trodde, det var väldigt fuktigt där inne, färgen på väggarna hade börjat flagna på flera håll och värme/ventilation hålls på ett minimum. Om man ska tro termometern så var det 12 grader varmt inuti anläggningen(utanför var det 21-22).

Enligt vår guide så har anläggningen varit i "full beredskap" en endaste gång; under ubåtskrisen 1981. Då var det fullt pådrag här inne, man trodde att det skulle smälla när som helst... som tur var hände inget. Mycket av förbrukningsvarorna så som t.ex. toalettpapper är inköpt då. :D Ett kaffepaket stod kvar i köket märkt 1997.

[ fler bilder från visningen här ]

Svårt att veta vad som kommer att ske med anläggningen i framtiden, kommunen tog över driften för ca. 10 år sedan -det var då allt sattes på minimum. Att sanera och plombera är dyrt idag, jag hoppas att någon hittar ett vettigt användningsområde till bergrummet eller kommunen öppnar det som museum...
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

Oj den var fin, känns som om den inte är så uppgraderad som vissa andra. Mycket kul attiraljer kvar. Vad var lådan med husklossarna för nåt?
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Näe, kändes inte lika uppdaterad som t.ex. Trasten i Karlskrona, har nog inte använts mycket sedan 1981. Husklossarna? Ja de är väll till för att få en bättre uppfattning om hur bostadsområdena ser ut, platta kartor säger inte alltid så mycket. Bygger man upp bostadsområdena med såna där klossar så ser man t.ex. hur många våningar det rör sig om. Vet inte om de skulle användas vid övning eller skarpt läge... Fanns en hel del övningsmateriel där nere.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Tror också klossarna var till för enklare genomgångar, planering/överblick, tycker tanken om att efter Karlskrona gått upp i ett nukleärt fyrverkeri så sitter man i ett bergrum i Ronneby och leker, förlåt planerar menar jag, med klossar är lite komisk. :D

Det var ett kul besök iaf, har velat ner där i flera år, la upp några bilder från besöket också för de som är intresserade.

Hoppas de gör nåt vettigt av det, personligen gillade jag att det var sunkigare än Trasten, kändes mer oanvänt helt enkelt. Att de hade kvar äldre och intressanta prylar, typ klossarna var en ren bonus i ina ögon. Trasten hade ju också roliga saker att kika på men det var alldeles för välstädat.
Skriv svar