LC/HC i mjölkuddsberget?

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

bunker_visitor
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 21 okt 2013, 05:28

LC/HC i mjölkuddsberget?

Inlägg av bunker_visitor »

Har det varit någon slags ledningscentral i mjölkuddsberget? Tror att det var ett LC/HC där ett tag
men det lades väl ned? Skulle vara tacksam om någon visste. Har för mig att det var någon militär verksamhet där på 90-talet.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

En snabb sökning på en populär sökmotor gav följande:
"Under senare delen av andra världskriget byggdes värn för artilleripjäser på hjässan av berget. Efter hand inreddes utrymmen för personal och ammunition nere i berget och stigorter upp till hjässan byggdes. Anläggningen blev helt klar i mitten på 1950-talet men blev inte allt för lågvarig då artilleripjäserna togs bort i slutet av 50-talet.

På 1960-talet inreddes istället bergrummet med ledningscentraler för civilförsvaret och flygvapnets luftbevakning samt ett litet utrymme för det marina bevakningsområdet. När civilförvaret under 1980-talet flyttade till Näverberget kom armén in i berget och den s.k. ”Lulegruppen” fick en skyddad stabsplats.

Under slutet av 1990-talet avvecklade militären sin verksamhet och sedan 2001 ägs bergsrumsanläggningen av Stadsberget Luleå AB och används i dag bland annat för odling av Shiitake."
text hämtades härifrån: lulea.se [länk]

;)
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

[quote=""bunker_visitor""]Har det varit någon slags ledningscentral i mjölkuddsberget? Tror att det var ett LC/HC där ett tag
men det lades väl ned? Skulle vara tacksam om någon visste. Har för mig att det var någon militär verksamhet där på 90-talet.[/quote]

Du fick ju redan svar i tidigare tråd ? Inledningsvis nån sorts ledningsplats för lv sedermera hc / lgc. Det var väl annan verksamhet i berget nu.
bunker_visitor
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 21 okt 2013, 05:28

Inlägg av bunker_visitor »

Jo men jag undrade mer om någon visste mer om den och namn osv. :) Är det någon som bor i närheten som vet om man kan ta sig in?
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""bunker_visitor""]Jo men jag undrade mer om någon visste mer om den och namn osv. :) Är det någon som bor i närheten som vet om man kan ta sig in?[/quote]

Du kan ju alltid ringa till North Shiitake AB som använder anläggningen, och be om ett studiebesök.

JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
bunker_visitor
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 21 okt 2013, 05:28

Inlägg av bunker_visitor »

Funderar på att göra det. :) Har varit där och spanat och hittat ett flertal ingångar men alla är låsta inifrån. Det rör sig om riktigt bastanta dörrar.....
bunker_visitor
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 21 okt 2013, 05:28

Inlägg av bunker_visitor »

bifogar en bild från mjölkuddsberget...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bunker_visitor
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 21 okt 2013, 05:28

Inlägg av bunker_visitor »

Detta är en utgång på berget. Det verkar finnas 6st likadana dörrar till. Alla är låsta inifrån. På ytan för att komma till dörrarna måste man gå in i små, röda hus med trappor i golvet. Man måste gå ganska långt ned i berget för att komma till rummet med dörrarna. De röda husen är sprida runt omkring berget. Är det inte lite riskabelt att ha så många vägar in i berget? Min uppfattning är att ju fler ingångar, desto lättare blir att ta sig in. :confused:
Bilden på dörren är tagen med mobil, därav bildkvaliten.
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

Det är väl låst för att det är verksamhet i berget? Ring och be snällt om att få komma in och ta en titt. Anledningen till dom många inslagen har väl gissningsvis att göra med att det vart olika sorters verksamhet genom åren i berget. Om det vart en hc från början så brukar det bara vara ett inslag in i berget och 1 nödutgång (finns dock många varianter som saknar nödutgång som har 2 inslagstunnlar mm)......
bunker_visitor
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 21 okt 2013, 05:28

Inlägg av bunker_visitor »

det var ju kanoner där förut så utgångarna gick kanske ut till kanonerna från bergrummet för ammunition.?
Skriv svar