Bodens Fästning -Låset i norr

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

bunker_visitor
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 21 okt 2013, 05:28

Inlägg av bunker_visitor »

Ursäkta för det!
Användarvisningsbild
bosse69
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 28 jul 2011, 12:58

Inlägg av bosse69 »

Tror bilden på tunneln är tagen från utanför grinden men det går att klämma sig igenom och komma in i några rum.

Om du tar dig upp på hjässan på samma fort så kan du gå in ganska långt på vissa ställen. Går på alla fort men finns mest gångar/rum på detta. Har inte varit uppe på gammelängsfortet men det är ju ganska likt Mjösjöfortet.

På tal om ingenting, för ett par veckor sedan stod det en sur tant vid infarten till Mjösjöfortet och försökte övertala mig att det inte låg något fort efter den vägen :) var två bilar från kuriren och en från 24 så trodde det hade något med mordet att göra men enligt henne var det ingen anledning alls till att dom var där..
bunker_visitor
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 21 okt 2013, 05:28

Inlägg av bunker_visitor »

Aha! Nu vet jag vars tunneln är! Har lagt märke till den sist jag var där men på bilden syntes ju inte grinden! :)
cantspeak
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 05 feb 2013, 12:55

Inlägg av cantspeak »

det stämmer bosse69. Nu är det bara att vänta på våren så man kan fara ut igen. Om ni vet nått fler ställe i Boden som är värt att kolla upp så skicka gärna ett PM.
bunker_visitor
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 21 okt 2013, 05:28

Inlägg av bunker_visitor »

jag har tittat in i huset där de hittade liket av damen... Typ 4 dagar innan liket hamnade där!
Användarvisningsbild
bosse69
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 28 jul 2011, 12:58

Inlägg av bosse69 »

Då har du något nytt att utforska!

Har du varit i svedjefästet?
Träffade ägaren för någon månad sen, var inga problem att gå in och kika men han pratade om att sätta upp staket och kameror runt efter all skadegörelse som varit där uppe.

Vänta på våren? Snön gör det ju enklare att ta sig till ställen som inte ligger vid en väg (om man är lat som mig iaf)
Blir att besöka några av sepals-baserna när det är lite mer snö :)
cantspeak
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 05 feb 2013, 12:55

Inlägg av cantspeak »

där var det länge sen jag var.
Användarvisningsbild
bosse69
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 28 jul 2011, 12:58

Inlägg av bosse69 »

[quote=""cantspeak""]där var det länge sen jag var.[/quote]

Ser ut som sist du var där fast med fler trasiga fönster..
bunker_visitor
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 21 okt 2013, 05:28

Inlägg av bunker_visitor »

jag har varit i Svedjebergsfästet! Men vilken oreda! Men det var inget klotter iallafall!
bunker_visitor
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 21 okt 2013, 05:28

Inlägg av bunker_visitor »

Detta kanske hör hemma vid "rykten" men jag valde att skriva det här, då jag tyckte att det passade bäst här. Fanns det ett vätgasverk i anslutning till ballonghallen? Var där och promenerade efter en liten väg i närheten av "hallen" och kom till en ny grind i galvaniserad plåt. Hade dock ej tid att utforska mera så vad som finns bakom grinden vet jag inte. Platsen är dock en idealisk plats för en ovanstående vätgas- anläggning. Varför skulle det då vara en ny grind då ballonghallen togs ur bruk på slutet av 30-talet, och vätgasanläggningen likaså. Jag tror knappast att den anläggningen skulle vara kvar i drift än idag... är det någon som vet vad det är eller var bakom grinden och om det existerat en vätgasfabrik?
Skriv svar