Stadens enda skydd om bomben föll

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Schlajmen
Inlägg: 69
Blev medlem: sön 08 apr 2012, 16:43
Kontakt:

Stadens enda skydd om bomben föll

Inlägg av Schlajmen »

Inte den hemligaste anläggningen ,men iallafall unik i sitt slag då den i fredstid har haft många olika användningsområden genom åren. Ligger beläget i de centrala delarna av staden.

-Bilverkstad
-Skollokaler
-Träningslokal (med fullstor idrottshall)
-Skjutbana
-Teaterhall
-Lagerlokal
-m.m

Berget har en golvyta på nästan 8000m2 fördelat på två våningar och är klassad som en kärnvapensäker anläggning.
Med ett bergtak på ca 30 meter och detonationsportar med en vikt på 20 ton ska utrymmet hålla skydd för ett stort antal personer.

Vid vårat besök så höll renovering på för fulla muggar med att installera ny ventilation och rensa ut massa skräp som har blivit liggandes. Nu har alla aktiviteter i berget förbjudits och anläggningen står redo att agera skyddsrum inom 48 timmar.

http://glomdhistoria.blogspot.se/2013/01/mariaberget.html
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bunker_visitor
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 21 okt 2013, 05:28

Inlägg av bunker_visitor »

vackert! Är det samma skyddsrum som i filmen "vi går under jorden 1959" av tekniskt magasin?
http://m.youtube.com/watch?v=k_I9Ew-sZAw&hl=sv&guid=&gl=SE&client=mv-google
Senast redigerad av 2 bunker_visitor, redigerad totalt 0 gång.
Anledning: fel med länken
Schlajmen
Inlägg: 69
Blev medlem: sön 08 apr 2012, 16:43
Kontakt:

Sv: Stadens enda skydd om bomben föll

Inlägg av Schlajmen »

Det stämmer bra!
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

Där tränade jag karate på 90-talet och passade givetvis på att utforska prången bäst vi kunde. Min mor hade också skolgymnastik där på 50-60-talet. Roligt att det underhålls och är driftdugligt.
Industristofil och fabriksromantiker
Schlajmen
Inlägg: 69
Blev medlem: sön 08 apr 2012, 16:43
Kontakt:

Inlägg av Schlajmen »

Jaha där ser man! Jag har också tränat i berget när jag var mindre ,men då tänkte man ju inte på vilken mäktig anläggning det egentligen är!

Berget är besiktad för bara några år sedan ,så man får hoppas att det står i drift många år till!


[quote=""Aseabarn""]Där tränade jag karate på 90-talet och passade givetvis på att utforska prången bäst vi kunde. Min mor hade också skolgymnastik där på 50-60-talet. Roligt att det underhålls och är driftdugligt.[/quote]
bunker_visitor
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 21 okt 2013, 05:28

Inlägg av bunker_visitor »

Får man ta del av var anläggningen ligger? Via pm såklart :D
Mirage
Inlägg: 363
Blev medlem: tor 16 okt 2008, 20:16

Inlägg av Mirage »

Du har ju besvarat din egen fråga genom Youtube-klippet du själv länkade till.
bunker_visitor
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 21 okt 2013, 05:28

Inlägg av bunker_visitor »

oops! Jag kollade på filmen igen... Oj fan.. Pinsamt... :D
Uppmärksamade det inte när jag såg filmen första gången... Har att göra med en bullrig dammsugare i bakgrunden! :eek:
Skriv svar