F10 Ängelholm

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

F10 Ängelholm

Inlägg av jpkrax »

Jag sitter och går igenom lite material från "hemlig källa" och checkar av mot satellitfoto.

Jag har två undringar:
Vilken bana används idag av civilflyget?
Vad i hela friden är det för släp som står parkerade på gamla triangelbanan i Google maps?

Släpen ser ut att ha DHL's färger.
Är det nå'n från Skåne som kan upplysa mig i detta, vore jag tacksam.

JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
syrgas
Inlägg: 117
Blev medlem: tor 23 feb 2012, 15:51

Inlägg av syrgas »

[quote=""jpkrax""]Jag sitter och går igenom lite material från "hemlig källa" och checkar av mot satellitfoto.

Jag har två undringar:
Vilken bana används idag av civilflyget?
Vad i hela friden är det för släp som står parkerade på gamla triangelbanan i Google maps?

Släpen ser ut att ha DHL's färger.
Är det nå'n från Skåne som kan upplysa mig i detta, vore jag tacksam.

JP[/quote]

Om jag minns rätt är det banan utan kryssen som används ;) Det vill säga den närmst flygmuseet. Släpen (eller vad det är) har jag ingen aning om, nämndes ej på deras hemsida
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""jpkrax""]Vad i hela friden är det för släp som står parkerade på gamla triangelbanan i Google maps?

Släpen ser ut att ha DHL's färger.
[/quote]
Är ingen Skåning, har heller inte varit ute på banorna men kan nämna att det finns en massa videoklipp på t.ex. youtube där man ser snabba bilar köra runt på området och det verkar som att släpen är borta idag. Gamla satellitbilder antar jag. Sök på "m5board" så kommer du att hitta klipp innehållandes rikt folk med exklusiva bilar som duellerar mot varandra, oftast med flygande start och i väldigt höga hastigheter.
[quote=""syrgas""]Om jag minns rätt är det banan utan kryssen som används ;) Det vill säga den närmst flygmuseet.[/quote]
Kryssen betyder "landa ej här"? Tittar man på t.ex. hitta.se så ser det onekligen ut så. :D Den nyasfalterade, lite mörkare asfalten är nog den biten som används av civilflyget idag.

Koenigsegg huserar på området och använder flygfältet för tester av sina bilar.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

Tack för hjälpen.
Jag satt uppe hela natten innan med mitt material, så det blev lite segt i klumpen frampå eftermiddagen... :p
Borde ha insett vad kryssen betydde och vilken bana som används idag.

Det är bara släpen jag inte blir klok på.

Jo, att Koenigsegg håller till där det vet jag, jag har servat en av deras maskiner.
Fick en liten guidad tur när jag var där, mycket intressant.

JP
Senast redigerad av 1 jpkrax, redigerad totalt 0 gånger.
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
fredrik
Inlägg: 245
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 00:41

Inlägg av fredrik »

Halloj,

Bor precis i närheten. Släpen är massor av Dhl lastbilssläp som står uppställda
på det som en gång var den 3;e landningsbanan.

Gamla militära banan är tom och används som nämnts av Koeningsegg och diverse körskolor. I norra änden av denna bana (precis vid godset Ulriksfält) finns bra parkering och möjlighet att gå in och promenera.
Har Du tur kan Du till och med köra in på banan. Körskolorna låser inte alltid
grinden medan de kör och hämtar nya elever i Ängelholm.

För några år sedan låg även en j35 på sidan i brandövningsgropen som fanns i "triangeln" som omgavs av de tre landningsbanorna. Denna och allt annat av värde är ju borta sedan 10 år eller så tyvärr.

Hur som helst utgör banan ett trevligt promenadstråk och det finns ju lite gamla rester i form av hangarer, förråd och dyl. att se.

Fredrik
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""fredrik""]Halloj,

Bor precis i närheten. Släpen är massor av Dhl lastbilssläp som står uppställda
på det som en gång var den 3;e landningsbanan.

Gamla militära banan är tom och används som nämnts av Koeningsegg och diverse körskolor. I norra änden av denna bana (precis vid godset Ulriksfält) finns bra parkering och möjlighet att gå in och promenera.
Har Du tur kan Du till och med köra in på banan. Körskolorna låser inte alltid
grinden medan de kör och hämtar nya elever i Ängelholm.

För några år sedan låg även en j35 på sidan i brandövningsgropen som fanns i "triangeln" som omgavs av de tre landningsbanorna. Denna och allt annat av värde är ju borta sedan 10 år eller så tyvärr.

Hur som helst utgör banan ett trevligt promenadstråk och det finns ju lite gamla rester i form av hangarer, förråd och dyl. att se.

Fredrik[/quote]

Ah, det var DHL-släp. Jag var inne på det.

Lite udda med så många släp på samma ställe....
Nej förresten, Transportledet kursade ju för några år sen....där har vi anledningen.
Måste vara nå't i samband med det.

En till visshet gränsande sannolikhet... :rolleyes:


JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Skriv svar