Vad är det här för luckor?

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
flygger
Inlägg: 91
Blev medlem: mån 14 dec 2009, 18:08
Kontakt:

Inlägg av flygger »

[quote=""jpkrax""]Kikade lite närmare på dina bilder.....
Det där lilla pluggade röret vid sidan av kopplingsplinten är jag lite undrande över.

JP[/quote]

Det vita röret på cementrörets sida är inte pluggat utan går in i cementröret och upp till kopplingslådan. Det är smetat någon typ av plast eller lim runt öppningen.

Inuti cementröret går det ett tjockare plaströr typ 120mm rakt ner i backen och försvinner. I det röret sitter det kvar ett par koax som försvinner med röret.

Vi den andra kopplingslådan är det vita plaströret ersatt med ett järnrör som kommer upp ur marken men som mynnar ut i cmentröret under markytan.
Bild]Bild[/URL]
Bild]Bild[/URL]
Bild]Bild[/URL]
Flygger
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Hade anläggningen ingen reserv/nödutgång på hjässan? Bara en tanke...
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
flygger
Inlägg: 91
Blev medlem: mån 14 dec 2009, 18:08
Kontakt:

Inlägg av flygger »

[quote=""Saddam""]Hade anläggningen ingen reserv/nödutgång på hjässan? Bara en tanke...[/quote]

När jag hittade första luckan (precis bredvid masten) var jag ganska övertygad om att det var en plomberad nödutgång. Men det är ju mindre troligt när det är tre luckor. Annars är det nog under en hög med sprängsten (också i närheten av masten) som det funnits nödut😢
Flygger
Användarvisningsbild
Bunkerbus
Inlägg: 226
Blev medlem: sön 11 jan 2009, 15:44
Kontakt:

Inlägg av Bunkerbus »

Det fanns många modeller och typer av anläggningar, visa anläggningar hade borrade koax genomföringar med bratt kopplingar nere i bergrummet, andra anläggningar hade stig orter där man lade koax på stegar i orten och precis innan utgången så sned borrade och fodrade man en genomföring. I vissa fall fans det annex under hjässan som koax utgick ifrån och i andra annex så drog man koax hela vägen från HC/DC till annex för förstärkning och värmeventilation och sedan vidare hela vägen ut till BRATT koppling i kopplings skåp eller periferi utrustning. I vissa fall har man även dragit obruten koax hela vägen från HC/DC till utrustningen. Men visst är det spännande med alla stenhögar och betong pluggar :-)
Skriv svar