Vad är det här för luckor?

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
flygger
Inlägg: 91
Blev medlem: mån 14 dec 2009, 18:08
Kontakt:

Vad är det här för luckor?

Inlägg av flygger »

Hej på er.

Hittade tre stycken "cementluckor" med 20 meters mellanrum i en triangel på hjässan av en plomberad civil ledningscentral. Det finns mastfundament och fästen för staglinor i närheten så det bör det inte vara. Luckorna är ca 1x1m och har två järnbultar som sticker upp, som popnitar ungefär. Man kan se att gjutningarna fortsätter under luckorna snett nedåt och försvinner i berget. Vid två av dom finns det kopplingslådor för koaxkabel. Själva ledningscentralen plomberades 1995 men luckornas cement ser betydligt äldre och slitnare ut, som om dom byggts så från början. Vad kan det vara för något?

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

En likadan finns i anslutning till Skövdes HC. Kolla på bild 4.
https://www.flashback.org/sp43432721
Flygger
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

Jag är ganska övertygad det är frågan om fästen för staglinor.
Speciellt när, som du säger, de är placerade i triangel.
Kommunikation, radar eller luftbevakningstorn.

JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
flygger
Inlägg: 91
Blev medlem: mån 14 dec 2009, 18:08
Kontakt:

Inlägg av flygger »

Det finns inga spår av mastfundament i centrum mellan luckorna och avståndet från mast till stagfundament skulle i så fall bli väl kort för staglinor. Skumt.
Flygger
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

Luckorna har ju antagligen gått att lyfta bort/öppna, så kanske är järnbultarna rester av några öglor, krokar eller handtag? Koaxialkablarna för tankarna till ganska svaga signaler från en antenn, i annat fall hade man ju knappast behövt använda skärmad kabel ute i skogen? och att det är tre luckor som ligger ganska nära känns ju som att det iallafall inte är några ingångar eller inslag, för tre sådana kan ju knappast ha behövts så tätt?

Under luckan skulle det kunna finnas någon elcentral eller något sådant, eventuellt också för att kunna ansluta en extern kragg om det nu inte finns någon därinne. Fast å andra sidan så begriper jag inte riktigt vad man ska med tre stycken till, så tätt. Och om det har varit någon mottagar- eller sändar-enhet som skulle stå där och ta hand om signalen på koaxen, så kan jag inte riktigt förstå varför de skulle stå oskyddat utomhus...

Hmmm... mycket funderingar och jag vet inte om ens något av det är rätt..... :o
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""flygger""]Det finns inga spår av mastfundament i centrum mellan luckorna och avståndet från mast till stagfundament skulle i så fall bli väl kort för staglinor. Skumt.[/quote]

Det kan röra sig om en mobil enhet också.
Närheten till ledningscentralen tyder på någon form av kommunikation.
Troligtvis lokal sändtagare för räddningstjänst/civilförsvar.
Jag förutsätter att den står på upphöjd terräng då behöver man bara upp över trädhöjd, ca 25-30 m.
Dessutom kan det var en riktad antenn, som går mot en annan antenn med större kapacitet.
Skulle vara intressant att få veta vad som finns under luckorna, eller om det ens är luckor.

JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
flygger
Inlägg: 91
Blev medlem: mån 14 dec 2009, 18:08
Kontakt:

Inlägg av flygger »

Om man tittar på bilden från Skövde https://www.flashback.org/sp43432721 så ser man ju slående likheter i konstruktionen vilket borde innebära att det är mer än bara en lokal lösning.
Skulle inte förvåna mig om det finns fler av dessa luckor runt Skövde HC och på andra HC också.

En teori är att man kan lyfta på luckorna och därunder finns förankringsanordningar för att montera mobila/tillfälliga master utan behov av staglinor. Ett lite borrhål och ner med en slangkamera så kanske mysteriet är löst...

(Det ligger nära militärt område om det kan ha med saken att göra.)
Flygger
Användarvisningsbild
syrgas
Inlägg: 117
Blev medlem: tor 23 feb 2012, 15:51

Inlägg av syrgas »

Kan kanske vara kabelbrunnar? Har funnits ett helt gäng sådana vid de HC jag har besökt, också väldigt tätt :)
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""flygger""]Om man tittar på bilden från Skövde https://www.flashback.org/sp43432721 så ser man ju slående likheter i konstruktionen vilket borde innebära att det är mer än bara en lokal lösning.
Skulle inte förvåna mig om det finns fler av dessa luckor runt Skövde HC och på andra HC också.

En teori är att man kan lyfta på luckorna och därunder finns förankringsanordningar för att montera mobila/tillfälliga master utan behov av staglinor. Ett lite borrhål och ner med en slangkamera så kanske mysteriet är löst...

(Det ligger nära militärt område om det kan ha med saken att göra.)[/quote]

Hmmm, har bara 3 mil till Skövde.....får kolla upp det.

JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
flygger
Inlägg: 91
Blev medlem: mån 14 dec 2009, 18:08
Kontakt:

Inlägg av flygger »

[quote=""syrgas""]Kan kanske vara kabelbrunnar? Har funnits ett helt gäng sådana vid de HC jag har besökt, också väldigt tätt :) [/quote]

I "kabelhuvarna" som finns intill luckorna så är koaxkablarna märkta med "Reserv 4", "Reserv 5" och så vidare, så det kanske ändå är reservfästen för antennmaster under luckorna.

Men det är attans ambitiöst att spränga tunnlar och göra kopplingsbrunnar i urberget för för ett tjugotal meter reservkabel ;)
Flygger
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""flygger""]I "kabelhuvarna" som finns intill luckorna så är koaxkablarna märkta med "Reserv 4", "Reserv 5" och så vidare, så det kanske ändå är reservfästen för antennmaster under luckorna.

Men det är attans ambitiöst att spränga tunnlar och göra kopplingsbrunnar i urberget för för ett tjugotal meter reservkabel ;) [/quote]

Kikade lite närmare på dina bilder.....
Det där lilla pluggade röret vid sidan av kopplingsplinten är jag lite undrande över.

JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Skriv svar