Bergrum/skyddsrum på lindholmen

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Morequalin
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 29 jun 2014, 17:44

Bergrum/skyddsrum på lindholmen

Inlägg av Morequalin »

Har hört att det ska finnas ett par skyddsrum eller någon form av bergrum på lindholmen.
Var och kikade på ett igår där dörren var igensvetsa.
Läste mig till att det hade varit öppet för flera år sedan.

Någon som vet en annan väg in, eller känner till något av dom andra?
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Bergrum/skyddsrum på lindholmen

Inlägg av Grishnac »

På Lindholmen? Nej där känner inte jag till några bergrum.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Lindholmen i .....
Svedala
Göteborg
Stockholm
Karlskrona
Örebro

Vill inte uppfattas som gnällig ;) men det underlättar att veta vilken stad det gäller, utgår från G-borg eftersom Lindholmen i Karlskrona är väldigt aktiv även om man får besöka den ibland. Vi, resterande 80% av befolkningen som inte bor i nån av de 3 stora städerna, är ju inte alltid så insatta i vad områdena där heter även om man snappat upp en del.
Morequalin
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 29 jun 2014, 17:44

Inlägg av Morequalin »

Förlåt, jag antog att det syntes att jag kommer från Göteborg. Nybörjarmiss på forumet :p

Har även kikat runt lite på Eriksberg lite men bara sporadiskt utan några lovande fynd.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Morequalin""]Förlåt, jag antog att det syntes att jag kommer från Göteborg.[/quote]
Fanns det inte ett stort varv på Lindholmen? Inga bilder på de fastsvetsade dörrarna att bjuda på?

(Antar att det inte finns förbudsskyltar i närheten...)
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Morequalin
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 29 jun 2014, 17:44

Inlägg av Morequalin »

Jag ska se om jag kan kika förbi där i morgon och knäppa några bilder på dörren.
Men jag har som sagt hört att det finns "två stora salar" där inne. Så jag antar att det är ett skyddsrum.

Men att komma in där kräver lite "hårdvara" och arbete, och jag tar mig hellre in någonstans där man kommer in ändå. Det kanske finns en annan väg in. Eller ett helt annat ställe i området värt att kika på. Därför jag frågade här :)

Det verkar ju finnas en del göteborgare med ficklampor här
Generalius
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 06 nov 2013, 19:50

Inlägg av Generalius »

[quote=""Morequalin""]Jag ska se om jag kan kika förbi där i morgon och knäppa några bilder på dörren.
Men jag har som sagt hört att det finns "två stora salar" där inne. Så jag antar att det är ett skyddsrum.

Men att komma in där kräver lite "hårdvara" och arbete, och jag tar mig hellre in någonstans där man kommer in ändå. Det kanske finns en annan väg in. Eller ett helt annat ställe i området värt att kika på. Därför jag frågade här :)

Det verkar ju finnas en del göteborgare med ficklampor här[/quote]


Behöver du "hårdvara" för att ta dig in har du inget där att göra.
Morequalin
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 29 jun 2014, 17:44

Inlägg av Morequalin »

[quote=""Generalius""]Behöver du "hårdvara" för att ta dig in har du inget där att göra.[/quote]

Därför jag söker något annat ställe :-)
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

[quote=""Morequalin""]Jag ska se om jag kan kika förbi där i morgon och knäppa några bilder på dörren.
Men jag har som sagt hört att det finns "två stora salar" där inne. Så jag antar att det är ett skyddsrum.

Men att komma in där kräver lite "hårdvara" och arbete, och jag tar mig hellre in någonstans där man kommer in ändå. Det kanske finns en annan väg in. Eller ett helt annat ställe i området värt att kika på. Därför jag frågade här :)

Det verkar ju finnas en del göteborgare med ficklampor här[/quote]Om du menar det som ligger rakt nedanför f.d. Lindholmens huvudkontor, på Kunskapsgatan utmed västra stapelbädden, så finns det inte så mycket spännande därinne vad jag känner till. För det första så finns det en hiss (och en trappa) som går rakt upp till kontoret och sedan finns det ett rum med den stor oljetank plus lite andra ganska små rum där. Själv har jag sett det när jag jobbade därute och det var en genväg mellan kontoret och de matsalar som fanns därnere.

Förmodligen finns det ett skyddsrum därinne och kanske också ett kraggrum och lite sådant. Precis innanför dörren går en gång fram till hissen och trappan och sedan kan (kunde) man se oljetanken och lite skräp, plus några låsta och ganska smala järndörrar.

Eftersom man i princip kommer åt kontoret när man tagit sig in där, så är det risk för att det är ganska bra larmat... :cool:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Morequalin
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 29 jun 2014, 17:44

Inlägg av Morequalin »

[quote=""Osprey""]Om du menar det som ligger rakt nedanför f.d. Lindholmens huvudkontor, på Kunskapsgatan utmed västra stapelbädden, så finns det inte så mycket spännande därinne vad jag känner till. För det första så finns det en hiss (och en trappa) som går rakt upp till kontoret och sedan finns det ett rum med den stor oljetank plus lite andra ganska små rum där. Själv har jag sett det när jag jobbade därute och det var en genväg mellan kontoret och de matsalar som fanns därnere.

Förmodligen finns det ett skyddsrum därinne och kanske också ett kraggrum och lite sådant. Precis innanför dörren går en gång fram till hissen och trappan och sedan kan (kunde) man se oljetanken och lite skräp, plus några låsta och ganska smala järndörrar.

Eftersom man i princip kommer åt kontoret när man tagit sig in där, så är det risk för att det är ganska bra larmat... :cool: [/quote]

Nja, det jag tänker på ligger vid vattnet bakom lite träd. Ska se om jag kan greja en bild snart.
Men tror att jag har hittat ett bra alternativ att undersöka i området. Dock det en byggnad som är välkänd här. Men blir mitt första besök där
Skriv svar