Kustförsvarsanläggning KA5 Härnösand

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Hojt_99
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 10 jul 2014, 11:39

Kustförsvarsanläggning KA5 Härnösand

Inlägg av Hojt_99 »

Jag undrar om det är någon som har någon information om den plomberade kustförsvarsanläggning som ligger vid Notsand på Härnön (Härnösand). Jag minns från mina yngre dar att det fanns ett antal kanoner och stora ingångar i berget men det är idag plomerat. Jag har hört att denna anläggning skall motsvara den mindre som i dag finns öppen på Hemsön.

Tacksam för information,
Användarvisningsbild
flygger
Inlägg: 91
Blev medlem: mån 14 dec 2009, 18:08
Kontakt:

Inlägg av flygger »

[quote=""Hojt_99""]Jag undrar om det är någon som har någon information om den plomberade kustförsvarsanläggning som ligger vid Notsand på Härnön (Härnösand). Jag minns från mina yngre dar att det fanns ett antal kanoner och stora ingångar i berget men det är idag plomerat. Jag har hört att denna anläggning skall motsvara den mindre som i dag finns öppen på Hemsön.

Tacksam för information,[/quote]

Hej.
Den på Härnön var av serie 2 typ medan Hemsön var av serie 1, i stort sätt samma konstruktion. Det var först med serie 3 som pjäsplatser och mätstationer blev autonoma utan tunnlar mellan sig. Det finns mycket intressant att förkovra sig i om 7,5/57.

http://sv.wikipedia.org/wiki/7,5_cm_tornpjäs_m/57
Flygger
Hojt_99
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 10 jul 2014, 11:39

Inlägg av Hojt_99 »

Tack för info,

Finns det möjlighet att hitta ritningarna för anläggningen eller är det fortfarande hemligstämplat?
Användarvisningsbild
flygger
Inlägg: 91
Blev medlem: mån 14 dec 2009, 18:08
Kontakt:

Inlägg av flygger »

[quote=""Hojt_99""]Tack för info,

Finns det möjlighet att hitta ritningarna för anläggningen eller är det fortfarande hemligstämplat?[/quote]

Här är en bildserie från Ellenabben som tillhör den senaste delserien 3. En bit ned finns en skiss hur en pjäs ser ut, sedan tillkommer mätstationer och sammanställningsplats (s-plats) mm. Delserie 3 användes som grundprincip när man senare byggde dom sex 12/70 batterierna (ERSTA).

http://www.skymningslage.se/batteri-ellenabben/

Google is your best friend ;)
Senast redigerad av 1 flygger, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Glömt länk
Flygger
Skriv svar