Omformarstation/Upplagsplats i mellansverige
Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde
[quote=""Grishnac""]Så hur är det med Grängesberg då?
Sundsvall också knepig[/quote]
Rycker in som ställföreträdande tågmupp, vilket jag egentligen inte är.
G var ordinarie omfstn som matade både SJ och TGOJ spår vilket är speciellt, med stationärt kontrollrum och ställverk och både mobila och stationära transformatorer. Det var inte alltid man löpte linan ut och hade all utrustning mobil. Det intressantaste är egentligen de tidiga anläggningarna som var helt stationära. Där kan man tala om kulturarv. Ovanjordsanläggningar som S är i sig inget speciellt, det var nog minst lika vanligt även om UE-svängen ofta snöar in på underjord. Utrustningen alstrar mycket värme som kräver stora ventilatorer för luftombyte i anläggningarna. (Annat än varmluft var det inte. "Ingen rök utan lok").
Sundsvall också knepig[/quote]
Rycker in som ställföreträdande tågmupp, vilket jag egentligen inte är.
G var ordinarie omfstn som matade både SJ och TGOJ spår vilket är speciellt, med stationärt kontrollrum och ställverk och både mobila och stationära transformatorer. Det var inte alltid man löpte linan ut och hade all utrustning mobil. Det intressantaste är egentligen de tidiga anläggningarna som var helt stationära. Där kan man tala om kulturarv. Ovanjordsanläggningar som S är i sig inget speciellt, det var nog minst lika vanligt även om UE-svängen ofta snöar in på underjord. Utrustningen alstrar mycket värme som kräver stora ventilatorer för luftombyte i anläggningarna. (Annat än varmluft var det inte. "Ingen rök utan lok").
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Industristofil och fabriksromantiker
[quote=""Aseabarn""]Rycker in som ställföreträdande tågmupp, vilket jag egentligen inte är.
G var ordinarie omfstn som matade både SJ och TGOJ spår vilket är speciellt, med stationärt kontrollrum och ställverk och både mobila och stationära transformatorer. Det var inte alltid man löpte linan ut och hade all utrustning mobil. Det intressantaste är egentligen de tidiga anläggningarna som var helt stationära. Där kan man tala om kulturarv. Ovanjordsanläggningar som S är i sig inget speciellt, det var nog minst lika vanligt även om UE-svängen ofta snöar in på underjord. Utrustningen alstrar mycket värme som kräver stora ventilatorer för luftombyte i anläggningarna. (Annat än varmluft var det inte. "Ingen rök utan lok").[/quote]
Fast i Sundsvall var det faktiskt vagnhall med räls och stora ventilatorer rakt ovanför där man kan tänka sig att loket skulle hamnat.
G var ordinarie omfstn som matade både SJ och TGOJ spår vilket är speciellt, med stationärt kontrollrum och ställverk och både mobila och stationära transformatorer. Det var inte alltid man löpte linan ut och hade all utrustning mobil. Det intressantaste är egentligen de tidiga anläggningarna som var helt stationära. Där kan man tala om kulturarv. Ovanjordsanläggningar som S är i sig inget speciellt, det var nog minst lika vanligt även om UE-svängen ofta snöar in på underjord. Utrustningen alstrar mycket värme som kräver stora ventilatorer för luftombyte i anläggningarna. (Annat än varmluft var det inte. "Ingen rök utan lok").[/quote]
Fast i Sundsvall var det faktiskt vagnhall med räls och stora ventilatorer rakt ovanför där man kan tänka sig att loket skulle hamnat.
G låt dig inte luras av den som vimsade om ånglok och Big Bengt på din sida. Vad han ville köpa var antagligen beredskapslok från något skjul. Lok i en omformarstation är lite som en elefant i Åmål. (Möjligen när cirkus var i stan...)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Industristofil och fabriksromantiker
[quote=""Aseabarn""]G låt dig inte luras av den som vimsade om ånglok och Big Bengt på din sida. Vad han ville köpa var antagligen beredskapslok från något skjul. Lok i en omformarstation är lite som en elefant i Åmål. (Möjligen när cirkus var i stan...)[/quote]
Det där ser ju bekant ut, även om inte alla UL jag besökt har sådana "lastkajer" vid sidan av rälsen.
Det där ser ju bekant ut, även om inte alla UL jag besökt har sådana "lastkajer" vid sidan av rälsen.