Rörbergs flygplats vid Valbo/Gävle

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

hilledille
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 21 okt 2013, 14:39

Rörbergs flygplats vid Valbo/Gävle

Inlägg av hilledille »

jag har pratat igen med en kommungubbe (vän till min pappa som jobbat vid kommunen i 35 år) om Rörbergs flygplats, följande uppgifter är ju spännande: flygplatsen byggdes ursprungligen för militärt bruk,landningsbanan är 45 m bred och 2 km lång,detta är enbart för att Draken o Viggenplanen skulle kunna
landa/lyfta från bägge håll samtidigt, andra flygplatser som är avsedda för civilt bruk har smalare o kortare banor, sen skall det tydligen finnas överväxta militära bunkrar med gröna små plåtskorstenar i skogarna direkt väster om platsen,där finns en rak grusväg vid namn "västervägen"...enligt den pensionerade kommunfarbrorn en väg byggd av militärer på sent 50tal...hm,spännande tycker jag!!
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Den hette Fält 52 Gävle/Sandviken, mer info finns säkert i pdf-filerna på http://www.flygbas.se

Kommer inte åt mitt lilla "arkiv" just nu men vid en snabb blick på flyg/satellitbilder så ser den inte så värst utbyggd ut. Inga fickor till flygplanen, inga taxibanor, inga hangarer eller större förråd. Måste varit en sidobas åt ett större fält i trakterna.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

Fält 52 eller 39 som Fv-koden är byggdes 1971 som sidobas till Söderhamn.
Projektet startade redan på -60talet då FV ville ha till stånd en bas i Gästrikland.
Pga av kommunalpolitik och annat käbbel blev det inget förrän -71.
Anpassades till 37-systemet några år senare.

MEN...

Det märkliga är att det saknas klargörings och uppställningsplatser.
De har aldrig byggts.
Det får mig att misstänka att dåvarande FV-ledning och Gästrikepolitikerna hade någon form av uppgörelse, då basen i princip endast nyttjats för civilflyg.
Jaja, det är lite foliehattvarning på det hela.... ;)

JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
hilledille
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 21 okt 2013, 14:39

Inlägg av hilledille »

pratat med äldre folk som brukar plocka svamp väster om flygplatsen o dom säger att det finns FLERA gröna halvmeterhöga skorstenar där,både såna som står upp o såna som ligger ner...jag SKA dit i vår o spana efter dom,var lugn för det!! dom där raka grusvägarna som syns på maps (dom som går rätt ut i ingenting) borde ha nåt med dom att göra....VÄLDIGT spännande tycker jag! :eek:
Skriv svar