i skogen 6 km sydost om rörbergs flygplats (valbo)

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""rjd2""]Hur är transportmöjigheterna? Det känns lite väl klent för mobförråd.[/quote]

Grusvägar kan försvinna rätt fort om de inte används...

JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Psycho
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 29 jun 2014, 23:00

Inlägg av Psycho »

Civilförsvarsförråd känns det som.
hilledille
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 21 okt 2013, 14:39

Inlägg av hilledille »

det går en väldigt igenväxt väg rätt in i "bunkern",men som jag sa o som syns på bilderna så är hela vägen full med träd som är upp till ca 1 dm i diameter,jag vet inte hur gammalt ett sånt träd är,men inget fordon lär väl ha kört där på 10-15-20 år i alla fall? o för att öppna plåtluckan så måste man släpa med sig en stege för det går inte att nå upp o skruva ut bultarna...dom sitter väldigt tätt,är rostfria o är MÅNGA...klart att man kan lossa dom nedre o böja ut plåten när man tränger sig in...hursomhelst känns det som fel årstid nu...i april/maj ska jag bortanför Flygplatsen o leta skorstenar,det ska ju finnas flera där,sen blir väl nästa projekt att gå in på det här stället...det verkar ju som att det är bara jag som håller på här i Gävle så jag väntar till våren....känns tryggare då på nåt vis... :D
Användarvisningsbild
syrgas
Inlägg: 117
Blev medlem: tor 23 feb 2012, 15:51

Inlägg av syrgas »

Personligen tycker jag inte att det ser ut som ett lämpligt UE-objekt och jag hade definitivt stannat utanför. Böja plåtar och liknande för att ta sig in är enligt mig inte UE.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Precis som syrgas redan påpekat så verkar det inte särskilt lämpligt att försöka ta sig in där. Leta efter ställen som är öppna eller mer lättåtkomliga istället. Tänk på forumets hederskodex.
[quote=""hilledille""] . . . i april/maj ska jag bortanför Flygplatsen o leta skorstenar,det ska ju finnas flera där . . . [/quote]
Värnkanonerna är med största sannolikhet borta. Med en rejäl portion tur kanske du hittar ett värn där själva pjäsen lyfts bort men i övrigt är komplett. Men om det finns skorstenar/ventilationsrör ute i backen kan det ju även röra sig om skyddsrum av modell sk6 eller sk10. Dom såg oftast ut såhär:
Bild
Värnkanonerna fick även egna skyddsrum i de flesta fall om jag fattat det rätt. Dom gånger jag hittat en så har det funnits ett skyddsrum ett stenkast bort. Lycka till i letandet.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
hilledille
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 21 okt 2013, 14:39

Inlägg av hilledille »

nej,jag tänker inte göra inbrott i "bunkern",den är säkert tom,och jag myser på att det är nog bara jag som vet var den finns istället...men jag tänker som sagt leta "gröna skorstenar" väster om flygplatsen i vår....finns det INGEN annan än jag som håller på med sånt här runt Gävle?? :confused:
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""hilledille""]nej,jag tänker inte göra inbrott i "bunkern",den är säkert tom,och jag myser på att det är nog bara jag som vet var den finns istället...men jag tänker som sagt leta "gröna skorstenar" väster om flygplatsen i vår....finns det INGEN annan än jag som håller på med sånt här runt Gävle?? :confused: [/quote]

Nja, det finns fler som vet. Jag tjänstgjorde några år i ÖB's Klubba.
Vi besökte bla i utbildningssyfte de flesta sido/reserv eller ordinarie baserna.
;)

JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
InFlejms
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 04 apr 2014, 05:44

Inlägg av InFlejms »

Hilledille.....jag är stationerad i Sandviken och jag hänger gärna på :)
Kör offroadhoj ut om så behövs.
Tiias
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 20 jan 2014, 21:34

Inlägg av Tiias »

Hej!

Jag följer gärna med och tittar =)
hilledille
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 21 okt 2013, 14:39

Inlägg av hilledille »

sydväst om Tönnebro trafikplats,såg denna skugga på google maps,tvivlar starkt på att det är ett vattentorn eftersom det är väldigt långt till bebyggelse.....brevid ett gammalt militärt skjutfält var det nån som sa....nån som vet? sök på 61.051562, 16.933023
Skriv svar