i skogen 6 km sydost om rörbergs flygplats (valbo)

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

hilledille
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 21 okt 2013, 14:39

i skogen 6 km sydost om rörbergs flygplats (valbo)

Inlägg av hilledille »

hittat detta ca 6 km so om Rörbergs flygplats,efter att en gammal man(samma som informerat mig om flygplatsen) visat mig dit...ca 18x 6 m o 4 m hög,täckt med mossa o små träd...vill dock inte avslöja den xakta platsen..den syns inte på google maps, ingången täckt av en fastskruvad plåt (rostfria skruvar) ser helt "oöppnad" ut...mkt koolt tycker jag,sista bilden visar hur lång "bunkern" är...minst 18-20 m :confused:
PTDC0020.jpg
PTDC0019.jpg
PTDC0014.jpg
PTDC0015.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 2 hilledille, redigerad totalt 0 gång.
Anledning: vill lägga till en "viktigare" bild
Användarvisningsbild
syrgas
Inlägg: 117
Blev medlem: tor 23 feb 2012, 15:51

Inlägg av syrgas »

Ser ut som en jordkule-hangar, gör en bildsökning så får du upp liknande. Väggarna på framsidan och baksidan har nog byggts dit i efterhand, finns likadana på bland annat Fält 1 Björka! Ändå ett häftigt fynd, går där ingen väg fram? :)
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""hilledille""]hittat detta ca 6 km so om Rörbergs flygplats[/quote]
Kul fynd, har inte sett nått liknande förut. Skulle tippa på att det är ett förråd av nått slag.
[quote=""syrgas""]Ser ut som en jordkule-hangar, gör en bildsökning så får du upp liknande. Väggarna på framsidan och baksidan har nog byggts dit i efterhand, finns likadana på bland annat Fält 1 Björka! Ändå ett häftigt fynd, går där ingen väg fram? :) [/quote]
Ja visst är det är en jordkulehangar men dom på Björka är minst 3 gånger bredare. ;)
Bild
Både Draken och Viggen har en vingspann på runt 10 m...
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
hilledille
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 21 okt 2013, 14:39

Sv: i skogen 6 km sydost om rörbergs flygplats (valbo)

Inlägg av hilledille »

den (Vägen) är helt igenväxt av träd,ser ut som på bilden..
Användarvisningsbild
k4r4t3k4n4k4s
Inlägg: 942
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 07:05
Kontakt:

Inlägg av k4r4t3k4n4k4s »

Är väl enklast att avgöra på plats om det har gått att få in ett flygplan, men har även sett civilförsvarsförråd som liknar det där.
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

Det ser mer ut som ett fordonsskydd eller mellanlager för beväpning. Fenan på en 35:a är ca 4m hög och en 37:a är ca 6m. Fenan på 37 är dock fällbar, men det tar en stund att fälla den. Inget man gör i högsta beredskap precis.


JP.
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
hilledille
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 21 okt 2013, 14:39

Inlägg av hilledille »

man får knappast in ett plan om man inte plockar bort vingarna förståss :-) , men byggnaden är LÅNG,ca 20 långa steg,alltså ca 20 m...vägen dit är HELT igenväxt av ganska (1 dm) grova träd...det som slår mig är VAR strömmen kommer ifrån? eller om dom hade ett bensindrivet elverk i den? påkostad rostfri ventilation som tyder på att man kunde vara i den längre perioder i alla fall...om det var mening att det bara var ett förråd så skulle dom väl inte ha kostat på ett sånt? jag är VÄLDIGT nyfiken på hur det ser ut därinne... :confused:
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

Min spontana gissning är civilförsvarsförråd. Sett liknande modeller.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""rjd2""]Min spontana gissning är civilförsvarsförråd. Sett liknande modeller.[/quote]
Men dom brukar man se från rymden. Ligger ofta i närheten av gårdar och större vägar, denna ligger mitt ute i ingenstans och syns inte på kartor eller flyg/satellitbilder... hmmm.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

[quote=""Saddam""]Men dom brukar man se från rymden. Ligger ofta i närheten av gårdar och större vägar, denna ligger mitt ute i ingenstans och syns inte på kartor eller flyg/satellitbilder... hmmm.[/quote]

Hur är transportmöjigheterna? Det känns lite väl klent för mobförråd.
Skriv svar