Ett försiktigt försök med en drönare

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
htiawe
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 29 okt 2011, 07:55
Kontakt:

Sv: Ett försiktigt försök med en drönare

Inlägg av htiawe »

Drönaren kan lyfta upp till fem kilo men jag har inte sett något sätt för att på ett bra sätt montera belysning. Lite overkill kanske, men skulle vara intressant att testa. :D
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""htiawe""]Drönaren kan lyfta upp till fem kilo men jag har inte sett något sätt för att på ett bra sätt montera belysning. Lite overkill kanske, men skulle vara intressant att testa. :D [/quote]

En liten diodramp borde inte vara omöjligt.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

Det händer mycket på den här fronten just nu, det kommer många nya lösningar och tillverkarna blir bara fler. Dji Phantom Vision 2+ är vad jag skulle säga en väldigt prisvärd maskin idag.
Ska man dock in i mörkret blir det tufft att få till belysning även om led är effektivt. Då kameran är stabiliserad skulle en lampa på en annan del av farkosten ge ett vingligt ljus och lyftförmågan är alltid begränsad även om man kan bygga en multicopter som lyfter hur mycket som helst.
Så ska man göra en åkning inne är det bättre att ha en separat rigg för handhållen film. Jag har en som skulle kunna bära ett par starka led också men har inte orkat krångla med det även om tanken slagit mig för det skulle bli riktigt spännande.
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Skriv svar