fd fordons förråd

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

ramsne
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 29 feb 2012, 18:09

Inlägg av ramsne »

jämtland är tyvärr fel.. :)
Shagrath
Inlägg: 37
Blev medlem: tis 15 nov 2011, 10:30

Inlägg av Shagrath »

[quote=""ramsne""]jämtland är tyvärr fel.. :) [/quote]

Hmm, hade kunnat sätta min högra kula på att det var Jämtland. Det finns nämligen ett ställe som ser ut på pricken lika ut.
Shagrath
Inlägg: 37
Blev medlem: tis 15 nov 2011, 10:30

Inlägg av Shagrath »

Har du fler bilder? Gärna på utsidan (inslag, runt omkring o s v). Sådant är alltid intressant.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Mäktigt ställe, stort som fan är det...skulle vilja promenera runt där med en halvdan ficklampa.
[quote=""Shagrath""]Hmm, hade kunnat sätta min högra kula på att det var Jämtland. Det finns nämligen ett ställe som ser ut på pricken lika ut.[/quote]
Kan bero på att det byggdes några stycken mer eller mindre likadana anläggningar av denna sort runtom i landet. ;)
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
ramsne
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 29 feb 2012, 18:09

Inlägg av ramsne »

jag är nog inte så sugen på att slänga upp bilder på omgivningen runt omkring....pga då är det lätt att lista ut vart det ligger. tycker detta bergrum är så fint utan klotter å skadegörelse....
Schlajmen
Inlägg: 69
Blev medlem: sön 08 apr 2012, 16:43
Kontakt:

Inlägg av Schlajmen »

FO berg med förråd samt skepp för FOStab? Har Besökt ett flertal liknande som är byggda som detta. :)
Fogfighter
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 03 nov 2008, 18:17

Inlägg av Fogfighter »

Ser mer likt ut ett amfd enligt mig. Lastkaj för smidig lossning men också för snabb lastning medelst lastbil. Små rum för att separera olika sorters am.

I tygförråd stod materielen mer blandat och då kunde större skepp byggas, här syns inte några sådana skepp...
Schlajmen
Inlägg: 69
Blev medlem: sön 08 apr 2012, 16:43
Kontakt:

Inlägg av Schlajmen »

[quote=""Fogfighter""]Ser mer likt ut ett amfd enligt mig. Lastkaj för smidig lossning men också för snabb lastning medelst lastbil. Små rum för att separera olika sorters am.

I tygförråd stod materielen mer blandat och då kunde större skepp byggas, här syns inte några sådana skepp...[/quote]

Förråden kan se helt olika ut ,som sagt så har jag besökt ett par berg som ser lika ut på designen som bilderna överst i denna tråd.

Man har en funktion i berget tillsammans med ytterligare en funktion som "kamouflage" för att i folkmun få det att inte låta lika intressant.

Ingång från stötvågstunnel in till dom olika kammrarna som finns kan ha samma typ av stötvågsdörr och storlek på den, alltså så syns ingen skillnad från tunneln. Kan visa bilder vid intresse.
Fogfighter
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 03 nov 2008, 18:17

Inlägg av Fogfighter »

Bilder är alltid av intresse!

Tycker ändå det varit förvånansvärt lite förklädnader av staber. De enda jag tycker varit något förklädda är Lurbo, arkivet i Grängesberg och Jämtland (http://www.op.se/jamtland/ostersund/ber ... kalproblem). Övriga har haft antingen ovanjordsanl eller eget bergrum. Om detta stämmer även för marinen låter jag vara osagt.

Ett känt bergförråd utanför Falun såg likt ut detta, därav min gissning på am.
Schlajmen
Inlägg: 69
Blev medlem: sön 08 apr 2012, 16:43
Kontakt:

Sv: fd fordons förråd

Inlägg av Schlajmen »

Skriv svar