I närheten av Kosta flygfält

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

nekon
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 03 jan 2014, 10:46
Kontakt:

I närheten av Kosta flygfält

Inlägg av nekon »

Kosta flygfält tillhörde en del av vårt fantastiska flygvapen vi engång hade i detta land. Idag aktivt som skyddsobjekt med övningsområden i närbelägna skogar.

Min fråga är om de hangarer och de uppställningsplatser som finns längs RV28 ca 4km söder om Kosta samhälle, i Granholmen.
Vad jag kan se så finns det ingen landningsbana i området, ingeting som tyder på att det varit en längs RV:n och i skogen i närområdet finns det inga tecken heller.
Har hört rykten om en bana i skogen men har ingen position på denna.

Nog kan dessa varit uppställningsplatser till själva Kostabasen men jag tycker det är långt att taxa planen längst RV upp till flygfältet och finns ingen väg direkt till fältet som kortar ner taxningsträckan.

ÄR det så att planen drogs längs vägen fram till befintligt fält eller finns det ett reserv fält dolt i skogen?

/Nekon
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""nekon""]Idag aktivt som skyddsobjekt med övningsområden i närbelägna skogar.[/quote]
Det finns några mil grusväg att på skjutfältet. :D Glöm inte forumets regler angående skyddsobjekt. Har för mig att hela området har tillträdesförbud men endast när övning pågår. Så läs skyltar noga.
[quote=""nekon""]Min fråga är om de hangarer och de uppställningsplatser som finns längs RV28 ca 4km söder om Kosta samhälle, i Granholmen.[/quote]
Du har hittat basens så kallade UOM [ länk ]

Byggnaderna + uppställningsplatserna som ligger längst med väg 838(kring vattenverket) öster om samhället är resterna av basens Bakom [ länk ]

[quote=""nekon""]Har hört rykten om en bana i skogen men har ingen position på denna.[/quote]
Leta längst med riksväg 31 nordost om Kosta. Vad som avslöjar "vägrakan"? -Jo 1 st. stor ficka i södra änden och 2 st. stora i norra änden. Ser ut som jättestora busshållplatser men det är det inte... :D

[quote=""nekon""]ÄR det så att planen drogs längs vägen fram till befintligt fält eller finns det ett reserv fält dolt i skogen?[/quote]
Planen kunde både bogseras samt åka för egen maskin. Är inte såpass påläst så att jag vet vilka avstånd som krävdes för att planen skulle bogseras, borde ju handla om en ren bränslebesparande åtgärd då en bogserbil garanterat drar mindre bränsle än en Viggen som går "på tomgång". :D

Se på detta härliga videoklipp så kan du se när en Viggen taxar för egen maskin bakom en mc på någon utav våra gamla flygbaser(längre in i klippet):

https://www.youtube.com/watch?v=pVy1HokWNUc
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Skriv svar