HC / DC / LC

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Låst
mackanmedkorv
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 29 maj 2013, 21:37

HC / DC / LC

Inlägg av mackanmedkorv »

Det diskuteras mycket om gamla bergrum och bunkrar men finns det verkligen gamla HC / DC / LC som är verkligen övergivna som dom står och inte är aktiva, plomberade eller i privat ägo? Diskutera gärna för än så länge har jag kammat hem noll!

PM mottages!
Senast redigerad av 3 mackanmedkorv, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
htiawe
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 29 okt 2011, 07:55
Kontakt:

Sv: HC / DC / LC

Inlägg av htiawe »

Många bilder man ser har lite för bra ljus för att de bara ska stå övergivna, finns det ström i lokalen så är den säkerligen inte övergiven. Men Sländan t.ex innan den plomberades stod väl öppen?

Så de har väl åtminstone funnits öppna och övergivna...
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Man ska inte stirra sig blint på ljuset i bilderna, folk är duktiga på att redigera bilder och asar med sig diverse lampor och strålkastare när ljuset inte räcker till. Jag känner inte till någon HC/DC/LC som skulle stå öppen och övergiven just nu.

Det snackades om att en av Skånes många ledningscentraler skulle stå öppen 2014 -sen visade det sig att man endast kom in i den så kallade stötvågstunneln. Sen tog det stop. Anläggningen har inte varit i bruk på minst 10 år.

Ett bergrum i mellansverige var precis som Sländan övergiven samt öppen. Vi fick nys om det 2011, när vi kom dit på sommaren så hade kommunen precis varit där och tippat stora stenbumlingar framför huvudinslaget. Har för mig att det fortfarande ser ut så... tror det var en HC.
Senast redigerad av 1 Saddam, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: stavfel
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Bunkerbus
Inlägg: 226
Blev medlem: sön 11 jan 2009, 15:44
Kontakt:

Inlägg av Bunkerbus »

[quote=""Saddam""]Man ska inte stirra sig blint på ljuset i bilderna, folk är duktiga på att redigera bilder och asar med sig diverse lampor och strålkastare när ljuset inte räcker till. Jag känner inte till någon HC/DC/LC som skulle stå öppen och övergiven just nu.

Det snackades om att en av Skånes många ledningscentraler skulle stå öppen 2014 -sen visade det sig att man endast kom in i den så kallade stötvågstunneln. Sen tog det stop. Anläggningen har inte varit i bruk på minst 10 år.

Ett bergrum i mellansverige var precis som Sländan övergiven samt öppen. Vi fick nys om det 2011, när vi kom dit på sommaren så hade kommunen precis varit där och tippat stora stenbumlingar framför huvudinslaget. Har för mig att det fortfarande ser ut så... tror det var en HC.[/quote]

Ja precis, kan bara hålla med sig Saddam, glömmer aldrig då jag vart i Orups bergs gamla militärstabs plats :-) Lampor så man kunde lysa upp en liten stad, våtdräkt , snöre, stegar osv , osv , jisses vad man inte utsätter sig för , men kul var det...är ;-)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 2 Bunkerbus, redigerad totalt 0 gång.
Anledning: Måste bjuda på en bild från en aktiv HC
ramsne
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 29 feb 2012, 18:09

Inlägg av ramsne »

här har ni bilderna ifrån det stället där kommunen hade dumpat stora stenar framför ingången.....https://denyfikna.wordpress.com/2012/06 ... -sormland/
mackanmedkorv
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 29 maj 2013, 21:37

Inlägg av mackanmedkorv »

Ajaj, då är det blockerat med andra ord? -_-
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""mackanmedkorv""]Ajaj, då är det blockerat med andra ord? -_-[/quote]

Ja. Du behöver en hjullastare för att komma in där. Inte speciellt smidigt...
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
mackanmedkorv
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 29 maj 2013, 21:37

Inlägg av mackanmedkorv »

Tyvärr blir det stora stenar framför ingångar till diverse anläggningar dår ryktet går fort och sprider sig....och vips så är det bara att sätta sig i bilen igen och åka hemmåt!
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""mackanmedkorv""]Tyvärr blir det stora stenar framför ingångar till diverse anläggningar dår ryktet går fort och sprider sig....och vips så är det bara att sätta sig i bilen igen och åka hemmåt![/quote]
Ja tyvärr. Det är därför vissa platser inte ska diskuteras alls -eller så utelämnar man ortsnamn eller annat som avslöjar placering.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Låst