Karta över vad?

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
flygger
Inlägg: 91
Blev medlem: mån 14 dec 2009, 18:08
Kontakt:

Karta över vad?

Inlägg av flygger »

Hej.
Hittade dessa kartbilder med markeringar på när jag grävde i civilförsvarets arkiv. Är det någon som vet vad dom betyder? Märkta med Försvarsstaben i nederkant.
Av en slump såg jag samma typ av karta fast från södra Sverige i FHT:s arkiv i samband med Lfc, Lgc mm.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Flygger
Användarvisningsbild
bojo-
Inlägg: 45
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:43

Inlägg av bojo- »

[quote=""flygger""]Hej.
Hittade dessa kartbilder med markeringar på när jag grävde i civilförsvarets arkiv. Är det någon som vet vad dom betyder? Märkta med Försvarsstaben i nederkant.
Av en slump såg jag samma typ av karta fast från södra Sverige i FHT:s arkiv i samband med Lfc, Lgc mm.[/quote]

Jag tycker det ser ut som en telefältkarta.
På den är alla telefonstationer inritade samt utgreningar (ledningar) i telenätet utmärkta.
Fogfighter
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 03 nov 2008, 18:17

Inlägg av Fogfighter »

Verkar rimligt. Går en utgrening till Bredskär som tidigare hade batteri och minstation tror jag.

http://www.vk.se/657947/bredskar-till-salu-igen

Undrar vad som fanns på grannön Fjärdgrundet?

EDIT: Fjärdgrundet har visst varit fyrplats.
Senast redigerad av 1 Fogfighter, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Google
Användarvisningsbild
Kolyma
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 13 jan 2009, 22:38

Inlägg av Kolyma »

Japp, det är en telefältkarta. förmodligen hyfsat aktuell även idag.
Har besökt ett flertal av stationerna under min värnpliktstid på I20.
Om jag inte minns fel så är de grövre heldragna linjerna mellan stationerna det som kallades landsledning och de streckade riksledning.
Senast redigerad av 1 Kolyma, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

Vad anger cirklarna? Eftersom det är fast nät så förekommer ju ingen form av celler där mottagning är möjlig och eftersom även fastigheter längre bort än ett visst avstånd från telestationerna kan bli anslutna, så handlar det ju inte om något avgränsat område...

Eller är det så att det av säkerhetsskäl bara anger att "någonstans inom den här cirkeln finns telestationen", så att obehöriga inte ska kunna se exakt var stationen finns?
Användarvisningsbild
flygger
Inlägg: 91
Blev medlem: mån 14 dec 2009, 18:08
Kontakt:

Inlägg av flygger »

Är det dom små "punkterna" som är telestationer, eller är det anslutningspunkter för försvaret/civilförsvaret?

[quote=""Kolyma""]Japp, det är en telefältkarta. förmodligen hyfsat aktuell även idag.
Har besökt ett flertal av stationerna under min värnpliktstid på I20.
Om jag inte minns fel så är de grövre heldragna linjerna mellan stationerna det som kallades landsledning och de streckade riksledning.[/quote]
Flygger
Användarvisningsbild
Kolyma
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 13 jan 2009, 22:38

Inlägg av Kolyma »

Cirklarna markerar mycket riktigt stationer. Den stora cirkeln är Umeå Centralstation sedan kommer jag inte riktigt ihåg vad som skiljer heldragna och streckade cirklar. De grövre heldragna linjerna som går mellan cirklarna är landsledningar och de streckade är riksledningar. På de här finns (fanns) reserverade par, MX ledningar (Militär eXklusiv). De små fyllda plupparna är kopplingsskåp i spridningsnätet.
Kartan har ju ett antal år på nacken, skulle tippa från 50-talet, så de streckade cirklarna kan var manuella växlar, men de senare abbonentstegen ligger ungefär på samma ställe.

Angående Bredskär så var ju det lotsplats.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

[quote=""Kolyma""]Cirklarna markerar mycket riktigt stationer. Den stora cirkeln är Umeå Centralstation sedan kommer jag inte riktigt ihåg vad som skiljer heldragna och streckade cirklar. De grövre heldragna linjerna som går mellan cirklarna är landsledningar och de streckade är riksledningar. På de här finns (fanns) reserverade par, MX ledningar (Militär eXklusiv). De små fyllda plupparna är kopplingsskåp i spridningsnätet.
Kartan har ju ett antal år på nacken, skulle tippa från 50-talet, så de streckade cirklarna kan var manuella växlar, men de senare abbonentstegen ligger ungefär på samma ställe.

Angående Bredskär så var ju det lotsplats.[/quote]
Intressant, tackar så mycket! :)

Men cirklarna är ju ganska stora, antagligen drygt 1 km i diameter, så de visar ju inte riktigt var stationen står. Är det för att göra det överskådligt, eller är det av säkerhetsskäl?

Och MX-ledningarna, ingick de i FTN eller var det bara någon form av reservväg, eller för att kunna koppla upp mot ATN?
Användarvisningsbild
Kolyma
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 13 jan 2009, 22:38

Inlägg av Kolyma »

[quote=""Osprey""]Intressant, tackar så mycket! :)

Men cirklarna är ju ganska stora, antagligen drygt 1 km i diameter, så de visar ju inte riktigt var stationen står. Är det för att göra det överskådligt, eller är det av säkerhetsskäl?

Och MX-ledningarna, ingick de i FTN eller var det bara någon form av reservväg, eller för att kunna koppla upp mot ATN?[/quote]

Även fast det är med 1 km diameter är det inga problem att hitta igen de små röda husen :)


MX ledningarna var inte en del i FTN, men det var reserverade dedikerade par som gick mellan stationerna och kunde användas för att koppla upp stela förbindelser mellan förband eller att ansluta mot telenätet. Var ju oftast armén som nyttjade de här förbindelserna.
På den här tiden var de flesta regionalstationer mekaniska och förbanden kunde koppla ut lediga nummer direkt från stationen.

Fanns även omkastare i vindfånget för att snabbt kunna koppla ut fasta förbindelser mellan t.ex. LS-torn och LGC.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

Tack, mycket intressant att man hade möjligheten till "snabbförbindelser" med MX-ledningarna vid sidan av ATN, som komplement till FTN. Att snabbt och lätt kunna koppla in LS-torn till LGC med fast förbindelse kunde nog vara guld värt i vissa väder och sammanhang. Sedan kunde man kanske koppla ihop det med FTN via någon brygga i LGC om man nu hade behov av det (och vågade ta den eventuella risken).
(Själv låg jag inom Marinen, så jag har lite glapp i kunskaperna om detta)

Får nog säga att ju mer som blir avhemligat och känt, desto mer inser man vilken klockrent fungerande försvarsmakt vi en gång hade...
Skriv svar