En fin gammal HC

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
baaz
Inlägg: 1392
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 08:09
Kontakt:

En fin gammal HC

Inlägg av baaz »

Bjuder här på några bilder från en fin gammal HC. Fler bilder och info är på gång i min blogg inom kort.
gog070.jpg


gog076.jpg

Hoppas det smakar! :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Bilder från gamla anläggningar tillhörande Civilförsvaret, alltid lika trevligt se :)

Spontan fråga, en anläggning byggd på 50 eller 60 -talet?

Är byggnaden inne i berget betonggjuten eller byggd med lättbetongblock?

En eller två våningar?

Nyfiken blev jag... ;)

/B
Användarvisningsbild
LowAndSlow
Inlägg: 1331
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02

Inlägg av LowAndSlow »

Jag tror den är byggd under 50/60-talen. Tycker mig skåda lite oinklätt berg på första bilden.
http://www.lagochlangsam.se/

Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

Det var entrèn (påslaget), där är det alltid oinklätt berg.
Till TS; är det i en stad som börjar med K ? Tycker att det på minner en del om det...
Dörren påminner en del om 50, men även tidigt 60-tal.
Användarvisningsbild
LowAndSlow
Inlägg: 1331
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02

Inlägg av LowAndSlow »

[quote=""bunkrologen""]Det var entrèn (påslaget), där är det alltid oinklätt berg.
Till TS; är det i en stad som börjar med K ? Tycker att det på minner en del om det...
Dörren påminner en del om 50, men även tidigt 60-tal.[/quote]

Det är väl just det som tyder på en tidig HC. Efter 1970 byggdes väl merparten som fullträffsäkra bunkrar, gjutna i grävda gropar.
http://www.lagochlangsam.se/

Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
Bunkerman
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 11:22

Inlägg av Bunkerman »

HC "Björnen" Uddevalla
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""LowAndSlow""]Det är väl just det som tyder på en tidig HC. Efter 1970 byggdes väl merparten som fullträffsäkra bunkrar, gjutna i grävda gropar.[/quote]

Nu blev jag förvirrad.. :eek:

40-50-60-70-talsanläggningar, många av dessa byggda i bergrum, "årsmodellen" handlar väl mer om byggnadstekniken inne i berget?

Vad menar du med "fullträffsäkra bunkrar, gjutna i grävda gropar" ?

/B
Användarvisningsbild
LowAndSlow
Inlägg: 1331
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02

Inlägg av LowAndSlow »

[quote=""benkar""]Nu blev jag förvirrad.. :eek:

40-50-60-70-talsanläggningar, många av dessa byggda i bergrum, "årsmodellen" handlar väl mer om byggnadstekniken inne i berget?

Vad menar du med "fullträffsäkra bunkrar, gjutna i grävda gropar" ?

/B[/quote]

Jag gjorde ett utdrag ur kalla krigets kronoberg, mer eller mindre ordagrant.

1. Gräv ett hål
2. Gjut golv, väggar, tak
3. Täck över hela härligheten.

Jag har fått för mig att det är ovanligt med moderna HC i berg, men jag har säkert fel.
http://www.lagochlangsam.se/

Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""LowAndSlow""]Det är väl just det som tyder på en tidig HC. Efter 1970 byggdes väl merparten som fullträffsäkra bunkrar, gjutna i grävda gropar.[/quote]

Nja, elefanten, vargen etc klara -77 är byggda på samma sätt dock med emp skydd och stötdämpare. Däremot så förekommer det en del framskjutna enheter samt en del mindre Lc som är konstruerade på det sättet att man gräver en grop gjuter en bunker och täcker över det hela.

Skulle jag välja så skulle jag hellre sitta i en berganläggning vid krig än i en gjuten nedgrävd låda.
Användarvisningsbild
baaz
Inlägg: 1392
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 08:09
Kontakt:

Inlägg av baaz »

[quote=""Bunkerman""]HC "Björnen" Uddevalla[/quote]

Visst är det Björnen i Uddevalla. Byggstart -53, färdig att tas i bruk -54. Byggd med två huskroppar i två plan.
Skriv svar